.
Sāpju medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 10:36:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_050 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ināra Logina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, fizioloģijā un anatomijā, bioķīmijā, klīniskajās disciplīnās, farmakoloģijā, psihiatrijā, psihoterapijā. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem zināšanas par sāpju veidiem, rašanās mehānismiem un to terapijas iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads sāpju medicīnā. Sāpju bioloģiskā loma. Sāpes kā biosociāls fenomens | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Sāpju anatomija un fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Hronisko sāpju mehānismi. Biežākie hronisko sāpju veidi | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Sāpju farmakoterapija | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Sāpju izmeklēšana un novērtēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Muguras un citas hroniskas muskuloskeletālās sāpes | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Galvassāpes | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Neiropātiskās sāpes | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Hroniskās viscerālās sāpes | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Disfunkcionālo un somatoformo sāpju sindromi – nociplastiskas sāpes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Audzēju izraisītās sāpes un sāpes paliatīvajā aprūpē | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Multimodāla sāpju terapija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veic iegūtās informācijas apkopojumu. Apgūst kursa teorētisko materiālu, noskatoties e-studijās ievietotās videolekcijas. Piedalās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas un aprūpes analīzi praktiskajās nodarbībās. Analizē klīniskos gadījumus, izstrādājot ieteikumus sāpju terapijai un profilaksei | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes – obligātas, netiek vērtētas ar atzīmi, tiek fiksēta uzdoto uzdevumu izpilde ar i/ni (izpildīta vai nav izpildīts): 1. Testa uzdevumu izpilde par videolekciju materiāla apguvi 1. praktiskajā nodarbībā 2. Līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Par katru kavēto nodarbību – jāsagatavo rakstiska prezentācija vai iespēju robežās piedalīties citas grupas nodarbībā par kavētās nodarbības tēmu 3. Klīnisko gadījumu risinājums un analīze praktiskajās nodarbībās (i/ni). Kursa gala vērtējumu veido : 50% – veido rakstisks eksāmens, kas sastāv no divām daļām: daudzatbilžu tests ar 25 teorētiskiem jautājumiem (50%) un 2 klīniskie uzdevumi (50%) 50% – praktisko nodarbību apmeklējums un izpildītie uzdevumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students būs ieguvis zināšanas, kas ļauj: • izprast galvenos sāpju rašanās mehānismus; • izprast sāpju veidus un cēloņus, un to bioloģisko nozīmi; • novērtēt sāpju pacientu sūdzības, to nozīmi un ietekmes klīniskajā praksē. | ||||||||
Prasmes: | Students spēs: • izmeklēt un novērtēt sāpju slimnieku sūdzības un vajadzības dažādos aprūpes etapos; • atpazīt galvenos sāpju veidus un cēloņus dažādās klīniskajās situācijās; • izvēlēties atbilstošāko sāpju terapijas veidu; • izskaidrot ar sāpju cēloņiem un to ārstēšanu saistītos jautājumus pacientam, viņa piederīgajiem un aprūpētājiem. | ||||||||
Kompetences: | Students varēs: • piedalīties sāpju pacienta aprūpes plānošanā dažādos etapos; • sadarbībā ar citām ārstniecības personām noteikt individuālam pacientam attiecīgu terapiju, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju; • novērtēt sāpju terapijas īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus; • realizēt veselības veicināšanas pasākumus, profilaksi un agrīnu problēmu atklāšanu | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | „Sāpes”. Prof. I. Loginas redakcijā. Rīga: Medicīnas apgāds, 2013. | ||||||||
2 | http://emedicine.medscape.com/article/310834-overview | ||||||||
3 | Waldman, Steven D. Pain management. Philadelphia Saunders, 2011. 2nd ed. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
5 | Waldman, Steven D. Pain management. Philadelphia Saunders, 2011. 2nd ed. | ||||||||
6 | http://emedicine.medscape.com/article/310834-overview | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Logina, I. „Muguras sāpes”. Rīga: Nacionālais apgāds, 2006 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pain: Clinical Updates. | ||||||||
2 | http://www.efic.org/ | ||||||||
3 | http://www.iasp-pain.org/ |