Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Starptautiskā sadarbība
Uzņemšana

Artis Birziņš (attēlā) ir latvietis, kurš jau 20 gadu dzīvo un strādā Japānā. Viņš pēta lielās trajektorijas un tendences, kas veido mūs kā indivīdus, organizācijas un kopējo pasauli. Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) maģistrantiem Artis lasa lekcijas un vada nodarbības studiju kursā Futures Thinking (Nākotnes domāšana), pastāstot vienkāršā valodā par sarežģītām lietām – kā un kurā virzienā notiek tehnoloģiju attīstība, kā mēs varam labāk šo laiku saprast, ieraudzīt un izmantot iespējas.

Viņš ir specializējies IT jomā un pašlaik Tokijā vada uzņēmuma Avanade – Microsoft un Accenture kopuzņēmuma lielo datu un mākslīgā intelekta virzienu, kā arī lasa lekcijas Nagaokas Tehnoloģiju universitātē un darbojas vairāku organizāciju padomēs vides aizsardzības, nekustamā īpašuma un IT pārvaldības jomā.

artis_birzins-lead.pngFoto no privātā arhīva

Lai nejustos bezpalīdzīgi, jāiepazīst nākotnes scenāriji

Studiju kurss Futures Thinking RSU maģistrantiem ļoti patīk. 2023. gada rudens semestrī to apguva visi maģistra studiju programmu Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība un Starptautiskais bizness un tiesības studenti.

Maģistra studiju programmas Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība direktore Dr. oec. Ieva Kalve, atbildot uz jautājumu, kāpēc tieši šis studiju kurss tiek piedāvāts topošajiem mārketinga, biznesa vadības un tiesību speciālistiem, atbildēja: “Kad no Arta Birziņa saņēmu nelielu ieskatu studiju kursā, uzreiz sapratu, ka tieši tas ir vajadzīgs mūsu maģistrantiem. Artis atlidoja no Japānas un nolasīja šo kursu klātienē.

Es piedalījos visās nodarbībās kopā ar studentiem un nenožēloju nevienu sekundi no šajā procesā pavadītā laika, jo tas pamudināja aizdomāties par dažādiem nākotnes scenārijiem un parādīja ceļu, kā domāt, lai nejūtamies bezpalīdzīgi un apjukuši. Lekcijas un to materiāli bija ļoti vērtīgi un interesanti –

sajutām "pasaules elpu" un uzzinājām, kurp virzās tehnoloģijas un ko par to domā futurologi un citi gudrinieki.”

artis_birzins_nakotnes_domasana.png
“Man pašai no Arta prezentācijām absolūts favorīts ir šis slaids,” rāda programmas direktore Ieva Kalve

Trīs jautājumi Artim Birziņam

Kāpēc jūs izveidojāt tādu studiju kursu Futures Thinking?

Mēs dzīvojam arvien pieaugoša tempa un pārmaiņu pasaulē, kas pilna risku un iespēju.

Nākotnes domāšana (Futures Thinking) ir disciplīna, kas attīstās jau gadsimtiem ilgi ar mērķi palīdzēt mums veidot skaidrāku nākotnes redzējumu un sagatavoties pārmaiņām.

Studiju kursa veidošana aizsākās ar manām docētāja gaitām Nagaokas Tehnoloģiju universitātē 2020. gadā, kur docēju lekcijas par mākslīgo intelektu kā nozīmīgāko ceturtās industriālās revolūcijas tehnoloģiju. Šajā kontekstā padziļināti sāku interesēties par nākotnes domāšanas jeb futūrisma disciplīnu un tās plašākā tvērienā sapratu, ka šis priekšmets ir ārkārtīgi būtisks gan paša individuālā izaugsmē, gan organizāciju, valstu un visas pasaules mērogā. Ikviens tur var atrast sev ko ļoti saistošu un vērtīgu.

Fonā vēl viens nozīmīgs iedvesmas avots ir mans vecvectēvs, kurš 1907. gadā 18 gadu vecumā, gribēdams labāk izprast lielo pasaules bildi, devās uz Hamburgu un tur strādāja ar avīžu drukas mašīnu – tā laika strauji augošu augsto tehnoloģiju. 1933. gadā viņš Latvijā publicēja savu grāmatu Kad nāks labāki laiki?, kas skatās pasaules trajektorijās un nākotnē no tā laika skatpunkta. Grāmata bija ļoti populāra un tika izdota vairākkārt, bet pašlaik ikvienam pieejama Latvijas Nacionālās bibliotēkas digitālajā arhīvā.

gramatas_labaki_laiki_vaks_1933.pngArta Birziņa vecvectēva grāmatas "Kad nāks labāki laiki?" vāks (izdota 1933.). No privātā arhīva

Kā šis studiju kurss noder topošajiem mārketinga, biznesa vadības un tiesību studentiem?

Šajā kursā praktiski apgūstam nākotnes prognozēšanas metodes un iztēles līderības pamatus.

Kurss sniedz plašāku skatījumu, apskatot galvenās tendences, trajektorijas un tehnoloģijas, kas veido šodienas un nākotnes pasauli, gaidāmās pārmaiņas, sākot no lielās vēstures projekta (big history project) līdz mākslīgajam intelektam, metaversam, biotehnoloģijām un vēl tālāk un plašāk.

Ar moderniem futūrista rīkiem un iztēles līderību kopīgi prognozējam un gatavojamies potenciālajiem nākotnes pavērsieniem par tēmām, kas interesē studentus individuāli vai grupās. Piemēram,

radošā mārketinga profesionāļi iegūst jaunas iztēles līderības metodes, bet juristi aktīvi diskutē par paradoksiem, kas gaidāmi jaunajā pasaulē, kurā dzīvosim,

piemēram, cilvēku digitālo klonu juridiskā atbildība par padarīto utt. Protams, lielās bildes un trajektoriju apzināšana ir ļoti būtiska dažādu stratēģiju izstrādes kontekstā gan biznesā, gan personiskajā izaugsmē.

Kas jums sniedza vislielāko gandarījumu darbā ar RSU studentiem?

Lekcijas pagāja ļoti interaktīvā gaisotnē. Domāju, ka mēs visi ieguvām no kolektīvās domāšanas un iztēles iedarbināšanas. Mums izdevās radīt idejas un rezultātus, kas nebūtu sasniedzami pašmācībā.

Kursa beigās mums bija nākotnes produktu ideju hakatons nākamo 10 – 15 gadu perspektīvā. Grupu radītie produktu priekšlikumi izmantoja apgūtās metodes un bija ļoti labas kvalitātes un dzīvotspējīgas tālākai palaišanai jau šodienas riska kapitāla industrijā.

Studentu atsauksmes par Futures Thinking

egija_dzene-lead.png

Docētāja Arta Birziņa kurss Futures Thinking ļāva izkāpt no ikdienas un komforta zonas un atvērt domāšanu plašākam skatam. Tas ne tikai palīdz abstraktās domāšanas attīstīšanai, bet arī dod iespēju ikdienas biznesa lietas aptvert un plānot ilgtermiņam – daudz plašākam nekā piecgades efektivitātes plāns.

Egija Dzene, maģistra programmas Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība 1. kursa studente

artis_stiecins-griezta-lead.png

Futures Thinking bija interesants, izzinošs un aizraujošs studiju kurss, kurā bija lieliska iespēja uz nākotni paraudzīties jau šodien. Lielākie ieguvumi no apgūtā: padziļināta Izpratne par globālajām tendencēm – dinamiku uz nākotni; prasme modelēt nākotni – veidot stratēģijas; izprast AI un ChatGTP potenciāla nozīmi šajā brīdī un nākotnē; dabas, cilvēka un tehnoloģiju nozīme nākotnē.

Pozitīvā gaisotne, praktiskie darbi grupās, sarunas ar viesdocētāju un grupas kolēģiem, izmantotie materiāli un informācijas avoti – tas viss kopā bija skaists un izzinošs piedzīvojums!

Artis Stieciņš, maģistra programmas Starptautiskā mārketinga un biznesa vadība 1. kursa students