.
Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.06.2024 17:18:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_147 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Ciekurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 38 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||||
2 | Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
3 | Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem par tēmām: 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 2. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 3. Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā. Gatavoties pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas trijos kontroldarbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 2. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā laboratorijas darbā (antropometrijas metodes). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi izmērīt cilvēka antropometriskos rādītājus, izvēlēties atbilstošas mērīšanas metodes un instrumentus, interpretēt tos, salīdzināt ar citu cilvēku rādītājiem un literatūras datiem, izskaidrot cēloņus novirzēm no normas. Studiju kursa noslēgumā tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās pamata un specializētas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas par cilvēka organisma augšanas un fiziskās attīstības likumsakarībām un šo zināšanu kritiska izpratne: vecumposmu periodizāciju, augošu bērnu anatomiskajām un fizioloģiskajām īpatnībām atsevišķos vecumposmos, morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām, dažādos cilvēka dzīves posmos, fizisko vingrinājumu lomu fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā. | ||||||||
Prasmes: | 2. Veikt sporta jomā profesionālu, inovatīvu un pētniecisku darbību: patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju par fizioloģisko rādītāju izmaiņām audzēkņa, pusaudža un jaunieša vecumā, dažādos cilvēka dzīves posmos un to izmantot praksē. 3. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un laboratorijas darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu kolektīvi izstrādājot laboratorijas darbus. | ||||||||
Kompetences: | 4. Novērtēt bērnu fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu, izvēlēties katram bērnu vecumposmam piemērotākās fizisko aktivitāšu slodzes un mācīšanas metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 87 lpp. | ||||||||
2 | Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 36 lpp. | ||||||||
3 | Rowland, T.,W. (2004). Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, printed in USA, 298 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Malina, R., M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 728 p. | ||||||||
2 | Taylor, A., & Johnson, M. (2008). Physiology of Exercise and Healthy Aging. Human Kinetics, 304p. | ||||||||
3 | Pontaga, I., & Ūdre, V. (2008). Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens), Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 54-69. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Malina, R., M., Baxter-Jones, A., D., G., Armstrong, N., et al. (2013). Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts ((Review article). Sports Medicine, 43, 783–802. | ||||||||
2 | Tanner, J., M., & Preece, M.,A. (1989). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 232 p. | ||||||||
3 | Детская спортивная медицина. Под ред. Тихвинского С.Б. и Хрущева С.В..-М.:Медицина, 1991.-559.с. |