Pārlekt uz galveno saturu

Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.06.2024 17:18:26
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_147LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kalvis Ciekurs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas34
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas38
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
Mērķis:
Apgūt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.Lekcijas5.00auditorija
Nodarbības6.00auditorija
2Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
3Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības6.00auditorija
4Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.Lekcijas5.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavoties semināriem par tēmām: 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 2. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 3. Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā. Gatavoties pārbaudījumam.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas trijos kontroldarbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 2. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā laboratorijas darbā (antropometrijas metodes). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi izmērīt cilvēka antropometriskos rādītājus, izvēlēties atbilstošas mērīšanas metodes un instrumentus, interpretēt tos, salīdzināt ar citu cilvēku rādītājiem un literatūras datiem, izskaidrot cēloņus novirzēm no normas. Studiju kursa noslēgumā tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās pamata un specializētas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas par cilvēka organisma augšanas un fiziskās attīstības likumsakarībām un šo zināšanu kritiska izpratne: vecumposmu periodizāciju, augošu bērnu anatomiskajām un fizioloģiskajām īpatnībām atsevišķos vecumposmos, morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām, dažādos cilvēka dzīves posmos, fizisko vingrinājumu lomu fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā.
Prasmes:2. Veikt sporta jomā profesionālu, inovatīvu un pētniecisku darbību: patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju par fizioloģisko rādītāju izmaiņām audzēkņa, pusaudža un jaunieša vecumā, dažādos cilvēka dzīves posmos un to izmantot praksē. 3. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un laboratorijas darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu kolektīvi izstrādājot laboratorijas darbus.
Kompetences:4. Novērtēt bērnu fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu, izvēlēties katram bērnu vecumposmam piemērotākās fizisko aktivitāšu slodzes un mācīšanas metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 87 lpp.
2Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 36 lpp.
3Rowland, T.,W. (2004). Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, printed in USA, 298 p.
Papildu literatūra
1Malina, R., M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 728 p.
2Taylor, A., & Johnson, M. (2008). Physiology of Exercise and Healthy Aging. Human Kinetics, 304p.
3Pontaga, I., & Ūdre, V. (2008). Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens), Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 54-69.
Citi informācijas avoti
1Malina, R., M., Baxter-Jones, A., D., G., Armstrong, N., et al. (2013). Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts ((Review article). Sports Medicine, 43, 783–802.
2Tanner, J., M., & Preece, M.,A. (1989). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 232 p.
3Детская спортивная медицина. Под ред. Тихвинского С.Б. и Хрущева С.В..-М.:Медицина, 1991.-559.с.