Pārlekt uz galveno saturu

Komunikācijas, valodas un runas attīstība, agrīna attīstības novērtēšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 08:57:40
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_264LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Klatenberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pedagoģija, didaktika, latviešu valodas fonētika un fonoloģija.
Mērķis:
Iegūt zināšanas un praktiskas iemaņas par komunikācijas un valodas attīstību un agrīnu attīstības novērtēšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Valodas attīstība ontoģenēzē. Ekspresīvās valodas attīstība.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Komunikācijas, runas un valodas attīstība, novērtēšanas iespējas bērniem no 0-1 gadam.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Komunikācijas, runas un valodas attīstība, novērtēšanas iespējas bērniem no 2-4 gadiem. CPLOL. Integrētās attīstības skalas.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Ievads MFAD, novērtēšanas metodoloģija.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Valodas attīstība ontoģenēzē. Receptīvās valodas attīstība.Lekcijas1.00auditorija
6MFAD no 0-1 gadam. Rotaļdarbība komunikācijas, runas un valodas attīstīšanai.Nodarbības1.00auditorija
7MFAD no 2-3 gadiem. Rotaļdarbība komunikācijas, runas un valodas attīstīšanai.Nodarbības1.00auditorija
8Beilija bērna attīstības skala.Nodarbības1.00auditorija
9Zīdaiņa attīstības veicināšana, korekcijas darbs ar priekšlaikus dzimušiem bērniem (handlings, sensorā stimulācija, Castillo Morales metode).Nodarbības1.00auditorija
10Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar literatūru, zinātnisko rakstu, klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši kursa tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgais darbs 30%; Grupu darbs 20%; Eksāmens 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūs zināšanas par valodas attīstību ontoģenēzē, ekspresīvās un impresīvās valodas attīstību, Minhenes funkcionālās diagnostikas testu, Beilija testu, korekcijas darbu ar priekšlaikus dzimušiem bērniem.
Prasmes:Spēs novērtēt 0-4 gadus vecu bērnu komunikācijas, runas un valodas attīstību, pratīs apkopot būtisko informāciju par bērnu funkcionālajām spējām un faktoriem, kuri tās ietekmē, spēs pielietot terapijā rotaļdarbības paņēmienus komunikācijas, runas un valodas attīstīšanai.
Kompetences:Spēs savākt anamnēzi, identificēt komunikācijas, runas un valodas traucējumus, sniegt rekomendācijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai
2Iepazīsti savu bērnu: vecāku ceļvedis bērna agrīnajā attīstībā / Kīra Karmilova, Anete Karmilova-Smita; [no angļu valodas tulkojusi Arita Piķe]. 2013
3Runā ar mani, māmiņ!: vingrinājumi un rotaļas bērna runas attīstības veicināšanai / Astra Bāra; [redaktore Indra Putre; mākslinieks Edgars Švanks; Vitas Lēnertes vāka dizains]. 1934-2016
Papildu literatūra
1Agrīna funkcionēšanas traucējumu atpazīšana iespējamās invaliditātes mazināšanai vai novēršanai jaundzimušajiem un bērniem, kam konstatēti funkcionēšanas ierobežojumi ar augstu invaliditātes risku
2Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā / [Ilze Blūmentāle... [u.c]; vāka un fotogrāfiju autore Līva Homčenko]. 2014
3Pirkstiņu rotaļas / Baiba Brice; [dizains: Baiba Lazdiņa, Arta Muceniece]. 1958-2016
4Mazais runā: BabyTalk programma: kā attīstīt un stiprināt bērna prasmi klausīties, saprast un sazināties no 0 līdz 4 gadiem / Dr. Sallija Vorda; [redaktore Ilze Vācere; tulkojums: Zelma Buile; Guntas Plotkas vāka dizains]. 2017
5Bērns runāt mācās ģimenē / Anastasija Irbe, Sarma Lindenberga; zīmējumi, vāka foto un dizains: Rudīte Kravale. 2017
6Zīdaiņu masāža: patīkama, veselīga, nomierinoša / Birgita Brauburgere; no vācu valodas tulkojusi Sinda Krastiņa. 2010
7Mazuļa masāža / Pīters Volkers; [no angļu valodas tulkojusi Aija Čerņevska]. 1942-2012
8Vislaimīgākā mazuļa rokasgrāmata lieliskam miegam: vienkārši risinājumi bērniem no dzimšanas līdz 5 gadu vecumam / Hārvijs Karps; [no angļu valodas tulkojusi Mārīte Lapiņa]. 2013
9Kustības un rotaļas bērna attīstībai / Birgita Brauburgere; no vācu valodas tulkojusi Irīda Miska. 2010
10Jūsu bērns mēnesi pēc mēneša: no dzimšanas līdz 2 gadiem / Sjū Lorenta, Pīters Rīders; [no angļu valodas tulkojis Māris Baltiņš]. 2010
11Aktīvs mazulis - gudrs mazulis!: no dzimšanas līdz 6 gadu vecumam / Glens Domens, Duglass Domens, Brūss Heigijs; [Ilzes Isakas vāka dizains; no angļu valodas tulkojusi Vija Stabulniece; redaktore Dace Markota]. 1919-2013. 2015