.
Embrioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.02.2024 16:18:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_074 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Histoloģija un citoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māra Pilmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, anatomija, histoloģija, ģenētika. | ||||||||
Mērķis: | Students veido izpratni par teratoloģijas nozīmi embrioloģijas attīstībā. Tiek iegūtas pamatzināšanas par cilvēka embrioloģijas pamatiem; students iepazīst svarīgākos celulāros, subcelulāros un molekulāros procesus visās embrioģenēzes un fetoģenēzes stadijā (indukcija, augšana); rodas izpratne par vispārējo histoģenēzi un sistēmu organoģenēzi, bet īpaši, par to, kas būtiska zobārstiem (mezektodermas veidošanās, neirulācijas nozīme sejas veidošanā, žaunu rajona attīstība, sejas attīstība, maņu orgānu attīstība, galvas, kakla, mutes dobuma, žokļu un atbilstošo asinsvadu/nervu attīstība). Visbeidzot, priekšstata radīšana par riska periodiem, riska faktoriem un dažādiem attīstības traucējumiem un slimībām, kuras rodas embrionālās attīstības laikā vispār un, īpaši, galvas, kakla un sejas rajonā. Iepazīstināšana ar eksperimentālās embrioloģijas sasniegumiem un to pielietošanu ikdienas zobārsta darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par teratoloģiju. Galvenie termini. Embrioloģijas vēsturiskie aspekti, saturs un uzdevumi. Eksperimentālā embrioloģija. Intrauterīnās attīstības periodi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Spermtoģenēze. Ovoģenēze. Dzimumšūnas. Apaugļošanās. Drostalošanās. Implantācija. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Divlapu dīgļa attīstība. Ārpusdīgļa struktūru attīstība. Gastrulācija un neirulācija. Trīslapu dīgļa attīstība. Dīgļa liekšanās. Placenta. Augļa plēves. Nabas saite. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Ķermeņa ārējo formu veidošanās. Ass skeleta, ekstremitāšu attīstība. Muskuļaudu attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Kardiovaskulārās sistēmas attīstība. Limfatiskās sistēmas attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Urogenitālās sistēmas attīstība. Ādas, tās derivātu, endokrīnās sistēmas attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Sejas un kakla attīstība. Mutes dobuma, mēles attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Gremošanas un elpošanas sistēmas attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
9 | CNS un PNS attīstība. Acs un auss attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Cilmes šūnas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
11 | Embrioģenēzes periodi. Dzimumšūnas. Spermatoģenēze, ovoģenēze. 1-ā embrioģenēzes nedēļa. 2-ā un 3-ā embrioģenēzes nedēļa. Placentācija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Ass skeleta, ekstremitāšu, muskuļaudu attīstība. Sirds, limfatiskās sistēmas, urogenitālās sistēmas attīstība. Ādas, endokrīnās sistēmas attīstība. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
13 | Kolokvijs: 1.-6. tēmai. Preparāti par 1., 2. nodarbību. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Sejas, mutes dobuma un mēles attīstība. Gremošanas, elpošanas un nervu sistēmas attīstība. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
15 | Maņu orgānu attīstība. Kopējā organisma attīstība | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Kolokvijs: 7.-11. tēmai. Preparāti par 4., 5. nodarbību. Ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa ietvaros tiek organizēts individuālais darbs, analizējot mikropreparātus un sagatavojot nodarbību protokolus. Individuāls darbs ar ieteicamo literatūru, atbilstoši lekciju un nodarbību tematikai. Zinātnisku publikāciju rezultātu analīze, studiju kursa izpratnes padziļināšanai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • kvalitatīvi sagatavoti un laikus iesniegti nodarbību protokoli; • studiju kursa beigās eksāmens, kura laikā tiek pārbaudītas studējošo teorētiskās un praktiskās zināšanas. Kursā 10 lekcijas; 6 nodarbības; semestra ieskaite pēc uzzīmētiem nodarbību protokoliem, nodarbību un lekciju apmeklējums; galā rakstisks eksāmens ar daudzizvēļu testu un 5 preparātu atpazīšanu (50/50). Eksāmena praktiskajā daļā tiek pārbaudītas praktiskās iemaņas, analizējot mikropreparātus. Studējošiem tiek dota iespēja parādīt izpratni par nozīmīgiem procesiem, induktoriem, riska faktoriem un norisēm embrioģenēzes un fetoģenēzes laikā. Studējošie demonstrēs izpratni sejas un žokļu attīstības niansēs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs definēt intrauterīnās dzīves periodus un to kritiskās stadijas, cilvēka attīstības pamatus, bet padziļināti – sejas, žokļu un kakla attīstību, kā arī maņu orgānu attīstību un indukcijas/augšanas faktoru nozīmi dažādās augstākminēto struktūru attīstības stadijās. Nosauks un spēs formulēt maņu orgānu biežāko attīstības noviržu morfofunkcionālos rašanās iemeslus. | ||||||||
Prasmes: | Students mikroskopā pratīs noteikt cilvēka sistēmu un orgānu aizmetņus, bet atpazīs sejas, žokļu un kakla, kā arī maņu orgānu attīstības stadijas, analizēs to atbilstību attīstības laikam un standarta embrionālajām struktūrām. Pratīs novērtēt iespējamo teratogēnu ietekmi. Spēs aprakstīt embrioloģiskās shēmas. Pratīs interpretēt un analizēt kursa datu bāzes un citējamās literatūras avotus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, teorētiskās zināšanas apvienojot ar prasmēm, spēs tās realizēt vienotā integratīvā diagnostiskā darbībā. Studējošie varēs analizēt embrionālu audu un orgānu morfoloģiju mikropreparātos un uzbūves normas variantus dažādos embrionālās attīstības posmos. Padziļināti studenti spēs analizēt sejas un žokļu apvidus attīstības īpatnības un šī apvidus patoloģiju ontoģenētiskos aspektus. Spēs izprast dažādu induktoru ietekmi uz attīstības procesiem un procesu ietekmi uz postnatālo dzīvi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pilmane M., Pļaviņa L., Kavak V. 2016. Embryology and Anatomy for Health Sciences. Rīgas Stradiņa universitāte. 511 lpp. ISBN-10: 9984793915, ISBN-13: 978-9984793917 | ||||||||
2 | Pilmane M., Šūmahers G.-H. 2006. Medicīniskā embrioloģija. Rīgas Stradiņa universitāte. 335 lpp. ISBN10: 9984788024, ISBN13: 9789984788029. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji. | ||||||||
3 | Sadler T.W. 2018. Langman's Medical Embryology. 14th Edition. LWW. 456 p. ISBN-10:1496383907, ISBN-13:978-1496383907 | ||||||||
4 | Schoenwolf Gary C., Bleyl Steven B., Brauer Philip R., Francis-West Philippa H. 2021. Larsen's Human Embryology. 6th Edition. Churchill Livingstone. 560 p. ISBN-10:032369604X, ISBN-13:978-0323696043 | ||||||||
5 | Moore Keith L., Persaud T. V. N., Torchia Mark G. 2015. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology. 10th Edition. Saunders. 560 p. ISBN-10: 0323313388, ISBN-13: 978-0323313384 | ||||||||
6 | Moore Keith L., Persaud T. V. N., Torchia Mark G. 2019. Before We Are Born: Essentials of Embryology and Birth Defects. 10th Edition. Saunders. 350 p. ISBN-10:0323608493, ISBN-13:978-0323608497 | ||||||||
7 | Carlson Bruce M. 2019. Human Embryology and Developmental Biology. 6th Edition. Saunders. 496 p. ISBN-10:0323523757, ISBN-13:978-0323523752 | ||||||||
8 | Dudek Dr. Ronald W. 2013. High-Yield Embryology. 5th Edition. LWW. 176 p. ISBN-10: 1451176104, ISBN-13: 978-1451176100 | ||||||||
9 | Slack Jonathan M. W. 2018. The Science of Stem Cells. 1st Edition. Wiley-Blackwell. 264 p. ISBN-10: 1119235154, ISBN-13: 978-1119235156 | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
11 | Slack Jonathan M. W. 2018. The Science of Stem Cells. 1st Edition. Wiley-Blackwell. 264 p. ISBN-10: 1119235154, ISBN-13: 978-1119235156 | ||||||||
12 | Dudek Dr. Ronald W. 2013. High-Yield Embryology. 5th Edition. LWW. 176 p. ISBN-10: 1451176104, ISBN-13: 978-1451176100 | ||||||||
13 | Carlson Bruce M. 2019. Human Embryology and Developmental Biology. 6th Edition. Saunders. 496 p. ISBN-10:0323523757, ISBN-13:978-0323523752 | ||||||||
14 | Moore Keith L., Persaud T. V. N., Torchia Mark G. 2019. Before We Are Born: Essentials of Embryology and Birth Defects. 10th Edition. Saunders. 350 p. ISBN-10:0323608493, ISBN-13:978-0323608497 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fehrenbach M., Popowics T. 2016. Illustrated Dental Embryology, Histology, and Anatomy. 4th Edition. Elsevier. 352 p. ISBN: 9780323675536 | ||||||||
2 | Blechschmidt E. 2004. The Ontogenetic Basis of Human Anatomy: A Biodynamic Approach to Development from Conception to Birth. 1st Edition. North Atlantic Books. 272 p. ISBN-10: 155643507X, ISBN-13: 978-1556435072. Precīzs embrioloģisko struktūru attainojums, nav atkārtota izdevuma. | ||||||||
3 | Blechschmidt E., Gasser R.F. 2012. Biokinetics and Biodynamics of Human Differentiation: Principles and Applications. Reprint Edition. North Atlantic Books. 312 p. ISBN-10: 1583944524, ISBN-13: 978-1583944523 | ||||||||
4 | Breedlove Marc S. 2017. Foundations of Neural Development. 1st Edition. Sinauer Associates is an imprint of Oxford University Press. 370 p. ISBN-10: 1605355798 | ||||||||
5 | Cochard Larry R. 2012. Netter's Atlas of Human Embryology: Updated Edition. 1st Edition. Saunders. 288 p. ISBN-10: 1455739774, ISBN-13: 978-1455739776 | ||||||||
6 | Dudek Dr. Ronald W. 2008. BRS Embryology. 6th Edition. LWW. 336 p. ISBN-10: 1451190387, ISBN-13: 978-1451190380 | ||||||||
7 | England Marjorie A. 1983. Colour Atlas of Life Before Birth: Normal Fetal Development. Year Book Medical Pub. 224 p. ISBN-10: 0815131194, ISBN-13: 978-0815131199. Viena no retajām grāmatām, kur publicēti embriju 2D attēli un to histoloģiskās struktūras. Precīzs un korekts embrioloģisko struktūru attainojums un grāmatai nav atkārtota izdevuma. | ||||||||
8 | Hombría Castelli-Gair J., Bovolenta P. 2016. Organogenetic Gene Networks: Genetic Control of Organ Formation. 1st Edition. Springer. 376 p. ISBN-10: 3319427652, ISBN-13: 978-3319427652 | ||||||||
9 | Lambert Wayne H., Wineski Lawrence E. 2010. Lippincott's Illustrated Q&A Review of Anatomy and Embryology. 1st Edition. LWW. 234 p. ISBN-10: 1605473154, ISBN-13: 978-1605473154. Precīzs embrioloģisko struktūru attainojums; nav atkārtota izdevuma. | ||||||||
10 | Schoenwolf Gary C. 2007. Atlas of Descriptive Embryology. 7th Edition. Pearson. 300 p. ISBN-10: 0131585606, ISBN-13: 978-0131585607. Precīzs embrioloģisko struktūru attainojums; nav atkārtota izdevuma. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.embryology.ch/indexen.html | ||||||||
2 | https://www.ehd.org/movies-index.php | ||||||||
3 | https://www.biointeractive.org/classroom-resources/human-em… | ||||||||
4 | http://www.lsic.ucla.edu/classes/lifesci/central/ps107/lect… | ||||||||
5 | http://www.lsic.ucla.edu/classes/lifesci/central/ps107/lect… | ||||||||
6 | https://webcampus.drexelmed.edu/neurobio/embryology/page9/p… | ||||||||
7 | https://mediaspace.msu.edu/media/The+Development+of+the+Gas… | ||||||||
8 | http://video.brus.club/video/bped-RVWsLk | ||||||||
9 | http://www.uco.es/~an1gamoj/MyWeb/cardiovascular_system.html | ||||||||
10 | https://www.emouseatlas.org/emap/elearn/Monterde/html/devel… | ||||||||
11 | https://transparent-human-embryo.com/ | ||||||||
12 | https://embryology.med.unsw.edu.au/embryology/index.php/Mov… | ||||||||
13 | https://www.vcbio.science.ru.nl/en/virtuallessons/embryolog… |