Pārlekt uz galveno saturu

Psihosomātiskā medicīna un psihoterapija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:12:22
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_008LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Romāns Beskrovnijs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pieredze darbā ar pacientiem. Priekšstats par psihes dabaszinātnisko un humanitāro dabu.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par personību teorijām, funkcionēšanas līmeņiem, struktūru un personības attīstību. Par psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē. Ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarībām, to terapeitiskiem aspektiem; ārsta-pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā. Psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā, to ārstēšanas principiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pārskats par psihoterapijas attīstību.Lekcijas1.00auditorija
2Psihiskā veselība.Lekcijas1.00auditorija
3Krīzes veidi.Lekcijas1.00auditorija
4Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija.Nodarbības1.00auditorija
5Psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
6Psihoterapijas vedi.Nodarbības1.00auditorija
7Funkcionēšanas līmeņi.Nodarbības1.00auditorija
8Ārsta-pacienta attiecības. Ārsta-pacienta attiecību īpatnības stomatoloģijas klīnikā. Emocionāli traumējošie aspekti stomatoloģiskas ārstēšanas laikā un personības ietekme uz to. Diskusija. Projektīvie testi.Nodarbības1.00auditorija
9Izpratne par dažādām personības struktūrām: šizoīda, histēriska.Nodarbības1.00auditorija
10Izpratne par dažādām personības struktūrām: narcistiska, depresīva.Nodarbības1.00auditorija
11Izpratne par dažādām personības struktūrām: paranoīda, antiosicāla.Nodarbības1.00auditorija
12Izpratne par dažādām personības struktūrām: obsesīvi-kompulsīva, mazohistiska.Nodarbības1.00auditorija
13Somatizācijas teorijas. Primārais un sekundārais slimības ieguvums.Nodarbības1.00auditorija
14Psihosomatika zobārstniecībā. Zobārstu fobija.Nodarbības1.00auditorija
15Studentu prezentēto klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
16Noslēguma jautājumi. Eksāmens – daudzizvēļu tests (rakstiski).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku zobārsta – pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatiski traucējumi zobārstniecībā (hroniskas sāpes u.c.) (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku zobārsta - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Zobārsta - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zināšanas par psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā. Izprot ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarības, to terapeitiskos aspektus. Analizē ārsta-pacienta attiecību atšķirības dažādu personības struktūru gadījumā.
Prasmes:Prast diagnosticēt psihosomatiskus traucējumus un izprast to rašanās etiopatoģenēzi. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus ārsta-pacienta attiecībās.
Kompetences:Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta-psihoterapeita. Pārzināt atbalsta terapijas elementus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
2Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
3Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
4Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
5Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
6Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
7Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
8Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
9Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)
10Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. New York: Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums)
11Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
12Gunta Ancāne, Artūrs Utināns, Jekaterina Kovzeļa. Sociālās fobijas kā emociju iedzimtās komplementārās mijiedarbības izpausme interpersonālajās attiecībās. // Doctus. 2009. Nr. 4. (akceptējams izdevums)
13Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21. gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. // Latvijas Ārsts. 2009. Nr.2 - 10.-15. lpp. (akceptējams izdevums)
14Artūrs Utināns. Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. (akceptējams izdevums)
15Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums)
16Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice, 4th edition. American Psychiatric Publishing, 2005. (akceptējams izdevums)
17Gunta Ancāne. Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti. //Latvijas Ārsts. 2005. Nr.6. - 77.-79. lpp. (akceptējams izdevums)
18Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.2 - 36.-40. lpp. (akceptējams izdevums)
19Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība.//Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1 - 38.-43. lpp. (akceptējams izdevums)
20Gunta Ancāne. Psihosomatiskie traucējumi un slimības. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.4 - 44.-49. lpp. (akceptējams izdevums)
21Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr. 1 - 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums)
22Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums)
23Boris Luban-Plozza, W. Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in general practice. Berlin: Sringler-Verlag, 1992. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Artūrs Utināns. DNS, matrice un cilvēku uzvedība. Rīga: Medicīnas apgāds, 2008.
2Zigmunds Freids. Ievadlekcijas psihoanalīzē. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007.:
317. lekcija. Simptomu jēga. (187.-198. lpp.)
418. lekcija. Fiksācija uz traumu, bezapziņa. (198.-208. lpp.)
519. lekcija. Pretošanās un izstumšana. (208.-219. lpp.)
6Džons Boulbijs. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC, 1998.
7Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009
8Ārvalstu studentiem/For international students
9Heinz Kohut. The analysis of the self. London: The Hogarth Press, 2009