.
Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati vecmātēm
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.02.2023 12:47:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_037 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Valaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Starppersonu saskarsme veselības aprūpē, funkcionālā un patoloģiskā fizioloģija, iekšķīgās un ķirurģiskās slimības. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt izpratni par psihosomatisku traucējumu etioloģiju, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; attīstīt vecmātes-pacientes terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihosomatiskās medicīnas vēsture un teorijas. Biopsihosociālais modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personības attīstības teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Emocijas, to loma somatizācijas procesā. Aleksitīmija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihiskās aizsardzības mehānismi. Stresa pārvarēšanas stratēģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Medicīniskā psihoterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Speciālā psihosomatika- sirds un asinsvadu psihosomatika, elpošanas sistēmas psihosomatika, gastroenteroloģiskā psihosomatika, dermatoloģiskā psihosomatika, endokrīnā psihosomatika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Speciālā psihosomatika- uroģenitālā psihosomatika, neauglības psihosomatiskie aspekti. Sāpes un somatoformi traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Stresa ietekme uz grūtnieci un bērnu, epiģenētika. Grūtniecības ietekme uz sievietes smadzenēm, psihisko un kognitīvo stāvokli. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Emocijas, aleksitīmija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Psihiskie aizsardzības mehānismi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Krīzes, PTSD, atbalsta terapijas un krīžu intervences pamatprincipi. Sēras, zaudējumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Psihodinamiskās psihoterapijas, kognitīvi biheiviorālās psihoterapijas pamati | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Personības jēdziens, psihes uzbūves modeļi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ģimene- jēdziens, funkcionāla un disfunkcionāla ģimene, psihosomatiska ģimene. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Vecmātes-pacientes terapeitiskās attiecības. Lomu spēles. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Kursa noslēgumā katram studentam jāaizpilda studiju kursu novērtējuma anketa. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanu vērtēšanas kritēriji: I. Zināšanas – spēja definēt 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Vecmātes-pacientes attiecību veidošanas principi (15%) 4. Ģimenes sistēma, tās radītie emocionālie traucējumi, to nozīme psihosomatisku izcelsmē (15%) II. Prasmes: 40%: 1. Vecmātes- pacientes attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar pacientiem (20%) 2. Vecmātes- pacientes atbalsta un krīžu terapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots starppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. -sagatavota viena prezentācija pēc izvēles: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par psihoterapijas procesu un kompetenci vecmātes-pacientes terapeitisku attiecību veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību grūtniecēm, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer | ||||||||
3 | The American Psychiatric Publishing textbook of psychosomatic medicine. (2018). edited by James L. Levenson. - Washington, DC, London: American Psychiatric Publishing. | ||||||||
4 | Gabbard G. (2014). Psychodynamic psychiatry in Clinical Practice. 4th ed. American Psychiatric Press, Inc. | ||||||||
5 | Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kulbergs J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava. | ||||||||
2 | Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/ |