.
Prakses rotācija iekšķīgās slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2023 14:10:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MF_049 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jūlija Voicehovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Medicīnas fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, mfrsu[pnkts]lv, +371 67409125 +371 67409255 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 0 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iepriekšējas zināšanas propedeitikā, patoloģijā, anatomijā, farmakoloģijā, imunoloģijā, dermatoloģijā, bioķīmijā. Studentiem jāpārzina iepriekšējos iekšķīgo slimību kursos apgūtā viela. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis – konsolidēt un nostiprināt līdzšinējās studentu teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas par biežāk sastopamajām hroniskām patoloģijām pieaugušajiem, kuras apgūtas dažādos studiju gados RSU Iekšķīgo slimību katedras dažādos kursos, lai sagatavotu studējošos turpmākam ārsta praktiskam darbam, dot studentiem zināšanas par būtiskākajām un biežāk sastopamajām hroniskām iekšķīgajām slimībām, iemācīt praksē nepieciešamās izmeklēšanas metodes, manipulācijas endokrīno, gastrointestinālo, kardiovaskulāro, nefroloģisko, respiratoro, onkoloģisko un hematoloģisko slimību pacientu izmeklēšanā. Studenti prakses gaitā spēj pilnvērtīgi novērtēt pacienta simptomus, noteikt diagnozi, nepieciešamo izmeklējumu klāstu, izvērtēt veikto laboratoro, radioloģisko un funkcionālo izmeklējumu rezultātus, stratificēt riskus un izveidot terapijas plānu. Prakses rotācijai ir praktisks un ārstniecības komandās integrējošs medicīnas studiju organizācijas formāts. | ||||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iekšķīgo slimību prakses rotācijā jāstrādā iekšķīgo slimību profila nodaļās stacionārā, iekšķīgo slimību profila praksē ambulatorā medicīnas iestādē vai ģimenes ārsta praksē. Prakses rotācijas laikā studējošais asistē un sniedz atbalstu ārstam – prakses rotācijas vadītājam, ņemot vērā studējošā profesionālās zināšanas un prasmes, kas iegūtas un novērtētas līdzšinējā studiju laikā: prot pierakstīt un aprakstīt elektrokardiogrammu, prot orientēties elektrokardiogrammas pieraksta kardiālās slodzes testa rezultātos un ehokardiogrāfijas protokola rādītājos, māk veikt pleiras dobuma punkciju sertificēta ārsta uzraudzībā, prot orientēties bronhoskopijas rezultātos. Studējošais asistē un sniedz atbalstu ārstam – prakses rotācijas vadītājam slimnieku kurācijā, praktisko manipulāciju veikšanā, medicīnas dokumentācijas aizpildīšanā un citās darbībās. Paralēli praktiskajam darbam studentam jālasa speciālā literatūra atbilstoši kursa aprakstam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses kopējo vērtējumu studiju kurā veido studenta raksturojums no prakses darba vietas, kā arī ieskaites komisijas novērtējums pēc pārrunām ar studentu, kuras ietver arī sagatavotā viena klīniskā gadījuma no prakses rotācijas situācijas analīzi, varētu būt arī situācija, kurā studējošais būtu rīkojies savādāk nekā tas tika darīts konkrētā situācijā. Prakses ieskaitē studenta zināšanas un prasmes ir uzskatāmas par sekmīgām tad, ja tās atbilst novērtējumam ”ieskaitīts”. Prakses ieskaiti var kārtot divas reizes. Studējošā veikto darbības saturs (kūrējamo slimnieku diagnozes, veiktās manipulācijas un citas aktivitātes) jāuzrāda prakses rotācijas Portfolio attiecīgajās sadaļās, ko ar savu parakstu apstiprina ārsts – rotācijas vadītājs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais būs ieguvis zināšanas un spēs analizēt un izprast dažādu profilu pacientu klīniskās, laboratoriskās un vizuālās izmeklēšanas metodes attiecībā uz biežāk sastopamajām hroniskām patoloģijām pieaugušajiem. Zinās un atpazīs dažādu slimību simptomus un darbības algoritmus – izmeklēšanas un ārstēšanas taktiku, veikt pacientu drošības un klīnisko risku vadību, zinās ieteikt pierādījumos pamatotas rekomendācijas, zinās pielietot kritisko domāšanu un sintezēt zināšanas. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs ievākt anamnēzi, veikt pacientu apskati fizikālo izmeklēšanu, novērtēt pacienta vitālos rādītājus (proti, pacienta apziņas stāvokli, elpošanu, sirdsdarbību, centrālo un perifēro pulsu, arteriālo asinsspiedienu, asins skābekļa piesātinājumu, ķermeņa temperatūru, diurēzi), atpazīt hemodinamiski nestabilus stāvokļus, nozīmēt diagnostiskos izmeklējumus un terapiju, noteikt pacienta diagnozi, izglītot pacientu par veselības un slimības profilakses jautājumiem, sniegt neatliekamo palīdzību, noformēt medicīnisko dokumentāciju, lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, ievērot vispārējo un profesionālo ētiku, organizēt savu un komandas darbu. Pratīs izglītot pacientus par racionālu zāļu lietošanu, par slimību profilakses iespējām, par sabiedrības veselības jautājumiem. Pratīs paust līdzestību sarunā ar pacientu/tuvinieku, paust argumentētu viedokli. Pratīs pārbaudīt, vai pacienti līdzestīgi ievēro ārstēšanas rekomendācijas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa iegūtās kompetences ļaus mērķtiecīgi un strukturēti noskaidrot pacienta anamnēzi, novērtēt pacienta vitālos rādītājus (proti, pacienta apziņas stāvokli, elpošanu, sirdsdarbību, centrālo un perifēro pulsu, arteriālo asinsspiedienu, asins skābekļa piesātinājumu, ķermeņa temperatūru, diurēzi), ļaus sasaistīt patoloģisko procesu dažādos komponentus un simptomātiku, kas to ietekmē, ļaus izvērtēt pacienta veselības stāvokli, interpretēt atbilstību normai un novirzi no tās, un attiecināt atradni un konkrēto situāciju, un pieņemt lēmumu par tālāko rīcības taktiku. Ļaus atpazīt akūtus stāvokļus medicīnā, organizēt savlaicīgu palīdzības sniegšanu, ļaus interpretēt dažādu izmeklējumu rezultātus un formulēt atbilstošo slēdzienu, plānot ārstēšanas taktiku. Iegūtās kompetences ļaus veikt attiecīgajam patoloģiskajam stāvoklim atbilstošās manipulācijas, izrakstīt receptes, aizpildīt medicīnisko dokumentāciju saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Aknu labās daivas palpācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Aknu perkusija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Nieru apklauvēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Plaušu auskultācija | C1 - Augsts līmenis | |||||||
5 | Sirds auskultācija (hemodinamiski secīgā metode) | C1 - Augsts līmenis | |||||||
6 | Sirds auskultācija (topogrāfiski secīgā metode) | C1 - Augsts līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lejnieks. Klīniskā medicīna. 1.-3. grāmatas. Nacionālais apgāds, 2010-2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Krams, A. Ilgstoša skābekļa terapija. SIA Medicīnas prese, 2014. | ||||||||
3 | Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine. 6th Edition. Broaddus, V. Courtney, MD. 2022. by Saunders, an imprint of Elsevier Inc. | ||||||||
4 | Harrison`s Principles of Internal Medicine. 20th Edition. 2021 | ||||||||
5 | The Merck Manual of diagnosis and therapy. 2018 | ||||||||
6 | Lejniece, S. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2020. | ||||||||
7 | Dacie and Lewis Practical Haematology: Expert Consult: Online and Print. 11th edition by Barbara J. Bain, Imelda Bates, Mike A Laffan,, S. Mitchell Lewis. Publisher: Churchi | ||||||||
8 | Whitehead, S., Miell, J. „Clinical endocrinology”. Scion Publishing.com, 2013. | ||||||||
9 | Williams Textbook of Endocrinology. 12th Edition, 2011. | ||||||||
10 | Oxford Textbook of Clinical Nephrology. 2005 (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Tytgat, G. N. J., Tytgat, S. H. A. J. Grading and Staging in Gastroenterology. Thieme Stuttgart - N.Y., 2009. | ||||||||
12 | Firestein and Kelley's Textbook of Rheumatology. 2021 | ||||||||
13 | Braunwalds Heart Disease: A textbook of cardiovascular medicine. 2022. 20th Edition, WB Saunders. | ||||||||
14 | ESC guidlines | ||||||||
15 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
16 | Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine. 6th Edition. Broaddus, V. Courtney, MD. 2022. by Saunders, an imprint of Elsevier Inc. | ||||||||
17 | Harrison`s Principles of Internal Medicine. 20th Edition. 2021 | ||||||||
18 | The Merck Manual of diagnosis and therapy. 2018 | ||||||||
19 | Dacie and Lewis Practical Haematology: Expert Consult: Online and Print. 11th edition by Barbara J. Bain, Imelda Bates, Mike A Laffan,, S. Mitchell Lewis. Publisher: Churchi | ||||||||
20 | Oxford Textbook of Clinical Nephrology. 2005 (akceptējams izdevums) | ||||||||
21 | Tytgat, G. N. J., Tytgat, S. H. A. J. Grading and Staging in Gastroenterology. Thieme Stuttgart - N.Y., 2009. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kumar, P., Clark, M. Clinical Medicine. Kumar and Clark's Clinical Medicine. W.B.Saunders, London, 7th Edition, 2021 |