.
Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 11:31:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_170 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Einars Pimenovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Veidot kompetenci par daudzveidīgu šķēršļu pārvarēšanas apguvi, dod iespēju iesaistīties interesantās, drošās un veselību veicinošās fiziskajās aktivitātēs, kas ir pamats fiziskās veselības nostiprināšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un drošības aspekti un uzvedības noteikumi izpildot dažādus šķēršļu pārvarēšanas vingrinājumus. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nodarbību īpatnības šķēršļu pārvarēšanā strādājot ar dažāda vecuma pirmsskolas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vertikālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Horizontālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vertikālās un horizontālās lēkšanas kombinācijas ar citām pamatkustībām dažādās vidēs un ar dažādu inventāru. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Horizontālo un vertikālo lēkšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nodarbību vadīšana pielietojot vertikālās un horizontālās lēkšanas vingrinājumus. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pamatkustību Studiju metodika: velšanās, kāpšana, rāpšanās, līšana uz dažādām virsmām, dažādos virzienos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Kombinācijas, savstarpēji saistot līšanu, velšanos, rāpošanu (pārvēlieni, kūleņi, stājas, pārmetieni, balsti, līdzsvari, piramīdas) un kāpšanu ar citām pamatkustībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Nodarbību vadīšana pielietojot velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumus. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumu prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Šķēršļu pārvarēšanas pamatprasmju pielietošana parkūrā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Šķēršļu joslas izveidošanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Šķēršļu pārvarēšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un drošības aspekti un uzvedības noteikumi izpildot dažādus šķēršļu pārvarēšanas vingrinājumus. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nodarbību īpatnības šķēršļu pārvarēšanā strādājot ar dažāda vecuma pirmsskolas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vertikālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Horizontālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vertikālās un horizontālās lēkšanas kombinācijas ar citām pamatkustībām dažādās vidēs un ar dažādu inventāru. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Horizontālo un vertikālo lēkšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nodarbību vadīšana pielietojot vertikālās un horizontālās lēkšanas vingrinājumus. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pamatkustību Studiju metodika: velšanās, kāpšana, rāpšanās, līšana uz dažādām virsmām, dažādos virzienos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Kombinācijas, savstarpēji saistot līšanu, velšanos, rāpošanu (pārvēlieni, kūleņi, stājas, pārmetieni, balsti, līdzsvari, piramīdas) un kāpšanu ar citām pamatkustībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Nodarbību vadīšana pielietojot velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumus. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumu prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Šķēršļu pārvarēšanas pamatprasmju pielietošana parkūrā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Šķēršļu joslas izveidošanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Šķēršļu pārvarēšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un dažādus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus praktiskajās nodarbībās pārbauda jaunās prasmes un uzstājas semināros par: horizontālo un vertikālo lēkšanas, velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas un šķēršļu pārvarēšanas vingrinājumu prasmju un zināšanu pielietošanu. Studiju metožu izvēli un atlasi kritiskās domāšanas un lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšanai fizisko aktivitāšu jomā, izstrādā Studiju stundas plānu un vērtēšanas kritērijus. Noslēguma pārbaudījums ir mutisks eksāmens: šķēršļu pārvarēšanas metodika un praktiskā izmantošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: Pārbaudījumi: 1. Prasmju un zināšanu tests – 20% 2. Prasmju un zināšanu tests – 20% 3. Prasmju un zināšanu tests – 20% 4. Noslēguma pārbaudījums: Mutisks eksāmens – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Par šķēršļu pārvarēšanas tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodiku (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības nodarbības organizēšanas formas). 2. Šķēršļu pārvarēšanas teorētiskie pamati, to noteikumi, drošības noteikumi. 3. Bērnu snieguma vērtēšana un pašvērtējums dažādu pārvietošanās veidu vingrinājumu apguvē. | ||||||||
Prasmes: | 4. Praktiski plānot, vadīt šķēršļu pārvarēšanu un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 5. Pielietot vecumposmam atbilstošus, individuāli modificētus vieglatlētikas vingrinājumus bērnu daudzveidīgu šķēršļu pārvarēšanas prasmju sekmēšanai. 6. Pielietot šķēršļu pārvarēšanu āra vidē. | ||||||||
Kompetences: | 7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu daudzveidīgās šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus, to atbilstību izglītojamo pējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par Studiju nodarbībām ar šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēm drošā vidē. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un bērna izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus šķēršļu pārvarēšanā. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus šķēršļu pārvarēšanas apguvē un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēs. 13. Spēja radoši izvēlēties Studiju līdzekļus šķēršļu pārvārēšanas apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēja identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās pārvarot šķēršļus, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmu risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Žīdens, J., Grasis, N., Grāvītis, U., Kaspere, D. (2008). Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, LTTC. | ||||||||
2 | 2. Avotiņa, I. (2016). Vieglatlētika. Rīga, DUE. | ||||||||
3 | 3. Bernhards, V., & Zaula, Dz. (2004). Pirmie soļi vieglatlētikā 2. Rīga, RaKa. | ||||||||
4 | 4. Jansone, R. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa. | ||||||||
5 | 5. Rogers., J. (2000). USA Track & Field Coaching manual. Human Kinetics. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Staģis, A. (2016). Latvijas vieglatlētikas vēsture. Rīga, Jumava. | ||||||||
2 | 2. Krauksts, V. (2006). Treniņu teorijas pamati. Rīga, Drukātava. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1. Latvijas sporta federāciju padomes mājas lapa | ||||||||
2 | 2. Latvijas Izglītības iestādes vadības federācija | ||||||||
3 | 3. Izglītības un Zinātnes ministrijas mājas lapa | ||||||||
4 | 4. Latvijas Vieglatlētikas savienības mājas lapa |