.
Profesionālā ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 12:23:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_074 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Monta Jakovļeva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sporta filozofija, vadības pamati, saskarsmes psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju topošajam sporta speciālistam apgūt nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences profesionālās ētikas jomā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālās ētikas priekšmets un paveidi. Profesionālās morāles struktūra | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveids | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Profesionālās ētikas kodeksi. Sporta ētikas kodekss | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ētiskās vērtības sportā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Uzvedības un darba kultūras būtība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Trenera ētika. Sporta skolotāja ētika. Sporta darba vadītāja ētika. Rekreācijas speciālista ētika | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
7 | Ētiskie vadības stili komunikācijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālās ētikas priekšmets un paveidi. Profesionālās morāles struktūra | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveids | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
3 | Profesionālās ētikas kodeksi. Sporta ētikas kodekss | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ētiskās vērtības sportā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Uzvedības un darba kultūras būtība | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Trenera ētika. Sporta skolotāja ētika. Sporta darba vadītāja ētika. Rekreācijas speciālista ētika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ētiskie vadības stili komunikācijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras avotu studijas, eseja par ētisko vērtību nozīmi sportā, prezentācija par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas ētiku; profesionālās ētikas kodeksu izvērtēšana; studiju kursa pārbaudes darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Vērtējumu ballēs studējošais saņem, apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences atsevišķu uzdevumu izpildē, un arī attieksmi un individuālo dinamiku. Studiju rezultātu vērtēšana - Kopvērtējums ir summatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzinās: 1. Profesionālā ētika. Profesionālās ētikas pamatprincipi, vērtības un normas sportā. 2. Uzvedības un darba kultūrā. 3. Sporta ētikā 4. Par Sporta ētikas kodeksu, Profesionālās ētikas kodeksiem. Par Pasaules Antidopinga kodeksu, antidopinga noteikumiem. 5. Cieņpilna un taisnīga attieksme komunikācijā. | ||||||||
Prasmes: | 6. Balstīt savstarpējās attiecības uz taisnīgumu, patiesumu un labvēlību, mācot treniņu procesa dalībniekiem atzīt savu neētisko vai kļūdaino rīcību un labot to. 7. Īstenot ētikas principus, izsvērtu lēmumu pieņemšanu, ja nepieciešams sadarbojoties un vienojoties ar vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem un ieinteresētajām personām par ētisku problēmu risināšanu, strīdu risināšanu, spiediena novēršanu utt. treniņu procesā. 8. Veidot treniņu procesā iesaistītām personām prasmi pieņemt ētiskus un pozitīvus lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem. 9. Identificēt un novērst personas un komandas deviantas uzvedības izpausmes (pārtrenēšanās, dopinga lietošana, diskriminācija, aizskaroša uzvedība u.c.) mācību/treniņu procesā. 10. Ievērot sporta un izglītības nozares profesionālās ētikas normas. | ||||||||
Kompetences: | 11. Spēja patstāvīgi izvērtēt situāciju un pilnveidot treniņu procesa dalībniekiem kompetenci pieņemt ētiskus un pozitīvus lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem. 12. Spēja ievērot jomai saistošo tiesību aktu prasības un nozares profesionālās ētikas normas. Spēja veidot un vadīt drošu un efektīvu mācību/treniņu vidi, veikt kritisku pašanalīzi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati. Ievads sporta ētikā. Rīga: RaKa, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Singer P. Practical Ethics. 3rd Ed. 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | Singer P. Practical Ethics. 3rd Ed. 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krauksta D., Kuzņecova A. Rekreācijas speciālista ētika. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2013, 63 lpp. (e-studijās) | ||||||||
2 | Kuzņecova A., Jakovļeva M. Globalizācijas ētika. Studiju palīglīdzeklis Riga: LSPA, 2016. PWP, 35 slaidi. (e-studijās) | ||||||||
3 | Kuzņecova A., Jakovļeva M. Pilsoniskums un patriotisms: mūsdienu sabiedrības vērtības. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2016. PWP, 100 slaidi (e-studijās) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lorand, Sigmund. Fair Play in Sport: a moral norm system, 2003. | ||||||||
2 | World Anti-Doping Code. 2009. |