.
Vides veselība, darba aizsardzība un ergonomika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.09.2023 14:23:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_056 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sabīne Grīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas bioloģijā, fizioloģijā un anatomijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par dažādiem vides faktoriem un to ietekmi uz indivīda veselību, par darba vides riska faktoriem, par ergonomiku kā zinātni, kas pēta cilvēka attiecības ar darbu, par cilvēka un darba mijiedarbību, par ergonomisko risku izraisītām veselības problēmām un preventīviem pasākumiem ergonomisko risku novēršanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Ārtelpu gaisa problēmas Latvijā un pasaulē. Fizisko aktivitāšu līmeņu ieteikumi dažādām cilvēku grupām atkarībā no gaisa kvalitātes indeksa pakāpes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitāte. Ūdens piesārņojums, tā izraisītās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Ievads darba aizsardzībā. Svarīgākie indikatori. Likumdošana darba aizsardzībā. Darba vides iekšējā uzraudzība. Prasības darba vides nodrošināšanai. Svarīgākie riska faktori. Arodslimības un ar darbu saistītas slimības. Arodslimību reģistrēšanas kārtība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ķīmiskie un bioloģiskie faktori sporta zālēs un baseinos, alerģiju izraisītāji. To ietekmes mazināšanas iespējas. Iespējamās ķīmisko un bioloģisko darba vides riska faktoru izraisītās arodslimības sporta treneriem un to profilakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Fizikālie un traumatisma riska faktori sporta vidē, to iedarbība uz cilvēka veselību, to iedarbības mazināšanas pasākumi. Iespējamās arodslimības un traumas un to profilakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Darba vides ergonomisko risku radītās svarīgākās sekas veselībai, to novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Pasākumi darba vides ergonomisko problēmu risināšanai. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Veselības veicināšanas teorija un iespējas darba vietās. Latvijas un pasaules uzņēmumu labā prakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Mikroklimatiskie parametri, to ietekme uz veselību. Mikroklimatisko parametru un ogļskābās gāzes līmeņa mērījumi. Darbs grupās - situācijas uzdevumu risināšana par iekštelpu mikroklimatiskajiem parametriem un ogļskābo gāzi. Apgaismojuma normas atkarībā no veicamā darba. Apgaismojuma mērījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Galvenie darba vides riska faktori sporta zālēs. Darbs grupās - sporta vides riska faktoru analīze un to iespējamā ietekme uz sporta speciālistu un klientu veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas par sporta vides riska faktoru analīzi, iespējamo ietekmi uz sporta speciālistu un apmeklētāju veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas ieteikumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Atsevišķu profesiju un darba vietu svarīgākie darba vides riski un ergonomikas problēmas (piemēram, biroja darbs, skolotāju/treneru darbs). Praktiskā darba uzdevums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Veselības veicināšanas aktivitātes darba vietās veselības sporta skolotāju skatījumā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Svarīgākās ergonomiskās problēmas atsevišķu sporta veidu skolotājiem un treneriem. Praktiskā darba aizstāvēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Ārtelpu gaisa problēmas Latvijā un pasaulē. Fizisko aktivitāšu līmeņu ieteikumi dažādām cilvēku grupām atkarībā no gaisa kvalitātes indeksa pakāpes. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
2 | Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitāte. Ūdens piesārņojums, tā izraisītās problēmas. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
3 | Ievads darba aizsardzībā. Svarīgākie indikatori. Likumdošana darba aizsardzībā. Darba vides iekšējā uzraudzība. Prasības darba vides nodrošināšanai. Svarīgākie riska faktori. Arodslimības un ar darbu saistītas slimības. Arodslimību reģistrēšanas kārtība. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
4 | Ķīmiskie un bioloģiskie faktori sporta zālēs un baseinos, alerģiju izraisītāji. To ietekmes mazināšanas iespējas. Iespējamās ķīmisko un bioloģisko darba vides riska faktoru izraisītās arodslimības sporta treneriem un to profilakse. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
5 | Fizikālie un traumatisma riska faktori sporta vidē, to iedarbība uz cilvēka veselību, to iedarbības mazināšanas pasākumi. Iespējamās arodslimības un traumas un to profilakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Darba vides ergonomisko risku radītās svarīgākās sekas veselībai, to novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Pasākumi darba vides ergonomisko problēmu risināšanai. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Veselības veicināšanas teorija un iespējas darba vietās. Latvijas un pasaules uzņēmumu labā prakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Mikroklimatiskie parametri, to ietekme uz veselību. Mikroklimatisko parametru un ogļskābās gāzes līmeņa mērījumi. Darbs grupās - situācijas uzdevumu risināšana par iekštelpu mikroklimatiskajiem parametriem un ogļskābo gāzi. Apgaismojuma normas atkarībā no veicamā darba. Apgaismojuma mērījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Galvenie darba vides riska faktori sporta zālēs. Darbs grupās - sporta vides riska faktoru analīze un to iespējamā ietekme uz sporta speciālistu un klientu veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas par sporta vides riska faktoru analīzi, iespējamo ietekmi uz sporta speciālistu un apmeklētāju veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas ieteikumiem | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Atsevišķu profesiju un darba vietu svarīgākie darba vides riski un ergonomikas problēmas (piemēram, biroja darbs, skolotāju/treneru darbs). Praktiskā darba uzdevums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Veselības veicināšanas aktivitātes darba vietās veselības sporta skolotāju skatījumā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Svarīgākās ergonomiskās problēmas atsevišķu sporta veidu skolotājiem un treneriem. Praktiskā darba aizstāvēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Paplašināta papildu zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem un ieteicamās literatūras avotiem. • Darba vides riska faktoru novērtējums sporta vidē. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • piedalīšanās praktiskajās nodarbībās - 20%; • sekmīgi sagatavoti gala pārbaudījuma darbi: 1) sporta vides riska faktoru novērtējums un 2) par ergonomiku sportā, aizstāvēti, tos prezentējot un pārrunājot - 80% (katrs darbs 40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi apgūstot studiju kursu, studējošais: • zinās nosaukt un raksturot vides faktorus, kas ir kaitīgi cilvēka veselībai noteiktos vides stāvokļos; • zinās nosaukt un raksturot darba (sporta) vides riska faktorus, tai skaitā, ergonomiskos; • spēs nosaukt veicamos pasākumus, lai mazinātu piesārņojuma risku un darba vides riska faktoru iedarbību. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgi apgūstot studiju kursu, studējošais pratīs: • atpazīt kaitīgos vides un darba vides faktorus un izvērtēt to riska pakāpi; • identificēt ergonomiskos riskus savās darba vietās, analizēt ergonomisko risku novērtēšanas rezultātus, salīdzināt tos dinamikā, salīdzināt identificētās problēmas Latvijā un pasaulē, analizēt ergonomisko risku ietekmi uz darba un dzīves kvalitāti. • ieteikt riska faktoru kontroles pasākumus. • patstāvīgi identificēt un novērtēt ergonomiskos riskus, to iedarbību uz cilvēku, izvērtēt iegūtos rezultātus un interpretēt datu ticamību. Studenti spēs novērtēt dažāda sporta ekipējuma un aprīkojuma ergonomiskumu un piemērotību, izvēloties labāko. | ||||||||
Kompetences: | Pabeidzot studiju kursu, studējošais varēs: • izmantot iegūtās zināšanas par vides veselības jautājumiem savā profesionālajā darbībā; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus apkārtējās vides apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai; • spēs nodrošināt veselīgu vidi gan nodarbinātajiem, gan klientiem. • spēs noteikt piemērotākos un ekonomiski pamatotākos veselības veicināšanas darbā pasākumus, lai attīstītu cilvēku resursu potenciālu, nodrošinātu nodarbināto veselības aizsardzību un radītu zinātniski pamatotu bāzi nepieciešamo preventīvo pasākumu izvēlē atbilstoši Latvijas likumdošanas un Eiropas Kopienas direktīvu prasībām, spēs prezentēt iegūtos rezultātus rakstiski un mutiski nozares speciālistiem, sabiedrībai, kā arī prezentēt rezultātus un risinājumus zinātniskajās un praktiskajās konferencēs. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. (sast.) Vides veselība. Rīga: RSU, 2008, 696 lpp. | ||||||||
2 | MK Noteikumu Nr.660 1. pielikums ‘’Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana’’ no 2007.gada 1. jūnija (Pielikums grozīts ar MK 07.04.2015. noteikumiem Nr.165) | ||||||||
3 | Ergonomika darbā. Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. 191 lpp | ||||||||
4 | Eglīte M. Darba medicīna. 2012. - 834 lpp | ||||||||
5 | Ž.Roja. Ergonomikas pamati. SIA Drukātava. Rīga, 2008, 195.lpp. | ||||||||
6 | Dundurs J. Environmental and Occupational Medicine. 2015. 228 p. | ||||||||
7 | Cabinet Regulation. No. 660, Annex 1 of 2, October 2007 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kaļķis V, Roja Ž, Kaļķis H. Arodveselība un riski darbā. Rīga: Medicīnas apgāds, 2015. 533 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://stradavesels.lv/materiali/?q=darba+medic%C4%ABna |