.
Kursa darbs - Aktualitātes nozarē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2023 08:46:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_347 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Ēriksone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veiksmīgai studiju kursa apguvei un iegūto zināšanu, prasmju un kompetenču izmantošanai, nepieciešamas zināšanas Māszinību studiju kursos: Pierādījumos balstīta aprūpe un māsu profesionālā darbība, Ievads bibliotēkas lietošanā, Medicīniskā terminoloģija svešvalodā, Klīniskā aprūpe, Sabiedrības veselība, Vispārīgā psiholoģija un izpratne par studiju procesā veidotiem zinātniskiem darbiem. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sniegt Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studējošiem teorētiskās zināšanas par aktualitātēm nozarē un attīstīt praktiskās iemaņas atlasīt, analizēt un izvērtēt informācijas resursus un tur iegūto informāciju. Pilnveidot izpratni par kritisko domāšanu, un to pielietojot veidot zinātniski pamatotus klīniskos lēmumus. Attīstīt prasmes veidot zinātniskās literatūras pārskatus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Māsu prakses aktualitātes un profesijas attīstība globalizācijas kontekstā. Māsu pētnieciskā darbība – pamats pierādījumos balstītas prakses veidošanai. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Globālā veselības aprūpes perspektīva. Globālā sabiedrības veselība – māsu darba pieredze dažādās populācijās, digitālie veselības projekti, inovatīvās tehnoloģijas, sociālais taisnīgums veselības aprūpē, marginālās grupas un to ierobežotā iespēja veselības aprūpes pakalpojumu pieejamībai, veselības aprūpes organizācija pēkšņu veselības traucējumu gadījumā, infekciozo un neinfekciozo slimību izplatība u.c. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Kritiskā domāšana un kritiskās domāšanas prasmju attīstība. Kritiskā domāšana lēmumu pieņemšanā māsu praksē. Pierādījumu meklēšanas iespējas un pielietotās taktikas – literatūras atlase. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pierādījumu izvērtēšana. Pierādījumu atbilstība kritērijiem un pētījumu hierarhijai. Argumentētu lēmumu pieņemšana. Māsu prasme patstāvīgi novērtēt klīnisko pamatojumu lēmumu pieņemšanas procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Pārskatu veidošana – literatūras analīzes un sintēzes process. Citēšana. Pierādījumos pamatotu argumentu un korektu secinājumu izstrāde. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Prezentācija – “Veselības aprūpes perspektīvas un novitātes māsu praksē”, pamatojoties uz jaunākās zinātniskās literatūras izpēti un veselības aprūpes jomas attīstības perspektīvām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Informācijas avotu meklēšanai izmantotu vietņu kvalitātes un ticamības izvērtējums balstoties uz noteiktiem kritērijiem. Atsauču veidošanas rīks EndNote. Vienotais meklētājs Primo. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Argumentācija klīnisku lēmumu pieņemšanā. Zinātniski pamatoti PAR un PRET argumenti aktuālos problēmjautājumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Klīnisku situācijas uzdevumu risināšana, pamatojoties zinātniskā literatūrā. E-tests teorētisko zināšanu pārbaudei. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Jaunākā zinātniskā literatūrā balstīta informatīva materiāla (informācijas lapas / bukleta) veidošana par sabiedrības veselībai vai veselības aprūpes nozarei aktuālu problēmu. Informatīvā materiāla (informācijas lapas / bukleta) analīze un recenzija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Domu karte – problēmaspekta fokuss. Tēmas izvēle un formulējums. Tēmas aktualitāte, argumentēta ar pētījumos, statistikas datos, vadlīnijās gūtām atziņām. Problēmas pamatojums. Problēmas konteksta un argumentēta zinātniskā pamatojuma izstrāde. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Literatūras pārskata veidošana pētnieciskam darbam. Citēšana. Kopsavilkums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Literatūras un datu analīzē pamatotu, konstruktīvu secinājumu veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Zinātniskā pārskata sagatavošana un publicēšana. Labā prakse prezentāciju veidošanai – efektīva pētījuma datu atspoguļošana un prezentācija. Diskusija - akadēmiskas prezentācijas veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar studiju kursam pievienoto lekciju un nodarbību materiālu, kā arī ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem gatavojoties nodarbībām. Sagatavot nodarbību plānojumam atbilstošo darba uzdevumu. Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas izmantojot daudzizvēļu testu, kuru studējošie pilda E-studiju vidē pēc lekciju apguves. Prasmes tiek apgūtas un vērtētas, pildot patstāvīgā darba uzdevumus E-studiju vidē, auditorijā. Studējošie veic šādus patstāvīgos darbus: • Izstrādā prezentāciju, pamatojoties uz jaunāko literatūru un nozares aktualitātēm "Veselības aprūpes perspektīvas un novitātes māsu praksē". • Veic informācijas avotu (publikāciju) meklēšanu datu bāzēs un elektroniskajos resursos, paralēli novērtējot resursu atbilstību kritērijiem. • Izstrādā zinātniski pamatotus, pierādījumos balstītus "Par" un "Pret" argumentus ar nozari saistītos problēmjautājumos par noteiktu tēmu. • Klīnisku situāciju uzdevumu risināšana. • Informatīvā materiāla izveide un prezentācija par izvēlētu, aktuālu tēmu. • Domu kartes izveide problēmaspekta atlasei un pētījuma tēmas formulēšana. Gala pārbaudījumā studējošais "Word" formātā sagatavo un "PowerPoint" prezentē savu Kursa darbu – sagatavotu rakstisku, analītisku literatūras pārskatu par sabiedriski nozīmīgu, profesijai aktuālu tēmu, aprakstot argumentētu tēmas aktualitāti, formulējot izpētes mērķi un veidojot zinātniskās literatūras apskatu ar rezultātos pamatotu, korektu secinājumu sadaļu. Kursa darbs noformējams atbilstoši prasībām par zinātnisko darbu izstrādi. Patstāvīgā darba uzdevumi, daudzizvēļu elektroniskais tests teorētisko zināšanu pārbaudei, kursa darbs tiek organizēti atbilstoši instrukcijām E-studijās. Studiju kursa noslēgumā studenti tiek aicināti aizpildīt kursa novērtēšanas anketas labākai atgriezeniskās saites saņemšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un realizēto darbu metodikas ievērošana, kā arī prasme skaidrot literatūras analīzē iegūtos rezultātus un veikt secinājumus atbilstoši apskatītajiem un analizētajiem rezultātiem. Veiktie darba uzdevumi tiek novērtēti sekojoši: • Daudzizvēļu testa izpilde tiek vērtēta automātiski E-studiju vidē, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I, kur zemākais ieskaitītais vērtējums ir 55% (4 balles). • Patstāvīgā darba uzdevumi tiek vērtēti ar Ieskaitīts / Neieskaitīts, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I. • Kursa darbs tiek vērtēts 10 ballu sistēmā atbilstoši RSU Studiju reglamentam I, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. Katra pārbaudījuma detalizēti vērtēšanas kritēriji publicēti E-studijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs: • Nosaukt un aprakstīt pierādījumos balstītas prakses nozīmi māsu darbā un pacientu aprūpes procesā. • Aprakstīt pētījuma problēmu, aktualitāti. • Identificēt un definēt problēmu un parādīt risinājuma meklēšanai atbilstošas kritiskās domāšanas prasmes. • Nosaukt informācijas meklēšanas resursus un atpazīt klīniskajai situācijai atbilstošus risinājumus. • Orientēties informācijas avotos. • Domāt vispārinājumos un radoši. | ||||||||
Prasmes: | Pēc studiju kursa apguves studējošais pratīs: • Integrēt pētījumu rezultātus māsu praksē. • Izmantot uz pierādījumiem balstītu profesionālo informāciju. • Izvērtēt jaunākos uz pierādījumiem balstītos pētījumus un atbilstoši klīniskajai situācijai, integrēt tos aprūpes darbā. • Sekot jaunāko medicīnisko tehnoloģiju un zinātnisko sasniegumu attīstībai. • Integrēt inovācijas māsu praksē. • Izvērtēt kritiskās domāšanas nozīmi pacientu aprūpē. • Identificēt un definēt problēmu. • Izpētīt situāciju, apkopot informāciju un izvērtēt datus. • Izvirzīt, analizēt un novērtēt alternatīvus risinājumus, izdarīt secinājumus un pieņemt lēmumus. • Uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem un rīcību. • Identificēt būtiskākos jautājumus un pamatcēloņus sarežģītās situācijās. • Novērtēt savu profesionālo pilnveidi, novērtēt tās ietekmi uz praksi. • Meklēt un apstrādāt informāciju. • Pārliecinoši un atbilstīgi kontekstam formulēt un izteikt savus mutiskos un rakstiskos argumentus. • Pielietot laba dizaina principus, veidojot prezentācijas un sagatavojot pārskatus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves studējošais patstāvīgi spēs: • Īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Izmantot pierādījumos balstītus sasniegumus māsas praksē. • Nodrošināt māsas prakses kvalitāti un attīstību. • Veikt nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. • Iesaistīties veselības aprūpes pārmaiņu procesā. • Loģiski argumentēt, diskutēt, prezentēt savu nostāju, paust viedokli un iegūt nepieciešamo informāciju. • Pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas. • Izmantot kritisko domāšanu lēmumu pieņemšanā. • Līdzdarboties veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumos un projektos. • Atrast un pielietot informāciju, lai risinātu nestandarta problēmas. • Pielietot iegūtās prasmes māsas darba procesā. • Apzināsies laba zinātniskā pārskata un rezultātu prezentācijas dizaina nozīmi. • Pielietot iegūtās prasmes profesijas attīstības veicināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju un nodarbību materiāls. | ||||||||
2 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Mārtinsone K., Pipere A. (2019) Rīga: RSU | ||||||||
3 | Pētniecība. Teorija un prakse. Mārtinsone K., Pipere A., Kamerāde D. (2016) Rīga: RaKa | ||||||||
4 | Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi - labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana. Mācību materiāls informācijpratībā. Znotiņa I. (2014) Rīga: RSU | ||||||||
5 | Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls informācijpratībā. Spila D., Znotiņa I. (2014) Rīga: RSU | ||||||||
6 | Resilience in facing professionalism challenges. Levinson W, & Ginsburg S, & Hafferty F.W., & Lucey C.R.(Eds.), (2014) Understanding Medical Professionalism. McGraw-Hill. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
8 | Sines, D. (2013) Community and Public Health Nursing. | ||||||||
9 | Ervin, Naomi E. (2018) Advanced Public and Community Health Nursing Practice: Population Assessment, Program Planning and Evaluation. | ||||||||
10 | Craft-Rosenberg, M., Krajicek, M. (2017) Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families. | ||||||||
11 | Kerzner, H. (2013) Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Evidence - Based Practice. Available from: https://www.nurse.com/evidence-based-practice | ||||||||
2 | Evidence - Based Nursing. Available from: https://ebn.bmj.com/ | ||||||||
3 | Papathanasiou, I. V., Kleisiaris, C. F., et.al. (2014). Critical thinking: the development of an essential skill for nursing students. Acta informatica medica : AIM : journal of the Society for Medical Informatics of Bosnia & Herzegovina : casopis Drustva za medicinsku informatiku BiH, 22(4), 283–286. | ||||||||
4 | Chien L. Y. (2019). Evidence-Based Practice and Nursing Research. The journal of nursing research : JNR, 27(4), e29. | ||||||||
5 | Guerrero, Jefferson. (2019). Practice Rationale Care Model: The Art and Science of Clinical Reasoning, Decision Making and Judgment in the Nursing Process. Open Journal of Nursing. 09. 79-88. 10.4236/ojn.2019.92008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Hughes RG, editor. Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2008 Apr. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK2651/ | ||||||||
2 | The Nurse's Role in Global Health. Available from: https://academicpartnerships.uta.edu/articles/healthcare/nu… | ||||||||
3 | Emerging Global Health Issues: A Nurse’s Role. Available from: https://ojin.nursingworld.org/MainMenuCategories/ANAMarketp…- Issues.html | ||||||||
4 | A Global Profession. Available from: https://magazine.nursing.jhu.edu/2010/08/a-global-professio… | ||||||||
5 | Majid, S., Foo, S., Luyt, B., et.al. (2011). Adopting evidence-based practice in clinical decision making: nurses' perceptions, knowledge, and barriers. Journal of the Medical Library Association : JMLA, 99(3), 229–236. |