.
Ergoterapija pediatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.07.2024 12:27:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_051 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 10.00 | ECTS: | 15.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 72 | ||||
Kopā kontaktstundas | 92 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 44 | ||||
Kopā kontaktstundas | 50 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, Fizioloģija, Ergoterapijas pamati, Novērtēšanas metodoloģija ergoterapijā, Personas un vides mijiedarbība nodarbes veicināšanai, Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana, Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās, apgūstot ergoterapeita novērtēšanas, iejaukšanās pamatprincipus un metodes pediatrijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Bērna normāla attīstība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Bērna normāla attīstība. Funkcionēšanas vadlīnijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Bērna normāla attīstība. Mācību uzdevums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Hendlinga pamatprincipi bērniem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Nodarbes jomas bērniem. Mācību uzdevuma prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Spēles novērtējums ergoterapijā. Spēle kā terapeitisks līdzeklis ergoterapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Novērtēšanas metodes pediatrijā: Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Skolas vides novērtējums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Rokas funkcijas novērtēšana bērniem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Metodes rokas terapijā bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
11 | Ikdienas aktivitāšu novērtējums bērniem. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Rokas funkcijas un ikdienas aktivitāšu veikšanas iemaņu attīstība bērniem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ergoterapeita taktika darbā ar pacientiem ar autiska spektra traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
14 | Alternatīvā un augmentatīvā komunikācija, tās pielietojums ergoterapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
15 | Pozicionēšanas pamatprincipu pielietojums terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
16 | Tehniskie palīglīdzekļi pediatrijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||||
17 | Garīgās attīstības aizture un ergoterapija personām ar garīgās attīstības aizturi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
18 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar ideopatisko reimatoīdo artrītu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar sensorās integrācijas traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
20 | Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
21 | Ergoterapija bērniem ar psihiskiem traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
22 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar dažādām neiroloģiskām saslimšanām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošais patstāvīgi, izmantojot literatūras avotus: • veic bērna attīstības novērojumu un izveido par to prezentāciju; • sagatavo prezentāciju par nodarbes jomām bērniem; • sagatavo prezentāciju par spēles veidiem un atbilstošām rotaļlietām dažādos vecuma posmos; • veic uzdevumu par pozicionēšanas pamatprincipiem bērniem ar kustību traucējumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: 1. semestrī patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (20%), kontroldarbi (10%), praktiska ieskaite par handling un pozicionēšanas pamatprincipiem (30%), rakstiska studentu zināšanu pārbaude ieskaites veidā (40%). 2. semestrī līdzdarbība nodarbībās (30%), patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (30%), pārbaudījums zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudei (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūs zināšanas par bērnu attīstības dažādiem aspektiem un kontekstiem, spēs raksturot nodarbes bērniem, izklāstīt to attīstību un izskaidrot raksturīgākos ierobežojumus, atpazīs galvenās teorētiskās pieejas ergoterapijā ar bērniem un spēs tās aprakstīt, spēs organizēt nodarbes disfunkcijas novērtējumu bērniem, spēs raksturot ergoterapeita prakses procesu un aprakstīt atsevišķu terapijas metožu pielietojumu bērniem ar nodarbes disfunkciju. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs novērtēt un izskaidrot bērna funkcionālās spējas, lietot atsevišķus standartizētus ergoterapijas novērtēšanas instrumentus, analizēt bērna nodarbes veikšanas ierobežojumus un resursus, interpretēt novērtēšanas rezultātus un plānot terapiju atbilstoši bērna nodarbes disfunkcijai, demonstrēt atsevišķas terapijas metodes pārraudzībā, dokumentēt ergoterapijas procesu dažādos tā posmos. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais, izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes par ergoterapijas metodēm bērniem, spēs: • interpretēt un novērtēt rezultātus; • plānot terapiju atbilstoši bērna disfunkcijai; • izstrādāt un pielietot uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju; • izvērtēt terapijas efektivitāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai | ||||||||
2 | Case-Smith’s Occupational therapy for children and adolescents / edited by Jane Clifford O’Brien and Heather Kuhaneck. Eight edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. x, 902 lpp. | ||||||||
3 | Feeding and Nutrition [in] children with Neurodevelopmentl Disability" edited by peter B.Sullivan, 2009, Mac Keith Press, 35-106 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Occupation Centered Practice with Children: A practical guidefor Occupational Therapists, by Rodger, Sylvia, 2017. | ||||||||
5 | Willard & Spackman's occupational therapy. 13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2018. xxxiv, 1262 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pierce D. Maternal Management of the Homes as a Developmental Play Space for Infants and Toddlers, AJOT, May/June 2000, Volume 54, Number 3. | ||||||||
2 | Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai. Nacionālās veselības dienests, 2011. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | McDonald, R., Surtees, R. A. H., & Wirz, S. (2004). The international classification of functioning, disability and health provides a model for adaptive seating interventions for children with cerebral palsy. British Journal of Occupational Therapy, 67(7), 293 - 302. | ||||||||
2 | Sensory Processing Disorder (SPD)Resource Center |