.
Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.10.2022 17:06:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_151 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Simsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, atbilstoši vidusskolas mācību programmai. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt vispārēju sistematizētu priekštatu par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcijām, regulācijas mehānismiem, galvenajiem patoloģiskajiem procesiem, biežāko traucējumu etioloģiju un patoģenēzi. Sniegt zināšanas par veselības veicināšanu, saslimšanu profilaksi un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Osteoporoze. Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna. Zinātnes noliedzēju paņēmieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Urīnizvadsistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Osteoporoze. Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna. Zinātnes noliedzēju paņēmieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Urīnizvadsistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Obligāto literatūras avotu un e-studiju metodisko materiālu lasīšana. Diskusijas studentu mazajās grupās nodarbību un lekciju laikā par norādīto problēmu / jautājumu. Patstāvīgo darbu iesniegšana norādītajā laika periodā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido 3 kategorijas - apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme. Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu). Atstrāde notiek esejas veidā. Pārbaudes metode: • īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas; • nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apraksta normālu uzbūvi un galvenās funkcijas sekojošām sistēmām – mioeskeletālā, sirds un asinsvadu, elpošanas, nervu, endokrīnā, gremošanas, reproduktīvā, urīna izvadsistēma. Skaidro šo sistēmu biežākos traucējumus. Skaidro tādus patoloģiskus procesus, kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, sāpes. Apraksta veselības veicināšanas un profilakses pasākumus biežāko saslimšanu gadījumos. | ||||||||
Prasmes: | Izvēlas un lieto veselības veicināšanas un profilakses pasākumus saviem klientiem sociālā darbinieka kompetences robežās. Lieto izpratni par cilvēka organisma uzbūvi, funkcijām un to traucējumiem profesionālo uzdevumu risināšanā un lēmumu pieņemšanā, sociālā darbinieka kompetences ietvaros. | ||||||||
Kompetences: | Analizē optimālai cilvēka funkcionēšanai nepieciešamās organisma struktūras / funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju sociālā darbinieka klientiem. Konsultējot klientus veido rekomendācijas par veselības veicināšanu un profilaksi sociālā darbinieka kompetences robežās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | P. Apinis. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. | ||||||||
2 | R. F. Schmidt, F. Lang, M. Heckmann. Physiologie des Menshen mit Pathophysiologie. 2010, 31. Aufl., XXI, 979 S., Springer, Berlin. | ||||||||
3 | K. Barrett, H. Brooks, S. Boitano, S. Barman. Ganong’s Review of Medical Physiology. 23rd Edition; International Education, 2010 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | J. I. Aivars, L. Ozoliņa-Moll. Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēku organismā. LU Akadēmiskais apgāds; 2008; 148.lpp. | ||||||||
2 | J. Leja, E. Pevznere. Speciālā klīniskā patoloģiskā fizioloģija. „ Zvaigzne”; 1988 | ||||||||
3 | L. Aberberga-Augškalne, E. Āboltiņa – Āboliņa, J. Aivars, E. Gaile, A. Valtneris. Cilvēka fizioloģija. „Zvaigzne”; 1986 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.pvo.lv | ||||||||
2 | www.who.com | ||||||||
3 | https://www.spkc.gov.lv/lv |