.
Psihosomātiskā medicīna un psihoterapija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:12:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_008 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Romāns Beskrovnijs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pieredze darbā ar pacientiem. Priekšstats par psihes dabaszinātnisko un humanitāro dabu. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par personību teorijām, funkcionēšanas līmeņiem, struktūru un personības attīstību. Par psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē. Ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarībām, to terapeitiskiem aspektiem; ārsta-pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā. Psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā, to ārstēšanas principiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pārskats par psihoterapijas attīstību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihiskā veselība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Krīzes veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihiskie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihoterapijas vedi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Funkcionēšanas līmeņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārsta-pacienta attiecības. Ārsta-pacienta attiecību īpatnības stomatoloģijas klīnikā. Emocionāli traumējošie aspekti stomatoloģiskas ārstēšanas laikā un personības ietekme uz to. Diskusija. Projektīvie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Izpratne par dažādām personības struktūrām: šizoīda, histēriska. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Izpratne par dažādām personības struktūrām: narcistiska, depresīva. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Izpratne par dažādām personības struktūrām: paranoīda, antiosicāla. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Izpratne par dažādām personības struktūrām: obsesīvi-kompulsīva, mazohistiska. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Somatizācijas teorijas. Primārais un sekundārais slimības ieguvums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Psihosomatika zobārstniecībā. Zobārstu fobija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Studentu prezentēto klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Noslēguma jautājumi. Eksāmens – daudzizvēļu tests (rakstiski). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku zobārsta – pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatiski traucējumi zobārstniecībā (hroniskas sāpes u.c.) (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku zobārsta - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Zobārsta - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā. Izprot ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarības, to terapeitiskos aspektus. Analizē ārsta-pacienta attiecību atšķirības dažādu personības struktūru gadījumā. | ||||||||
Prasmes: | Prast diagnosticēt psihosomatiskus traucējumus un izprast to rašanās etiopatoģenēzi. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus ārsta-pacienta attiecībās. | ||||||||
Kompetences: | Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta-psihoterapeita. Pārzināt atbalsta terapijas elementus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
2 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
3 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
4 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
5 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
6 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
7 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
8 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
9 | Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011 | ||||||||
12 | Gunta Ancāne, Artūrs Utināns, Jekaterina Kovzeļa. Sociālās fobijas kā emociju iedzimtās komplementārās mijiedarbības izpausme interpersonālajās attiecībās. // Doctus. 2009. Nr. 4. (akceptējams izdevums) | ||||||||
13 | Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21. gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. // Latvijas Ārsts. 2009. Nr.2 - 10.-15. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
14 | Artūrs Utināns. Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
15 | Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
16 | Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
17 | Gunta Ancāne. Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti. //Latvijas Ārsts. 2005. Nr.6. - 77.-79. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
18 | Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.2 - 36.-40. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
19 | Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība.//Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1 - 38.-43. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
20 | Gunta Ancāne. Psihosomatiskie traucējumi un slimības. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.4 - 44.-49. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
21 | Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr. 1 - 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
22 | Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
23 | Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Artūrs Utināns. DNS, matrice un cilvēku uzvedība. Rīga: Medicīnas apgāds, 2008. | ||||||||
2 | Zigmunds Freids. Ievadlekcijas psihoanalīzē. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007.: | ||||||||
3 | 17. lekcija. Simptomu jēga. (187.-198. lpp.) | ||||||||
4 | 18. lekcija. Fiksācija uz traumu, bezapziņa. (198.-208. lpp.) | ||||||||
5 | 19. lekcija. Pretošanās un izstumšana. (208.-219. lpp.) | ||||||||
6 | Džons Boulbijs. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC, 1998. | ||||||||
7 | Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009 | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009 |