.
Otorinolaringoloģija zobārstiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.04.2023 09:14:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ORLK_004 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Otorinolaringoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Segliņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Otorinolaringoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokatrsu[pnkts]lv, +371 67615148 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, akustikā, topogrāfiskajā anatomijā un ķirurģijā, farmakoloģijā. Vēlamas zināšanas radioloģijā, onkoloģijā, infekcijas slimībās, stomatoloģijā, neiroloģijā un fizioterapijā. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot studentus par otorinolaringoloģijas nozīmi kopējā patoloģijā, iepazīstināt studentus ar ausu, kakla un deguna slimībām, to klīniskajām izpausmēm, diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu, kā arī veidot nepieciešamās prasmes otorinolaringoloģijas orgānu izmeklēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Deguna un deguna blakusdobumu, rīkles, balsenes, ārējās, vidusauss un iekšējās auss anatomija un fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Akūts un hronisks tonsillīts. Dziļās kakla infekcijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Akūts un hronisks rinusinusīts. Komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Vidusauss iekaisums, auss gliemežnīcas un ārējās auss ejas slimības. Dzirdes izvērtējums. Vājdzirdība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Galvas un kakla rajona audzēji. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Neatliekamie stāvokļi ORL praksē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Adenoīdi. Mandeļu hipertrofija. Apgrūtināta deguna elpošana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Ievads otolaringoloģijā. Rinīti un rinosinusīti. Deguna obstrukcija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Akūti un hroniski tonsillīti, diferenciāldiagnoze, komplikācijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Ārējās, vidusauss un iekšējās auss iekaisuma slimības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | LOR orgānu traumas un svešķermeņi, balsenes stenozes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | LOR onkoloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Balsenes iekaisuma slimības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst LOR orgānu izmeklēšanu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1)Teorētisko zināšanu kontrole vienas nedēļas laikā pirms noteiktās nodarbības E-studiju vidē tiek atvērts daudzatbilžu tests vai brīvas/ esejas jautājumi par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. 3)Eksāmens tiek realizēts 8. semestra beigās sesijas laikā. Eksāmena laikā (rakstisks un mutisks pārbaudījums) tiek pārbaudītas studentu teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, diagnostiku, ārstēšanas principiem un profilaksi. Eksāmens tiek vērtēts ar atzīmi 10 baļļu sistēmā. Gala vērtējums: Kursa beigās katrs students saņem gala vērtējumu 10 baļļu sistēmā. Šo vērtējumu veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā un eksāmens vērtējums (attiecīgi 50% un 50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un: • raksturo deguna, deguna blakus dobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāsta to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • apraksta dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidro runas, valodas un balss veidošanos; • identificē ausu, kakla un deguna slimības; • klasificē ārstēšanas metodes un organizē ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīst slimību komplikācijas, sarežģītu, grūti ārstējamu slimību gadījumā ģenerē starpdisciplināru sadarbību; • izskaidro ar anatomiski cieši saistīto orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskajā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • izskaidro un pārliecinoši pacientiem un/vai viņu vecākiem iesaka ausu un kakla slimību profilakses, dzirdes higiēnas metodes; • orientējas ausu kakla un degunu slimību medikamentozās un ķirurģiskās ārstēšanas metodēs. | ||||||||
Kompetences: | • spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli slimību ārstēšanas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Faringoskopija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Līdzsvara novērtēšana izmantojot Romberga testu | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Mugurējā rinoskopija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Otoskopija ar galvas lampu | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Pirksta-degungala tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Priekšējā rinoskopija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
7 | Rinnes tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Vēbera tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Basic Otorhinolaryngology. A Step-by-Step-Learning. Guide. R. Probst, G. Grevers, H. Iro Themie 2006, p. 430. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Ballenger`s Otolaryngology: Head and Neck Surgery. 17th edition. Authors: Snob, James B. Wackym, P.Ashley. Publisher: PMPH USA, Ltd, Original Publication 2009 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | T. Metin Onerci. Diagnosis in Otorhinolaryngology. An Illustrated Guide. Springer 2009, p. 178 (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | ABC of Ear, Nose and Throat. 6th edition. Harold S. Ludman, Patrick Bradley, and Patrick J. Bradley 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Head and Neck Cancer: Treatment, Rehabilitation, and Outcomes. Dr Elizabeth C. Ward and Corina J. van. As-Brooks 2014. | ||||||||
6 | Rosen's Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice. 9th Edition; 2022 (Chapter 62 Otorhinolaryngology) | ||||||||
7 | Cummings Otolaryngology. 6th Edition. Flint MD, Paul W., Haughey MD FACS, Bruce H., Lund CBE MS FRCS FRCSEd, et.al. 2021 | ||||||||
8 | Human Anatomy, Color Atlas and Textbook. 6th Edition, 2017. (Chapter 7: Head and Neck) | ||||||||
9 | Bailey's Head and Neck Surgery—Otolaryngology. 5th edition. Jonas T. Johnson. | ||||||||
10 | Otolaryngology: Basic Science and Clinical Review. Authors: VandeWater, Thomas R., Staecker, Hinrich. Publisher: NewYork: Themie, 2006, eBook (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Lekciju materiāli e- studijās/ Lecture materials in e-studies | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Otorhinolaryngology, Head&Neck Surgery. European Manual of Medicine. M. Anniko, M. Bernal-Sprekelsen, et.al. Springer 2010, p.737 | ||||||||
2 | Otolaryngology Research Advances: Obstruction Sleep Apnea: causes, Treatment and Health Implication. Author: Sacchetti, Lisandro M. Mangiardi, Priscilla. Publisher: Nova SciensePublishers, Inc 2012 | ||||||||
3 | Pediatric Audiology. Diagnosis, Technology and Management. J. R. Madell, C. Flexer, Themie 2014, p. 329 | ||||||||
4 | Survey of Audiology Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. David A DeBonis, Konstance L. Dondrue. 2nd edition. P. 538 | ||||||||
5 | Cummings Otolaryngology. 6th edition, 2021, Clinical Key | ||||||||
6 | Imaging for Otolaryngologists. Author. Dunnebier, Erwin. Publisher: TIS, 2011 | ||||||||
7 | Functional and Selective Neck Dissection. Authors: Gavilon, Javierherianz, Jesus Desanta, Lawuna W. Publisher: Themie Medical Publishers, Inc. 2020 | ||||||||
8 | Literatūras avoti meklējami RSU abonētajā datu bāzē/ Literature sources can be found in the RSU subscribed database - EbraryeBooks, Clinical Key and RSU in the library reading room. | ||||||||
9 | Sininonasal Complications of Dental Disease and Treatment. Felisati, 2016. |