.
Medicīnas mikrobioloģija un imunoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.04.2024 11:05:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_066 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Mikrobioloģija un virusoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Juta Kroiča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 20 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 40 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Molekulārā un šūnu bioloģijā, anatomijā, histoloģijā, ģenētikā, bioķīmijā un cilvēka fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu struktūru, īpašībām, metabolismu, patogenitātes faktoriem, to nozīmi infekciju izcelsmē. Sniegt zināšanas par cilvēka mikrobiomu, tā lomu normā un patoloģijā. Sniegt informāciju par aerobo un anaerobo baktēriju kultivēšanu, tīrkultūras izdalīšanas metodēm un baktēriju identifikācijas metodēm. Sniegt zināšanas par antibiotisko vielu grupām, to darbības mehānismiem, baktēriju rezistences mehānismiem, baktēriju antibakteriālās jutības noteikšanas metodēm. Iepazīstināt ar dezinfekcijas un sterilizācijas metodēm un to nozīmi intrahospitālo infekciju prevencijā. Sniegt zināšanas par iedzimto organisma rezistenci, par rezistences mehānismiem. Sniegt zināšanas par organisma imūno sistēmu, imunitātes šūnām, citokīniem, signālu pārvadi un šūnu aktivāciju. Imūnās atbildes veidiem un mehānismiem. Humorālās un šūnu imunitātes nozīmi bakteriālo un vīrusu infekciju gadījumā, imūnglobulīniem, to klasēm un nozīmi. Sniegt zināšanas par imūno patoloģiju, hipersensitivitātes reakcijām un to mehānismiem. Sniegt zināšanas par imunizāciju, vakcīnu veidiem, to darbības mehānismiem. Sniegt zināšanas par serodiagnostiku, seroloģisko reakciju veidiem, imūniem serumiem un diagnostikumiem, par molekulārām diagnostikas metodēm, to darbības principiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads medicīnas mikrobioloģijā. Mikroorganismu grupas, taksonomija, baktēriju klasifikācijas principi. Baktēriju šūnas struktūra- šūnas sienas uzbūve, kapsulas, endosporas un sporulācijas process, viciņas, pili, to vizualizācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Darba organizācija mikrobioloģijas laboratorijā. Mikroskopisko preparātu gatavošana. Baktēriju vizualizācijas metodes. Vienkāršās krāsošanas metodes, Grama u.c. krāsošanas metodes. Baktēriju pamatformu mikroskopēšanas tehnika. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
3 | Atipiskās baktērijas, to nozīme. Patogēnās sēnes- raugu, raugveida un pelējuma sēņu morfoloģija, īpašības. Vīrusi, to struktūra, replikācija, īpašības. Parazitāro infekciju ierosinātāji, morfoloģija, īpašības, to iedalījums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Baktēriju metabolisms. Baktēriju augšana un vairošanās. Metabolisko procesu regulācija. Baktēriju koloniju veidošanās, biofilmu veidošanās mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Baktēriju kultivēšana, metodes. Augšanas faktori. Barotnes, to veidi. Anaerobo baktēriju kultivēšanas principi un metodes.Baktēriju tīrkultūras izdalīšanas metodes no slimnieka materiāla. Patogēno baktēriju identifikācijas metodes tīrkultūrās. Baktēriju augšanas raksturs uz barotnēm. Baktēriju bioķīmisko īpašību noteikšana. Seroidentifikācijas metodes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
6 | Cilvēka organisma mikrobionts, mikrobioms, tā nozīme normā un patoloģijā. Mikrobioma izvērtēšanas metodes, ādas un mutes mikrobionta izvērtēšana. Vides mikrobionta nozīme. Gaisa un ūdens mikrobionta izvērtējums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
7 | Antibiotiskās vielas, galvenās grupas. Antibiotiku darbības mehānismi. Mikroorganismu rezistence pret antibiotiskajām vielām. Rezistences mehānismi. Sterilizācija, sterilizācijas metodes. Dezinfekcija, dezinfekcijas metodes. Mikroorganismu antibakteriālās jutības noteikšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
8 | Medicīnas mikrobioloģijas principu, nozīmes, teorētisko zināšanu un prasmju kopsavilkums un pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Mikroorganismu un makroorganisma mijiedarbības veidi. Baktēriju patogenitātes faktori, to nozīme infekcijas procesā. Infekcijas procesa raksturojums. Infekcijas transmisija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Organisma nespecifiskā rezistence – vispārīgie un šūnu faktori – fagocitoze, iekaisums, TLR receptori – to nozīme, darbības mehānismi. Organisma iedzimtās imunitātes humorālie faktori – komplementa sistēma, aktivācijas ceļi, nozīme iegūtās imunitātes aktivācijā. Seroloģiskās reakcijas. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
11 | Antigēni, veidi, iedalījums, īpašības. Antigēnu uzbūve. MHC – I un II klases antigēni, raksturojums, to īpašības un nozīme imūnās atbildes aktivācijā. Antivielas, raksturojums, īpašības, funkcijas. Antivielu primārā un sekundārā struktūra. Imunoglobulīni, to klases, nozīme imūnajā atbildē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Serodiagnostikas principi. Seroloģisko reakciju veidi. Diagnostikumi. Imūnie serumi. Aglutinācijas reakcijas. Precipitācijas reakcijas. Reakcijas ar iezīmētu Ag un Av izmantošanu (imūnfluorescences, imūnfermentatīvās reakcijas). Polimerāzes un ligāzes ķēdes reakcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
13 | T limfocīti, to histioģenēze, raksturojums un īpašības. T limfocītu subpopulācijas, to nozīme adaptīvajā imunitātē. T limfocītu aktivācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Antigēnprezentējošās šūnas – B limfocīti, makrofāgi, to diferenciācija un nozīme imūnā atbildē. B limfocītu aktivācija un antivielu veidošanās. Primārā un sekundārā humorālā imūnā atbilde. Citokīni. Reakcijas ar iezīmētu Ag un Av izmantošanu (imūnfluorescences, imūnfermentatīvās reakcijas). Polimerāzes un ligāzes ķēdes reakcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
15 | Šūnu imunitāte, darbības mehānisms. NK šūnas. Pretvīrusu imunitāte. Antitoksiskā, pretsēņu, antikapsulārā imūnā atbilde, to darbības mehānismi, iznākumi un nozīme dažādu infekcijas slimību patoģenēzē. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Hipersensitivitāte, raksturojums, reakciju veidi un to darbības mehānismi. Alergēni, to raksturojums un iedalījums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Organisma imūnā atbilde normā un patoloģijā, imūnie deficīti. Imūnās atbildes praktiskais pielietojums imunizācijā, imūnās profilakses principi, mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
18 | Imunoloģijas un seroloģijas principu, nozīmes, teorētisko zināšanu un prasmju kopsavilkums un pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem, kursa ietvaros, ir jāsagatavo 4 patstāvīgie darbi prezentāciju veidā, lai prezentētu praktiskajās nodarbībās, saskaņā ar praktisko nodarbību tēmu sarakstu. Divas prezentācijas vispārīgās mikrobioloģijas sadaļā, divas imunoloģijas sadaļā. Materiāli, kurus studenti var izmanto patstāvīgā darba sagatavošanai, atrodas e-studijās un ietver metodiskos materiālus, video filmas par praktisko uzdevumu izpildi, shēmas imunoloģisko mehānismu izpratnei, kā arī video lekcijas par attiecīgo tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Regulārs demo lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. • Patstāvīgo darbu izpilde • Kolokviju sekmīga nokārtošana, kuri ietver Medicīnas mikrobioloģijas un imunoloģijas teorētisko zināšanu un prasmju pārbaudi. • Starppārbaudījumu testu sekmīga nokārtošana. • Kumulatīvais vērtējums tiek piešķirts, ņemot vērā visus iepriekš minētos vērtēšanas kritērijus. Kolokviju vidējās atzīmes ar 60% ietekmi, regulāro testu vidējās atzīmes ar 20% ietekmi, patstāvīgā darba vērtējums ar 20% ietekmi, iegūtais vērtējums tiek reizināts ar demo lekciju un praktisko nodarbību nodarbību apmeklējuma koeficientu. • Ja kumulatīvajā vērtējumā students saņem vismaz 4 balles, to pielīdzina gala vērtējumam. • Students var atteikties no kumulatīvā vērtējuma un kārtot gala pārbaudījumu. Studiju kursa gala pārbaudījums ir rakstveida eksāmens, kas ietver teorētisko zināšanu pārbaudi, pacientu klīniskos gadījumus jeb situāciju uzdevumus un jautājumus par praktisko nodarbību tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apgūšanas, studenti spēs raksturot baktēriju, vīrusu, sēņu īpašības, to morfoloģiju, patogenitātes faktorus un lomu infekcijas slimību izcelsmē un mijiedarbības procesā ar makroorganismu, cilvēka organisma un vides mikrobionta lomu. Studenti iegūs zināšanas par antibiotisko vielu grupām, to darbības mehānismiem, baktēriju rezistences mehānismiem. Studenti apgūs informāciju par cilvēka organisma aizsargmehānismiem, imūnās atbildes veidiem un nozīmi, imunizāciju un imunizācijas mehānismiem, imūno patoloģiju, hipersensitivitātes reakcijām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • veikt pacienta materiāla mikroskopisko izmeklēšanu, veikt uzsējumu, izmantojot atbilstošas barotnes; • izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām; • izmantot bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes. | ||||||||
Kompetences: | Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studenti izpratīs vīrusu, baktēriju, sēņu nozīmi infekcijas slimības izcelsmē, varēs izprast ierosinātāja lomu slimības patoģenēzē, kā arī izprast cilvēka imūnās atbildes mehānismus un nozīmi infekciju slimību gadījumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Infekcija un imunitāte”. Rīga, RSU, 2022. (E-studijās) / Study material 'Infection and Immunity', Riga, RSU, 2022 (E-studies). | ||||||||
2 | Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Vispārīgā mikrobioloģija”. Rīga, RSU, 2022. (E- studijās) / Study material 'General Microbiology', Riga, RSU, 2022 (E-studies). | ||||||||
3 | Riedel, S. et al. (eds.). Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology. 28th ed. McGraw Hil, 2019. Access Medicine. | ||||||||
4 | Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. Medical Microbiology. 9th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key. | ||||||||
5 | Abbas, A.K., Lichtman, A.H., Pillai, S. Cellular and Molecular Immunology. 10th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Klīniskā medicīna. 3. grāmata. Medicīnas apgāds. Prof. A.Lejnieka red. 2012. | ||||||||
2 | Žileviča, A. Medicīnas mikrobioloģija. 1.daļa. Vispārīgā mikrobioloģija un infekcijas imunoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2014. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Datu bāze "Access Medicine" | ||||||||
2 | Datu bāze "ClinicalKey" | ||||||||
3 | Datu bāze "Pubmed" | ||||||||
4 | Medscape |