.
Neiroloģija un pacientu aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.08.2021 16:20:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | NUNK_019 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Neiroloģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jānis Mednieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neurorsu[pnkts]lv, +371 67069653; +371 67536540 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālajā anatomijā, funkcionālajā fizioloģijā, iekšķīgajās un ķirurģiskajās slimībās un pacientu aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem stacionārā un ambulatorajā praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads neiroloģijā : Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas uzbūve un klīniskā anatomija. Neiroloģiskās aprūpes uzdevumi un etapi. Papildus izmeklējumi neiroloģijā | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi: Parēzes un paralīzes, to pazīmes. Kraniālo muskuļu kustību traucējumi: acs ābolu un mīmikas muskulatūras parēzes, bulbārs un pseidobulbārs sindroms. Smadzeņu stumbra bojājuma simptomi | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksijas un reibonis. Aprūpes uzdevumi pacientiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Sensorās jeb maņu sistēmas un to traucējumi: redze, dzirde, oža, garša, perifērie sensorie traucējumi un sāpes. Muguras smadzeņu šķērsbojājuma sindromi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Smadzeņu pusložu bojājuma simptomi. Demences, valodas un citu augstāko funkciju traucējumi. Pacientu ar augstākās nervu darbības traucējumiem aprūpes uzdevumi | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, riska faktori un profilakse, klīniskās izpausmes. Insulta vienības darbības principi un uzdevumi, pacientu monitorēšanas un aprūpes uzdevumi. Insultu profilakses uzdevumi primārās aprūpes līmenī un dažādos insulta aprūpes etapos | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
7 | Perifērās nervu sistēmas slimības, to izpausmes. Muguras sāpju cēloņi un profilakse, analgēzijas principi, metodes un sāpju aprūpes protokoli; Akūto sāpju aprūpes dienests: ārstu un māsu vadītais; Noturīgas pēcoperāciju sāpes | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Galvassāpes, to veidi. Galvassāpju brīdinošie simptomi. Primāro galvassāpju riska faktori un profilakse. Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju aprūpes uzdevumi un profilakse | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Galvas un muguras smadzeņu trauma. Pacienta ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu aprūpes principi. Bezsamaņas un komas pakāpes izvērtējums. Paroksizmālie stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas principi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Muskuļu saslimšanas un neiromuskulārās sinapses slimības. Miopātijas, miozīti, miastēnija. Pacientu ar neiromuskulāru saslimšanu novērtēšana un aprūpes principi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Gerontoloģisku pacientu aprūpes īpatnības neiroloģijā. Somatisku saslimšanu izraisītie CNS funkciju traucējumi. Pacienta ar akūtu apjukumu novērtēšana, aprūpe | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
12 | Demielinizējošu saslimšanu klīniskās izpausmes, komplikācijas. Māsas loma multiplās sklerozes pacientu aprūpē un izglītošanā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Neirodeģeneratīvās saslimšanas, to klīniskās izpausmes. Parkinsona slimība, demence, amiotrofā laterālā skleroze. Neiroloģisku pacientu ar progresējošu elpošanas mazspēju, rīšanas traucējumiem izvērtēšana un aprūpes principi. Autonomas disfunkcijas pazīmes, novērtēšana un aprūpes principi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veicot iegūtās informācijas apkopojumu. Piedalīšanās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas, profilakses un aprūpes analīzi. Klīnisko gadījumu un aprūpes protokolu sagatavošana un analīze nodarbību laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | a. Nodarbību apmeklējums un aktivitāte nodarbībās b. Teorētisko un praktisko zināšanu apjoms teorētiskajā ieskaitē | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apgūt zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem ambulatorajā praksē. Plānot, sniegt un izvērtēt neiroloģiskam pacientam piemērotu aprūpi. Students būs ieguvis zināšanas, kas ļauj: • izprast neiroloģisko slimību specifiku; • zināt biežāko neiroloģisko sindromu un slimību cēloņus un mehānismus; • novērtēt pacientu sūdzības par nervu sistēmas bojājuma simptomiem, to nozīmi un ietekmes klīniskajā praksē. | ||||||||
Prasmes: | Students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē, atpazīt raksturīgās sūdzības, mērķtiecīgi vākt datus; • formulēt aprūpes problēmas, plānot neiroloģiska pacienta aprūpi; • atpazīt pacientus ar redzes, dzirdes un runas traucējumiem, veidot pilnvērtīgu komunikāciju; • lietot radošu pieeju neiroloģiska pacienta daudzveidīgo problēmu risināšanā un integrēt citu klīnisko kursu zināšanas un prasmes neiroloģiska pacienta aprūpē; • sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, izglītot tos. Apgūstot studiju kursu, studenti apgūs neiroloģisko slimību izvērtēšanu, slimības gaitu un prognozi; prasmes izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē un neiroloģisko pacientu slimību specifikas izpratnē, raksturīgāko sūdzību atpazīšanā un prasmē veikt neiroloģisko pacientu pamatizmeklēšanu, kā arī aprūpes problēmu formulēšanā, neiroloģiska pacienta aprūpes plānošanā. Studiju kursā studenti apgūs prasmes veidot pilnvērtīgu komunikāciju ar neiroloģisku pacientu, sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, kā arī kā arī prasmes pacienta un viņa piederīgo izglītošanā. | ||||||||
Kompetences: | Students varēs: • piedalīties neiroloģiska slimnieka aprūpes plānošanā; • sadarbībā ar citām ārstniecības personām noteikt individuālam pacientam attiecīgu aprūpes taktiku, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju; • novērtēt ārstēšanas un profilaktisko pasākumu īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus pacientiem ar nervu sistēmas slimībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Douglas J.Gould, PhD. Pocket Neuroanatomy. 2014. | ||||||||
2 | Ināra Logina, Elvīra Smeltere. Neiroloģija shēmās. Avots, 2009. 61 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Lange Medical book "Current Medical Diagnosis & Treatment". 2022. | ||||||||
4 | Fundamentals of Neurology. An Illustrated Guide. 2nd Edition, 2017. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
6 | Douglas J.Gould, PhD. Pocket Neuroanatomy. 2014. | ||||||||
7 | Wilkinson, Judith M. Treas, Leslie S.Barnett, Karen L. Smith, Mable H. 2016. Fundamentals of Nursing. F.A.Davis. EBSCOhost | ||||||||
8 | Lange Medical book "Current Medical Diagnosis & Treatment". 2022. | ||||||||
9 | Fundamentals of Neurology. An Illustrated Guide. 2nd Edition, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Harrison's Neurology in Clinical Medicine, 2006 | ||||||||
2 | Neurorehabilitation Technology, 2016. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Medscape. Available from: http://emedicine.medscape.com | ||||||||
2 | UpToDate. Available from: https://www.uptodate.com/home |