.
Zinātniskā pētniecība ekonomiskajā drošībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.04.2024 11:23:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_437 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Valsts tiesības | Mērķauditorija: | Personu un īpašuma aizsardzība; Uzņēmējdarbības vadība; Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Vadībzinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Atstāja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veiksmīgai studiju kursa apguvei un iegūto zināšanu, prasmju un kompetenču izmantošanai nepieciešama pieredze pētniecisko darbu izstrādē, tiesību normu interpretēšanā un izpratne par pētniecības nozīmi organizācijas vadītāja lēmuma pieņemšanā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studējošos ar zinātnisko metodoloģiju tiesību un ekonomikas zinātņu nozarēs, lai sagatavotu speciālistus juridisko un ekonomisko problēmjautājumu risināšanā, pieņemot vadītāja kompetencēm atbilstošus lēmumus ekonomiskās drošības jomā un prast tos prezentēt. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pētījuma dizains sociālajās zinātnēs: kvalitatīvs, kvantitatīvs, jaukts pētījums | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Pētījuma problēma: pētījuma būtība un pamats. Pētījuma tiesību zinātnē problēmu veidi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Pētījuma robežas (objekts un priekšmets), mērķis (pētījumā sasniedzamais) un uzdevumi (etapi mērķa sasniegšanai), jautājumi (precizētas jomas, kuras jāpēta, lai sasniegtu mērķi) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pētniecības metodes: vispārzinātniskās un pētniecības. Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu izmantošana tiesību zinātnes pētījumos | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Pētījuma dizaina un metodoloģijas izvēle tiesību zinātnes pētījumos. Seminārs ar diskusiju | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pētījuma metodoloģiskais ietvars, tā elementu formulēšana ekonomiskās drošības kontekstā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pētījuma ietvarelementu savstarpējā sakarība | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Akadēmiskais korektums. Zinātniskā ētika. Pētnieciskais godīgums | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Zinātniskā un pētīšanas motivācija. Pieredzes apmaiņa | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Darbs ar informācijas avotiem un to strukturēšana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Pētījums starpnozarē, pētījuma stadijas (dizaina izvēle, laika plānošana, uzdevumu kartēšana, pētījuma elementu izvēle lēmuma pieņemšanā) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījums starpnozarē. Pētījuma problēmas definēšana (informācijas apzināšana, dizaina izvēle, robežu noteikšana, jautājumu uzdošana). Pētījuma risinājuma sākotnējā plānošana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Zinātniski ticamas informācijas atlase (pētījumam un lēmuma pieņemšanai) | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
14 | Pētniecības metožu izmantošana starpnozarē un lēmumu pieņemšanā (indukcija un dedukcija, analīze un sintēze). Lēmumu formulēšana tēžu veidā | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Tiesību normu interpretācijas metodes (praktiska normu interpretācija) | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Diskusijas prasmju apgūšana (diskusija pētījuma rezultātu iegūšanai, lēmuma pieņemšanai; argumentācijas sagatavošana un pretargumentu prognozēšana; apaļā galda diskusija; diskusija lēmuma gatavošanai u.c.). Diskusiju trīs scenāriji: bāzes, optimālais, optimistiskais | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Pētījuma rezultātu prezentēšana (prezentācijas sagatavošana, slaidu teksta izvēle; tēžu formulēšana, runas gatavošana), lēmuma paziņošana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
2 | Pētījuma problēma: pētījuma būtība un pamats. Pētījuma tiesību zinātnē problēmu veidi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Pētniecības metodes: vispārzinātniskās un pētniecības. Kvalitatīvo un kvantitatīvo metožu izmantošana tiesību zinātnes pētījumos | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Pētījuma dizaina un metodoloģijas izvēle tiesību zinātnes pētījumos. Seminārs ar diskusiju | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Pētījuma metodoloģiskais ietvars, tā elementu formulēšana ekonomiskās drošības kontekstā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Zinātniskā un pētīšanas motivācija. Pieredzes apmaiņa | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
11 | Pētījums starpnozarē, pētījuma stadijas (dizaina izvēle, laika plānošana, uzdevumu kartēšana, pētījuma elementu izvēle lēmuma pieņemšanā) | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Zinātniski ticamas informācijas atlase (pētījumam un lēmuma pieņemšanai) | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Tiesību normu interpretācijas metodes (praktiska normu interpretācija) | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Diskusijas prasmju apgūšana (diskusija pētījuma rezultātu iegūšanai, lēmuma pieņemšanai; argumentācijas sagatavošana un pretargumentu prognozēšana; apaļā galda diskusija; diskusija lēmuma gatavošanai u.c.). Diskusiju trīs scenāriji: bāzes, optimālais, optimistiskais | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Pētījuma rezultātu prezentēšana (prezentācijas sagatavošana, slaidu teksta izvēle; tēžu formulēšana, runas gatavošana), lēmuma paziņošana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze; konspektu un kopsavilkumu izstrāde; prezentācijas sagatavošana; patstāvīga pētījuma metodoloģijas izstrāde tiesību zinātnē un starpnozares pētījumā; lomu spēle – kāzusa izspēle, kurā demonstrēs lēmuma pieņemšanas un argumentācijas prasmes. Studiju kursā plānoti individuālie, pāru un grupu darbi. Mājas darba sagatavošana: Studenti pēc savas izvēles strādā ar kādu praktisku problēmajautājumu / situāciju, sagatavojot e-studijās situācijas aprakstu. Grupa sagatavo kopīgu prezentāciju kā eksāmena darbu, lai parādītu problēmjautājumu / situācijas risinājumu un lēmuma pieņemšanu. Eksāmena laikā notiek grupu prezentācija, diskusija par pieņemtajiem lēmumiem un to izvērtēšana. Situācijas aprakstā jāiekļauj šādi jautājumi: 1) dizaina izvēles pamatojums; 2) problēmas apraksts no starpnozares aspekta; 3) pētījuma robežu noteikšana starpnozarē; 4) atlasītie avoti problēmas risinājuma / lēmuma pieņemšanai; 5) izmantoto metožu aprakstu avotu apstrādē; 6) problēmas risinājums jeb lēmums. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklējums – obligāts. Patstāvīgo darbu izstrāde (pētnieka profilu izveide un tēmas pašprezentācija, avotu izvēle un konspekts, tēmas pieteikuma prezentācija (plakāts), metodoloģija tiesību zinātnes pētījumam un starpnozares pētījumam) – 25%. Lomu spēle (grupu darbs) – 10%. Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte) – 20%. Eksāmena darba izstrāde (Argumentēts Ziņojums) – 25%. Eksāmens – 20% (mājas darba prezentēšana). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: • nosaukt un atpazīt pētījuma dizaina veidus sociālajās zinātnēs, integrējot tiesību, ekonomikas un vadības zinātnes pamatatziņas; • atpazīt un atlasīt zinātniski ticamu informāciju, kritiski to izvērtēt, sintizēt atziņas; • definēt pētījuma robežas un identificēt riskus mērķa sasniegšanai un kontrolēt šo procesu; • parādīt padziļinātas zināšanas problēmjautājumu definēšanā un aprakstīšanā; • formulēt pētījuma mērķi; * atrast pētījumam atbilstošas metodes un aprakstīt to pielietojumu pētījumā, īpaši akcentējot procesu analīzes metodes; • izprast pētniecības metožu un tiesību normu interpretācijas metožu radošu izmantošanu lēmumu pieņemšanā; • definēt diskusijas pamatelementus; • definēt prezentācijas mērķi, lai paziņotu pieņemtos lēmumus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students: • prot patstāvīgi izmantot teoriju pētījuma problēmu identificēšanā un inovatīvā risināšanā vadības zinātnē; • prot patstāvīgi izvēlēties un izmantot pētījuma metodes; • spēj kopsavilkt informāciju un prot saskatīt kopsakarības tiesību, ekonomikas un vadības problēmjautājumos; • spēj patstāvīgi pielietot pētījuma metodoloģiju lēmumu pieņemšanā vadības un ekonomiskās drošības jomā; • spēj interpretēt tiesību normas un pielietot tiesību normu interpretācijas metodes jebkuras problēmas risināšanā ekonomiskās drošības jautājumos, kā arī spēj nodrošināt normatīvo aktu prasību izpildi; • spēj pielietot pētniecības metodes argumentācijas veidošanai; • spēj diskutēt par sarežģītiem problēmjautājumiem ekonomiskajā drošībā un risināt ar inovācijām saistītas problēmas; • spēj kritiski izvērtēt argumentus un veidot pretargumentus; • spēj patstāvīgi plānot tālāku profesionālo izaugsmi; • prot patstāvīgi virzīt savu prezentēšanas prasmju kompetenču pilnveidi; * prot sociālā dialoga ietvaros prezentēt un argumentēt savu viedokli un uzklausīt citus viedokļus, argumentus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students: • spēj apzināties pētījuma elementu nozīmi un nepieciešamību lēmumu pieņemšanā; • prot patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālās problēmas, pamatot pieņemtos lēmumus; • prot integrēt dažādas zināšanas un prasmes par pētījuma metodoloģiju, lai izvirzītu problēmjautājumu risinājumus un veidotu argumentētus lēmumus, lai ieviestu inovatīvus risinājumus organizācijas mērķu sasniegšanai; • spēj analizēt problēmjautājumu risināšanas gaitu un ieviest korekcijas, kontrolēt rezultātu sasniegšanu; • prot iegūtās zināšanas un prasmes izmantot ikdienas darba situācijās, lai pieņemtu argumentētus lēmumus un prastu tos prezentēt; • spēj sagatavot pētījumu un prezentēt tā rezultātus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga, J. Rozes apgāds, 2006, 318 lpp. [lasīšanai e-studijās ievieotie fragmenti] (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Kamerāde Daiga. Pētniecība. Teorija un prakse. 2016, RaKa | ||||||||
3 | Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. 2. aktualizētais izdevums. Rīga, BA Turība, 2014, 350 lpp. [e-studijās ievietotie fragmenti] | ||||||||
4 | Laiveniece, D. Zinātniskās rakstīšanas skola. Liepāja, LiePa, 2014, 150 lpp. [materials ievietots e-studijās lasišanai pilnā apmērā] | ||||||||
5 | Hofmann, H. A. Scientific writing and communication. Papers, proposals and presentations. [b.v.], Oxford University Press, 2014, p.728 [pages for reading 219-227; 699-710] | ||||||||
6 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana/Aut. kol. Rīga, RSU, 2019, 301 lpp. [materiāli ievietoti e-studijās] | ||||||||
7 | Zinātniskās darbības likums/Law on Scientific Activity 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likums: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.96, 20.06.2012. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
10 | Tartaro, Christine. Research methods for criminal justice and criminology : a text and reader / Christine Tartaro. NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. xx, 482 lpp. | ||||||||
11 | Ghauri, Pervez N. Research Methods in Business Studies / Pervez Ghauri, Kjell Grønhaug, Roger Strange. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. xix, 327 lpp. | ||||||||
12 | Lamont, Christopher K. Research methods in politics & international relations / Christopher Lamont & Mieczysław P. Boduszyński. London: SAGE, 2020. xvi, 229 lpp. (iesiets). | ||||||||
13 | Zinātniskās darbības likums/Law on Scientific Activity 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Iestādes bezdarbība, nepiemērojot tehniskās apskates liegumu, nav faktiskā rīcība//Jurista Vārds Nr.7, 18.02.2014., 31.-32. lpp. | ||||||||
2 | Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes/sast. K. Mārtinsone. Rīga, RaKa, 2011, 284 lpp. | ||||||||
3 | Milēviča, I. Veiksmes retorika. Rīga, Burtene, 2019, 256 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Republikas Satversme: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.43, 01.07.1993. |