Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēka anatomija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.08.2024 08:25:12
Par studiju kursu
Kursa kods:MK_064LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dzintra Kažoka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Morfoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakatrsu[pnkts]lv, +371 67061551
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas visās bioloģijas disciplīnās vidusskolas programmas apmērā.
Mērķis:
Dot iespēju iegūt zināšanas par cilvēka ķermeņa kā vienota vesela uzbūvi un veidot izpratni par orgānu sistēmu funkcijām, pievēršot galveno vērību galvas, kakla un krūšu dobuma orgāniem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads anatomijā. Kauls kā orgāns, kaulu savienojumi. Skeleta muskuļu uzbūve.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
2Galvaskausa kauli, kaulu savienojumi, topogrāfiskie veidojumi. Rumpja un ekstremitāšu kauli un kaulu savienojumi.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
3Embrionālās attīstības pamatprincipi. Elpošanas sistēmas un gremošanas sistēmas orgānu raksturojums.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
4Galvas un kakla muskuļi, fascijas, starpfasciju spraugas. Rumpja un ekstremitāšu muskuļi.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
5Sirds. Ievads angioloģijā. Lielā un mazā asinsrites loka asinsvadi. Venozās sistēmas. Limfātiskās sistēmas uzbūve.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
6Elpošanas un gremošanas sistēmas orgāni.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
7Kopējā, ārējā un iekšējā miegartērija, zematslēgas artērija. Galvas un kakla vēnas.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
8Urīnsistēma un dzimumsistēmas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
9Nervu sistēmas iedalījums. Muguras smadzeņu uzbūve. Vadīšanas ceļi. Smadzeņu pusložu uzbūve. Smadzeņu apvalki, starpapvalku spraugas. Smadzeņu šķidrums un tā cirkulācija.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
10Galvas un kakla daļas orgānu apasiņošana, limfas attece.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
11Autonomā (veģetatīvā) nervu sistēma. Endokrīnie dziedzeri.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
12Muguras smadzenes, iegarenās smadzenes, tilts, smadzenītes, vidussmadzenes.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
13Starpsmadzenes, smadzeņu puslodes.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
14Maņu orgāni. I, II, III, IV, VI, VIII galvas smadzeņu nervu pāris.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
15V, VII, IX, X, XI, XII galvas smadzeņu nervu pāris. Galvas un kakla daļas orgānu, muskuļu un ādas inervācija.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
16Muguras smadzeņu nervi un nervu pinumi. Iekšējo orgānu inervācija.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Jāizskata paškontroles jautājumi e-studijās, darbs ar mācību līdzekļiem (galvaskauss, galvas un kakla muskuļu un orgānu preparāti), papildu literatūras izskatīšana un vienkāršu shēmu veidošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nokārtojot tajās paredzētos pārbaudījumus (20%). 2. Regulāra un pastāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve (10%). 3. Patstāvīgā darba mutiska prezentācija (20%). 4. Rakstisks eksāmens (50%). Aktīvi piedalīties praktiskajās nodarbībās, nokārtot paredzētos pārbaudījumus. Prasības: Students aktīvi piedalās visās praktiskajās nodarbībās, produktīvi iesaistās situāciju analīžu diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, izmanto atbilstošu terminoloģiju un atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Nokārto paredzētos pārbaudījumus sekmīgi un laicīgi. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un norādītajos termiņos sagatavot referātu vai prezentāciju par konkrēto tēmu. Prasības: Iepazīstināt pārējos studentus ar konkrēto tēmu, izmantojot saprotamu, secīgu informāciju un uzsverot pašu būtiskāko, stāstīto papildinot ar piemēriem un ilustrējot ar attiecīgiem mācību uzskates līdzekļiem (galvaskauss, galvas un kakla muskuļu un orgānu preparāti). Referāta vai prezentācijas laikā ir jācenšas iesaistīt pārējos kursabiedrus, uzdodot tiem atsevišķus jautājumus vai uzdevumus, beigās izdarīt kopsavilkums par konkrēto tēmu. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students varēs nosaukt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmas un orgānus; pratīs aprakstīt to uzbūvi, novietojumu un galvenās funkcijas; zinās atsevišķu galvas un kakla orgānu inervāciju, apasiņošanu un limfas atteci; daļu anatomijas terminu zinās latīņu valodā.
Prasmes:Students atpazīs un pratīs parādīt orgānus, to daļas un citas anatomiskas struktūras anatomijas studijās lietotajos mācību līdzekļos.
Kompetences:Students spēs strādāt ar speciālo literatūru padziļinātai specialitātes apgūšanai, spēs izmantot zināšanas klīnisko piemēru analīzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte, K. 2020. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 7. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
2Eglīte, K. 2020. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma: Mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 5. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
3Knipše, G., Krūmiņa, D., Boka, S., Šavlovskis, J. un Vīksna, A. 2020. Cilvēka anatomija. 1. daļa, Galva, kakls. 1. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
4Roomans, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
5Netter, F. 2022. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier.
Papildu literatūra
1Tenbergs, G. un Stalte, K. 2018. Cilvēka ķermenis: Ilustrētā enciklopēdija. Dorling Kindersley Limited. Rīga: Zvaigzne ABC.
2Hombach-Klonisch, S., Klonisch, T. and Peeler, J. 2019. Sobotta clinical atlas of human anatomy. Urban & Fischer.
3Logan, B., Reynolds, P., Rice, S. and Hutchings, R. 2016. McMinn's Color Atlas of Head and Neck Anatomy. 5th ed. London: Elsevier.
4Norton, N. and Netter, F. 2016. Netter's Head and Neck Anatomy for Dentistry (Netter Basic Science). Saintt Louis: Elsevier.
5Schulte, M., Schumacher, E., Lamperti, U., Voll, E. D. and Schuenke, M. 2016. Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy), Latin Nomenclature. Thieme.
Citi informācijas avoti
1Anatomijas web resursi, licensētas programmas, mācību CD un DVD, 3D virtuālās desekcijas galds
2Mācību materiāli Cilvēka anatomijā Zobu higiēnistu studentiem e - studijās