Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.10.2022 17:06:12
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_151LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:BioloģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agnese Simsone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, atbilstoši vidusskolas mācību programmai.
Mērķis:
Iegūt vispārēju sistematizētu priekštatu par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcijām, regulācijas mehānismiem, galvenajiem patoloģiskajiem procesiem, biežāko traucējumu etioloģiju un patoģenēzi. Sniegt zināšanas par veselības veicināšanu, saslimšanu profilaksi un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā savas specialitātes ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Osteoporoze. Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna. Zinātnes noliedzēju paņēmieni.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma.Nodarbības2.00auditorija
5Urīnizvadsistēma.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Osteoporoze. Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna. Zinātnes noliedzēju paņēmieni.Lekcijas1.00auditorija
2Sirds un asinsvadu sistēma. Reproduktīvā sistēma.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā un perifērā nervu sistēma.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Elpošanas sistēma un endokrīnā sistēma.Nodarbības2.00auditorija
5Urīnizvadsistēma.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Obligāto literatūras avotu un e-studiju metodisko materiālu lasīšana. Diskusijas studentu mazajās grupās nodarbību un lekciju laikā par norādīto problēmu / jautājumu. Patstāvīgo darbu iesniegšana norādītajā laika periodā.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido 3 kategorijas - apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme. Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu). Atstrāde notiek esejas veidā. Pārbaudes metode: • īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas; • nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apraksta normālu uzbūvi un galvenās funkcijas sekojošām sistēmām – mioeskeletālā, sirds un asinsvadu, elpošanas, nervu, endokrīnā, gremošanas, reproduktīvā, urīna izvadsistēma. Skaidro šo sistēmu biežākos traucējumus. Skaidro tādus patoloģiskus procesus, kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, sāpes. Apraksta veselības veicināšanas un profilakses pasākumus biežāko saslimšanu gadījumos.
Prasmes:Izvēlas un lieto veselības veicināšanas un profilakses pasākumus saviem klientiem sociālā darbinieka kompetences robežās. Lieto izpratni par cilvēka organisma uzbūvi, funkcijām un to traucējumiem profesionālo uzdevumu risināšanā un lēmumu pieņemšanā, sociālā darbinieka kompetences ietvaros.
Kompetences:Analizē optimālai cilvēka funkcionēšanai nepieciešamās organisma struktūras / funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju sociālā darbinieka klientiem. Konsultējot klientus veido rekomendācijas par veselības veicināšanu un profilaksi sociālā darbinieka kompetences robežās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1P. Apinis. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati.
2R. F. Schmidt, F. Lang, M. Heckmann. Physiologie des Menshen mit Pathophysiologie. 2010, 31. Aufl., XXI, 979 S., Springer, Berlin.
3K. Barrett, H. Brooks, S. Boitano, S. Barman. Ganong’s Review of Medical Physiology. 23rd Edition; International Education, 2010
Papildu literatūra
1J. I. Aivars, L. Ozoliņa-Moll. Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēku organismā. LU Akadēmiskais apgāds; 2008; 148.lpp.
2J. Leja, E. Pevznere. Speciālā klīniskā patoloģiskā fizioloģija. „ Zvaigzne”; 1988
3L. Aberberga-Augškalne, E. Āboltiņa – Āboliņa, J. Aivars, E. Gaile, A. Valtneris. Cilvēka fizioloģija. „Zvaigzne”; 1986
Citi informācijas avoti
1www.pvo.lv
2www.who.com
3https://www.spkc.gov.lv/lv