.
Cilvēka anatomija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.08.2024 08:25:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_064 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Kažoka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas visās bioloģijas disciplīnās vidusskolas programmas apmērā. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju iegūt zināšanas par cilvēka ķermeņa kā vienota vesela uzbūvi un veidot izpratni par orgānu sistēmu funkcijām, pievēršot galveno vērību galvas, kakla un krūšu dobuma orgāniem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads anatomijā. Kauls kā orgāns, kaulu savienojumi. Skeleta muskuļu uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Galvaskausa kauli, kaulu savienojumi, topogrāfiskie veidojumi. Rumpja un ekstremitāšu kauli un kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Embrionālās attīstības pamatprincipi. Elpošanas sistēmas un gremošanas sistēmas orgānu raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Galvas un kakla muskuļi, fascijas, starpfasciju spraugas. Rumpja un ekstremitāšu muskuļi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Sirds. Ievads angioloģijā. Lielā un mazā asinsrites loka asinsvadi. Venozās sistēmas. Limfātiskās sistēmas uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Elpošanas un gremošanas sistēmas orgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Kopējā, ārējā un iekšējā miegartērija, zematslēgas artērija. Galvas un kakla vēnas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Urīnsistēma un dzimumsistēmas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
9 | Nervu sistēmas iedalījums. Muguras smadzeņu uzbūve. Vadīšanas ceļi. Smadzeņu pusložu uzbūve. Smadzeņu apvalki, starpapvalku spraugas. Smadzeņu šķidrums un tā cirkulācija. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Galvas un kakla daļas orgānu apasiņošana, limfas attece. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
11 | Autonomā (veģetatīvā) nervu sistēma. Endokrīnie dziedzeri. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Muguras smadzenes, iegarenās smadzenes, tilts, smadzenītes, vidussmadzenes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
13 | Starpsmadzenes, smadzeņu puslodes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Maņu orgāni. I, II, III, IV, VI, VIII galvas smadzeņu nervu pāris. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
15 | V, VII, IX, X, XI, XII galvas smadzeņu nervu pāris. Galvas un kakla daļas orgānu, muskuļu un ādas inervācija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Muguras smadzeņu nervi un nervu pinumi. Iekšējo orgānu inervācija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Jāizskata paškontroles jautājumi e-studijās, darbs ar mācību līdzekļiem (galvaskauss, galvas un kakla muskuļu un orgānu preparāti), papildu literatūras izskatīšana un vienkāršu shēmu veidošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nokārtojot tajās paredzētos pārbaudījumus (20%). 2. Regulāra un pastāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve (10%). 3. Patstāvīgā darba mutiska prezentācija (20%). 4. Rakstisks eksāmens (50%). Aktīvi piedalīties praktiskajās nodarbībās, nokārtot paredzētos pārbaudījumus. Prasības: Students aktīvi piedalās visās praktiskajās nodarbībās, produktīvi iesaistās situāciju analīžu diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, izmanto atbilstošu terminoloģiju un atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Nokārto paredzētos pārbaudījumus sekmīgi un laicīgi. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un norādītajos termiņos sagatavot referātu vai prezentāciju par konkrēto tēmu. Prasības: Iepazīstināt pārējos studentus ar konkrēto tēmu, izmantojot saprotamu, secīgu informāciju un uzsverot pašu būtiskāko, stāstīto papildinot ar piemēriem un ilustrējot ar attiecīgiem mācību uzskates līdzekļiem (galvaskauss, galvas un kakla muskuļu un orgānu preparāti). Referāta vai prezentācijas laikā ir jācenšas iesaistīt pārējos kursabiedrus, uzdodot tiem atsevišķus jautājumus vai uzdevumus, beigās izdarīt kopsavilkums par konkrēto tēmu. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students varēs nosaukt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmas un orgānus; pratīs aprakstīt to uzbūvi, novietojumu un galvenās funkcijas; zinās atsevišķu galvas un kakla orgānu inervāciju, apasiņošanu un limfas atteci; daļu anatomijas terminu zinās latīņu valodā. | ||||||||
Prasmes: | Students atpazīs un pratīs parādīt orgānus, to daļas un citas anatomiskas struktūras anatomijas studijās lietotajos mācību līdzekļos. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs strādāt ar speciālo literatūru padziļinātai specialitātes apgūšanai, spēs izmantot zināšanas klīnisko piemēru analīzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte, K. 2020. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 7. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
2 | Eglīte, K. 2020. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma: Mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 5. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
3 | Knipše, G., Krūmiņa, D., Boka, S., Šavlovskis, J. un Vīksna, A. 2020. Cilvēka anatomija. 1. daļa, Galva, kakls. 1. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
4 | Roomans, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
5 | Netter, F. 2022. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Tenbergs, G. un Stalte, K. 2018. Cilvēka ķermenis: Ilustrētā enciklopēdija. Dorling Kindersley Limited. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
2 | Hombach-Klonisch, S., Klonisch, T. and Peeler, J. 2019. Sobotta clinical atlas of human anatomy. Urban & Fischer. | ||||||||
3 | Logan, B., Reynolds, P., Rice, S. and Hutchings, R. 2016. McMinn's Color Atlas of Head and Neck Anatomy. 5th ed. London: Elsevier. | ||||||||
4 | Norton, N. and Netter, F. 2016. Netter's Head and Neck Anatomy for Dentistry (Netter Basic Science). Saintt Louis: Elsevier. | ||||||||
5 | Schulte, M., Schumacher, E., Lamperti, U., Voll, E. D. and Schuenke, M. 2016. Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy), Latin Nomenclature. Thieme. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Anatomijas web resursi, licensētas programmas, mācību CD un DVD, 3D virtuālās desekcijas galds | ||||||||
2 | Mācību materiāli Cilvēka anatomijā Zobu higiēnistu studentiem e - studijās |