Pārlekt uz galveno saturu

Zinātniskā pētniecība ekonomiskajā drošībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.04.2024 11:23:03
Par studiju kursu
Kursa kods:JF_437LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Tiesību zinātnes; Valsts tiesībasMērķauditorija:Personu un īpašuma aizsardzība; Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Tiesību zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dzintra Atstāja
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas10
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Veiksmīgai studiju kursa apguvei un iegūto zināšanu, prasmju un kompetenču izmantošanai nepieciešama pieredze pētniecisko darbu izstrādē, tiesību normu interpretēšanā un izpratne par pētniecības nozīmi organizācijas vadītāja lēmuma pieņemšanā.
Mērķis:
Iepazīstināt studējošos ar zinātnisko metodoloģiju tiesību un ekonomikas zinātņu nozarēs, lai sagatavotu speciālistus juridisko un ekonomisko problēmjautājumu risināšanā, pieņemot vadītāja kompetencēm atbilstošus lēmumus ekonomiskās drošības jomā un prast tos prezentēt.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pētījuma dizains sociālajās zinātnēs: kvalitatīvs, kvantitatīvs, jaukts pētījumsLekcijas0.50auditorija
2Pētījuma problēma: pētījuma būtība un pamats. Pētījuma tiesību zinātnē problēmu veidiLekcijas0.50auditorija
3Pētījuma robežas (objekts un priekšmets), mērķis (pētījumā sasniedzamais) un uzdevumi (etapi mērķa sasniegšanai), jautājumi (precizētas jomas, kuras jāpēta, lai sasniegtu mērķi)Lekcijas1.00auditorija
4Pētniecības metodes: vispārzinātniskās un pētniecības. Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu izmantošana tiesību zinātnes pētījumosLekcijas0.50auditorija
5Pētījuma dizaina un metodoloģijas izvēle tiesību zinātnes pētījumos. Seminārs ar diskusijuNodarbības1.00auditorija
6Pētījuma metodoloģiskais ietvars, tā elementu formulēšana ekonomiskās drošības kontekstāLekcijas1.00auditorija
7Pētījuma ietvarelementu savstarpējā sakarībaLekcijas0.50auditorija
8Akadēmiskais korektums. Zinātniskā ētika. Pētnieciskais godīgumsLekcijas0.50auditorija
9Zinātniskā un pētīšanas motivācija. Pieredzes apmaiņaLekcijas0.50auditorija
10Darbs ar informācijas avotiem un to strukturēšanaNodarbības0.50auditorija
11Pētījums starpnozarē, pētījuma stadijas (dizaina izvēle, laika plānošana, uzdevumu kartēšana, pētījuma elementu izvēle lēmuma pieņemšanā)Nodarbības1.00auditorija
12Pētījums starpnozarē. Pētījuma problēmas definēšana (informācijas apzināšana, dizaina izvēle, robežu noteikšana, jautājumu uzdošana). Pētījuma risinājuma sākotnējā plānošanaNodarbības0.50auditorija
13Zinātniski ticamas informācijas atlase (pētījumam un lēmuma pieņemšanai)Nodarbības1.00mācību izbraukums
14Pētniecības metožu izmantošana starpnozarē un lēmumu pieņemšanā (indukcija un dedukcija, analīze un sintēze). Lēmumu formulēšana tēžu veidāNodarbības0.50auditorija
15Tiesību normu interpretācijas metodes (praktiska normu interpretācija)Nodarbības0.50auditorija
16Diskusijas prasmju apgūšana (diskusija pētījuma rezultātu iegūšanai, lēmuma pieņemšanai; argumentācijas sagatavošana un pretargumentu prognozēšana; apaļā galda diskusija; diskusija lēmuma gatavošanai u.c.). Diskusiju trīs scenāriji: bāzes, optimālais, optimistiskaisNodarbības1.00auditorija
17Pētījuma rezultātu prezentēšana (prezentācijas sagatavošana, slaidu teksta izvēle; tēžu formulēšana, runas gatavošana), lēmuma paziņošanaNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
2Pētījuma problēma: pētījuma būtība un pamats. Pētījuma tiesību zinātnē problēmu veidiLekcijas0.50auditorija
4Pētniecības metodes: vispārzinātniskās un pētniecības. Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu izmantošana tiesību zinātnes pētījumosLekcijas0.50auditorija
5Pētījuma dizaina un metodoloģijas izvēle tiesību zinātnes pētījumos. Seminārs ar diskusijuNodarbības0.50auditorija
6Pētījuma metodoloģiskais ietvars, tā elementu formulēšana ekonomiskās drošības kontekstāLekcijas0.50auditorija
9Zinātniskā un pētīšanas motivācija. Pieredzes apmaiņaLekcijas0.50E-studiju vide
11Pētījums starpnozarē, pētījuma stadijas (dizaina izvēle, laika plānošana, uzdevumu kartēšana, pētījuma elementu izvēle lēmuma pieņemšanā)Nodarbības0.50auditorija
13Zinātniski ticamas informācijas atlase (pētījumam un lēmuma pieņemšanai)Nodarbības0.50auditorija
15Tiesību normu interpretācijas metodes (praktiska normu interpretācija)Nodarbības0.50auditorija
16Diskusijas prasmju apgūšana (diskusija pētījuma rezultātu iegūšanai, lēmuma pieņemšanai; argumentācijas sagatavošana un pretargumentu prognozēšana; apaļā galda diskusija; diskusija lēmuma gatavošanai u.c.). Diskusiju trīs scenāriji: bāzes, optimālais, optimistiskaisNodarbības0.50auditorija
17Pētījuma rezultātu prezentēšana (prezentācijas sagatavošana, slaidu teksta izvēle; tēžu formulēšana, runas gatavošana), lēmuma paziņošanaNodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras analīze; konspektu un kopsavilkumu izstrāde; prezentācijas sagatavošana; patstāvīga pētījuma metodoloģijas izstrāde tiesību zinātnē un starpnozares pētījumā; lomu spēle – kāzusa izspēle, kurā demonstrēs lēmuma pieņemšanas un argumentācijas prasmes. Studiju kursā plānoti individuālie, pāru un grupu darbi. Mājas darba sagatavošana: Studenti pēc savas izvēles strādā ar kādu praktisku problēmajautājumu / situāciju, sagatavojot e-studijās situācijas aprakstu. Grupa sagatavo kopīgu prezentāciju kā eksāmena darbu, lai parādītu problēmjautājumu / situācijas risinājumu un lēmuma pieņemšanu. Eksāmena laikā notiek grupu prezentācija, diskusija par pieņemtajiem lēmumiem un to izvērtēšana. Situācijas aprakstā jāiekļauj šādi jautājumi: 1) dizaina izvēles pamatojums; 2) problēmas apraksts no starpnozares aspekta; 3) pētījuma robežu noteikšana starpnozarē; 4) atlasītie avoti problēmas risinājuma / lēmuma pieņemšanai; 5) izmantoto metožu aprakstu avotu apstrādē; 6) problēmas risinājums jeb lēmums.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un semināru apmeklējums – obligāts. Patstāvīgo darbu izstrāde (pētnieka profilu izveide un tēmas pašprezentācija, avotu izvēle un konspekts, tēmas pieteikuma prezentācija (plakāts), metodoloģija tiesību zinātnes pētījumam un starpnozares pētījumam) – 25%. Lomu spēle (grupu darbs) – 10%. Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte) – 20%. Eksāmena darba izstrāde (Argumentēts Ziņojums) – 25%. Eksāmens – 20% (mājas darba prezentēšana).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: • nosaukt un atpazīt pētījuma dizaina veidus sociālajās zinātnēs, integrējot tiesību, ekonomikas un vadības zinātnes pamatatziņas; • atpazīt un atlasīt zinātniski ticamu informāciju, kritiski to izvērtēt, sintizēt atziņas; • definēt pētījuma robežas un identificēt riskus mērķa sasniegšanai un kontrolēt šo procesu; • parādīt padziļinātas zināšanas problēmjautājumu definēšanā un aprakstīšanā; • formulēt pētījuma mērķi; * atrast pētījumam atbilstošas metodes un aprakstīt to pielietojumu pētījumā, īpaši akcentējot procesu analīzes metodes; • izprast pētniecības metožu un tiesību normu interpretācijas metožu radošu izmantošanu lēmumu pieņemšanā; • definēt diskusijas pamatelementus; • definēt prezentācijas mērķi, lai paziņotu pieņemtos lēmumus.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students: • prot patstāvīgi izmantot teoriju pētījuma problēmu identificēšanā un inovatīvā risināšanā vadības zinātnē; • prot patstāvīgi izvēlēties un izmantot pētījuma metodes; • spēj kopsavilkt informāciju un prot saskatīt kopsakarības tiesību, ekonomikas un vadības problēmjautājumos; • spēj patstāvīgi pielietot pētījuma metodoloģiju lēmumu pieņemšanā vadības un ekonomiskās drošības jomā; • spēj interpretēt tiesību normas un pielietot tiesību normu interpretācijas metodes jebkuras problēmas risināšanā ekonomiskās drošības jautājumos, kā arī spēj nodrošināt normatīvo aktu prasību izpildi; • spēj pielietot pētniecības metodes argumentācijas veidošanai; • spēj diskutēt par sarežģītiem problēmjautājumiem ekonomiskajā drošībā un risināt ar inovācijām saistītas problēmas; • spēj kritiski izvērtēt argumentus un veidot pretargumentus; • spēj patstāvīgi plānot tālāku profesionālo izaugsmi; • prot patstāvīgi virzīt savu prezentēšanas prasmju kompetenču pilnveidi; * prot sociālā dialoga ietvaros prezentēt un argumentēt savu viedokli un uzklausīt citus viedokļus, argumentus.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā students: • spēj apzināties pētījuma elementu nozīmi un nepieciešamību lēmumu pieņemšanā; • prot patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālās problēmas, pamatot pieņemtos lēmumus; • prot integrēt dažādas zināšanas un prasmes par pētījuma metodoloģiju, lai izvirzītu problēmjautājumu risinājumus un veidotu argumentētus lēmumus, lai ieviestu inovatīvus risinājumus organizācijas mērķu sasniegšanai; • spēj analizēt problēmjautājumu risināšanas gaitu un ieviest korekcijas, kontrolēt rezultātu sasniegšanu; • prot iegūtās zināšanas un prasmes izmantot ikdienas darba situācijās, lai pieņemtu argumentētus lēmumus un prastu tos prezentēt; • spēj sagatavot pētījumu un prezentēt tā rezultātus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga, J. Rozes apgāds, 2006, 318 lpp. [lasīšanai e-studijās ievieotie fragmenti] (akceptējams izdevums)
2Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Kamerāde Daiga. Pētniecība. Teorija un prakse. 2016, RaKa
3Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. 2. aktualizētais izdevums. Rīga, BA Turība, 2014, 350 lpp. [e-studijās ievietotie fragmenti]
4Laiveniece, D. Zinātniskās rakstīšanas skola. Liepāja, LiePa, 2014, 150 lpp. [materials ievietots e-studijās lasišanai pilnā apmērā]
5Hofmann, H. A. Scientific writing and communication. Papers, proposals and presentations. [b.v.], Oxford University Press, 2014, p.728 [pages for reading 219-227; 699-710]
6Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana/Aut. kol. Rīga, RSU, 2019, 301 lpp. [materiāli ievietoti e-studijās]
7Zinātniskās darbības likums/Law on Scientific Activity 2005. (akceptējams izdevums)
8Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likums: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.96, 20.06.2012.
9Ārvalstu studentiem/For international students
10Tartaro, Christine. Research methods for criminal justice and criminology : a text and reader / Christine Tartaro. NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. xx, 482 lpp.
11Ghauri, Pervez N. Research Methods in Business Studies / Pervez Ghauri, Kjell Grønhaug, Roger Strange. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. xix, 327 lpp.
12Lamont, Christopher K. Research methods in politics & international relations / Christopher Lamont & Mieczysław P. Boduszyński. London: SAGE, 2020. xvi, 229 lpp. (iesiets).
13Zinātniskās darbības likums/Law on Scientific Activity 2005. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Iestādes bezdarbība, nepiemērojot tehniskās apskates liegumu, nav faktiskā rīcība//Jurista Vārds Nr.7, 18.02.2014., 31.-32. lpp.
2Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes/sast. K. Mārtinsone. Rīga, RaKa, 2011, 284 lpp.
3Milēviča, I. Veiksmes retorika. Rīga, Burtene, 2019, 256 lpp.
Citi informācijas avoti
1Latvijas Republikas Satversme: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.43, 01.07.1993.