Pārlekt uz galveno saturu

Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 11:31:11
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_170LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Einars Pimenovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība.
Mērķis:
Veidot kompetenci par daudzveidīgu šķēršļu pārvarēšanas apguvi, dod iespēju iesaistīties interesantās, drošās un veselību veicinošās fiziskajās aktivitātēs, kas ir pamats fiziskās veselības nostiprināšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un drošības aspekti un uzvedības noteikumi izpildot dažādus šķēršļu pārvarēšanas vingrinājumus.Lekcijas1.00auditorija
2Nodarbību īpatnības šķēršļu pārvarēšanā strādājot ar dažāda vecuma pirmsskolas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
3Vertikālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi.Nodarbības1.00auditorija
4Horizontālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi.Nodarbības1.00auditorija
5Vertikālās un horizontālās lēkšanas kombinācijas ar citām pamatkustībām dažādās vidēs un ar dažādu inventāru.Nodarbības1.00auditorija
6Horizontālo un vertikālo lēkšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze.Lekcijas1.00auditorija
7Nodarbību vadīšana pielietojot vertikālās un horizontālās lēkšanas vingrinājumus.Nodarbības2.00auditorija
8Pamatkustību Studiju metodika: velšanās, kāpšana, rāpšanās, līšana uz dažādām virsmām, dažādos virzienos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Kombinācijas, savstarpēji saistot līšanu, velšanos, rāpošanu (pārvēlieni, kūleņi, stājas, pārmetieni, balsti, līdzsvari, piramīdas) un kāpšanu ar citām pamatkustībām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Nodarbību vadīšana pielietojot velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumus.Nodarbības2.00auditorija
11Velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumu prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze.Nodarbības1.00auditorija
12Šķēršļu pārvarēšanas pamatprasmju pielietošana parkūrā.Lekcijas1.00auditorija
13Šķēršļu joslas izveidošanas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
14Šķēršļu pārvarēšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un drošības aspekti un uzvedības noteikumi izpildot dažādus šķēršļu pārvarēšanas vingrinājumus.Lekcijas1.00auditorija
2Nodarbību īpatnības šķēršļu pārvarēšanā strādājot ar dažāda vecuma pirmsskolas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
3Vertikālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi.Nodarbības1.00auditorija
4Horizontālo lēkšanas veidu speciālie vingrinājumi.Nodarbības1.00auditorija
5Vertikālās un horizontālās lēkšanas kombinācijas ar citām pamatkustībām dažādās vidēs un ar dažādu inventāru.Nodarbības1.00auditorija
6Horizontālo un vertikālo lēkšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze.Lekcijas1.00auditorija
7Nodarbību vadīšana pielietojot vertikālās un horizontālās lēkšanas vingrinājumus.Nodarbības2.00auditorija
8Pamatkustību Studiju metodika: velšanās, kāpšana, rāpšanās, līšana uz dažādām virsmām, dažādos virzienos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Kombinācijas, savstarpēji saistot līšanu, velšanos, rāpošanu (pārvēlieni, kūleņi, stājas, pārmetieni, balsti, līdzsvari, piramīdas) un kāpšanu ar citām pamatkustībām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Nodarbību vadīšana pielietojot velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumus.Nodarbības1.00auditorija
11Velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas vingrinājumu prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Šķēršļu pārvarēšanas pamatprasmju pielietošana parkūrā.Nodarbības1.00auditorija
13Šķēršļu joslas izveidošanas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
14Šķēršļu pārvarēšanas prasmju un zināšanu tests, rezultātu analīze.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un dažādus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus praktiskajās nodarbībās pārbauda jaunās prasmes un uzstājas semināros par: horizontālo un vertikālo lēkšanas, velšanās, kāpšanas, rāpšanās, līšanas un šķēršļu pārvarēšanas vingrinājumu prasmju un zināšanu pielietošanu. Studiju metožu izvēli un atlasi kritiskās domāšanas un lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšanai fizisko aktivitāšu jomā, izstrādā Studiju stundas plānu un vērtēšanas kritērijus. Noslēguma pārbaudījums ir mutisks eksāmens: šķēršļu pārvarēšanas metodika un praktiskā izmantošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: Pārbaudījumi: 1. Prasmju un zināšanu tests – 20% 2. Prasmju un zināšanu tests – 20% 3. Prasmju un zināšanu tests – 20% 4. Noslēguma pārbaudījums: Mutisks eksāmens – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Par šķēršļu pārvarēšanas tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodiku (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības nodarbības organizēšanas formas). 2. Šķēršļu pārvarēšanas teorētiskie pamati, to noteikumi, drošības noteikumi. 3. Bērnu snieguma vērtēšana un pašvērtējums dažādu pārvietošanās veidu vingrinājumu apguvē.
Prasmes:4. Praktiski plānot, vadīt šķēršļu pārvarēšanu un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 5. Pielietot vecumposmam atbilstošus, individuāli modificētus vieglatlētikas vingrinājumus bērnu daudzveidīgu šķēršļu pārvarēšanas prasmju sekmēšanai. 6. Pielietot šķēršļu pārvarēšanu āra vidē.
Kompetences:7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu daudzveidīgās šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus, to atbilstību izglītojamo pējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par Studiju nodarbībām ar šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēm drošā vidē. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un bērna izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus šķēršļu pārvarēšanā. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus šķēršļu pārvarēšanas apguvē un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā šķēršļu pārvarēšanas aktivitātēs. 13. Spēja radoši izvēlēties Studiju līdzekļus šķēršļu pārvārēšanas apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēja identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās pārvarot šķēršļus, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmu risināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Žīdens, J., Grasis, N., Grāvītis, U., Kaspere, D. (2008). Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, LTTC.
22. Avotiņa, I. (2016). Vieglatlētika. Rīga, DUE.
33. Bernhards, V., & Zaula, Dz. (2004). Pirmie soļi vieglatlētikā 2. Rīga, RaKa.
44. Jansone, R. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa.
55. Rogers., J. (2000). USA Track & Field Coaching manual. Human Kinetics.
Papildu literatūra
11. Staģis, A. (2016). Latvijas vieglatlētikas vēsture. Rīga, Jumava.
22. Krauksts, V. (2006). Treniņu teorijas pamati. Rīga, Drukātava.
Citi informācijas avoti
11. Latvijas sporta federāciju padomes mājas lapa
22. Latvijas Izglītības iestādes vadības federācija
33. Izglītības un Zinātnes ministrijas mājas lapa
44. Latvijas Vieglatlētikas savienības mājas lapa