Studenti prezentēs RSU hakatonā rasto ideju par lietotni medijpratības noteikšanai un apgūšanai
No 24. līdz 31. oktobrim atzīmējam Pasaules medijpratības un informācijpratības nedēļu. Prasme atšķirt viltus ziņas no patiesas informācijas, kā arī prasme sameklēt objektīvu informāciju mūsdienās ir ļoti svarīga. Tieši tāpēc pirmdien, 31. oktobrī, plkst. 17 tiešsaistē Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Komunikācijas fakultātes Facebook kontā taps prezentēta RSU hakatonā dzimusi ideja par mobilo lietotni Ziņderis kritiskas lasītprasmes apgūšanai. Tāpat kā pirms pusotra gada notikušais hakatons šī lietotne ir rezultāts sadarbībai ar ASV medijpratības veicināšanas organizāciju IREX programmas Medijpratība Baltijas valstīs (Media Literacy in the Baltics) ietvaros.
Lietotnes idejas autori ir trīs studenti, kas piedalījušies arī citos IREX projekta posmos – Monta Kaiva Konovalova, kas tagad jau absolvējusi RSU un pašlaik mācās Latvijas Kultūras akadēmijā, Ludvigs Šteinbergs (savulaik RSU, tagad – Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas students) un Juris Antoņevičs (University of Barcelona). Grafisko identitāti aplikācijai izstrādājusi jauno mediju māksliniece Anna Priede, bet programmētājs ir Lūkass Dzalbs.
Ziņderis, kura nosaukumā ietverta vārdu spēle “ziņas” un “derība”, ir jauna medijpratības veicināšanas lietotne mobilajos telefonos, kas ikvienam lietotājam piedāvās atlasīt dažādu valstu mediju ziņas, lai veicinātu medijpratību un kritisko domāšanu. Līdzīgi kā populārajā iepazīšanās spēlē Tinder tiek meklētas virtuālās saderības, šeit varēs meklēt atbilstošas saderības ar ziņu patiesumu, izglītojot, izklaidējot un izmantojot spēli kā mācību materiālu skolēniem, studentiem, senioriem, kā arī ikvienam interesentam.
Lietotnē Ziņderis caur spēles elementiem mācīties atpazīt viltus un patiesas ziņas, norāda spēles autori. Patlaban spēle vēl aizvien ir izstrādes stadijā, tomēr to paredzēts atrādīt plašākam lokam – ikviens interesents varēs sacensties ar draugiem medijpratības reitingā, salīdzinot savus rezultātus, darboties dažādu grūtības pakāpju līmeņos un izglītot sevi, uzzinot interesantus faktus. Jaunieši arī uzsver, ka spēle varētu noderēt kā labs mācību materiāls. Ziņdera idejas aizsākumi meklējami 2021. gada pavasarī, kad Zinātnes nedēļas ietvaros RSU sadarbībā ar biznesa inkubatoru rīkoja dezinformācijas novēršanai veltītu hakatonu, kur 24 stundu laikā mentoru vadībā vajadzēja izstrādāt potenciāli lietojamu spēli ar virtuālās realitātes vai dezinformācijas elementiem.
“Liels bija mūsu pārsteigums, kad 2022. gada pavasarī RSU Komunikācijas fakultātes asociētā profesore Ilva Skulte piedāvāja, vai gribam turpināt hakatonā tapušās idejas realizāciju,” atceras komandas izveidotājs Ludvigs Šteinbergs. “Lai gan bija pagājis gads kopš idejas izstrādes, pieņēmām šo izaicinājumu. Liels atbalsts bija gan hakatona mentori, gan profesore Ilva Skulte, kura uzskata, ka spēli varētu izmantot, lai veicinātu medijpratību un kritisku lasīšanu, kā arī pētītu to citās, līdz šim mazāk pamanītās mediju lietotāju grupās, tai skaitā arī cilvēkiem ar disleksiju un citiem lasīšanas traucējumiem,” saka L. Šteinbergs.
Projektu finansē ASV bezpeļņas organizācija IREX.
Papildu informācijai