.
Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.04.2024 11:10:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_273 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.33 | ECTS: | 8.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Bērtule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 84 | ||||
Kopā kontaktstundas | 88 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 85 | ||||
Kopā kontaktstundas | 89 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālā anatomija, normālā fizioloģija, fizioterapijas pamati, kinezioloģija, motorās kontroles teorija. | ||||||||
Mērķis: | • Apgūt zināšanas un prasmes muskuļu funkcionālā stāvokļa izvērtēšanā, analīzē un terapeitisko pasākumu pamatojumā, izvēlē un pielietošanā. • Apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas stājas, gaitas un posturālās kontrole izvērtēšanā un analīzē, korekcijai. • Sekmēt studējošo izpratni par pacientu izmeklēšanu un terapijas plānošanu SFK kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pozas miera stāvoklī un stājas izmeklēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pozu maiņas un gaitas izmeklēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Muskuļu funkciju (garuma, spēka) testēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Posturālās kontroles izmeklēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Locītavu mobilitātes un stabilitātes izmeklēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Kolokvijs – funkcionālā novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Funkcionālās problēmas definēšana, mērķu izvirzīšana, terapijas plāna izveide, terapijas metožu izvēle. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
8 | Mīksto audu elastības uzlabošana un saspringuma mazināšana, muskuļu stiepšanas metodes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Muskuļu spēka, aktīvās stabilitātes uzlabošana. Propriocepcijas treniņš. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Posturālās kontroles uzlabošana, funkcionālo aktivitāšu treniņš. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pozas miera stāvoklī un stājas izmeklēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pozu maiņas un gaitas izmeklēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Muskuļu funkciju (garuma, spēka) testēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Posturālās kontroles izmeklēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Locītavu mobilitātes un stabilitātes izmeklēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Kolokvijs – funkcionālā novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Funkcionālās problēmas definēšana, mērķu izvirzīšana, terapijas plāna izveide, terapijas metožu izvēle. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Mīksto audu elastības uzlabošana un saspringuma mazināšana, muskuļu stiepšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Muskuļu spēka, aktīvās stabilitātes uzlabošana. Propriocepcijas treniņš. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Posturālās kontroles uzlabošana, funkcionālo aktivitāšu treniņš. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Uz katru nodarbību studentam ir jāatkārto ar nodarbības tēmu saistītā iepriekš apgūtā viela; testu un terapijas metožu apguve studentu pāros; situāciju analīze studentu grupās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Praktisko nodarbību laikā situācijas uzdevumu analīze studentu grupās, praktisko iemaņu pārbaude; kolokviji, kas ietver situāciju uzdevumu paplašinātu analīzi, ietverot praktisko iemaņu pārbaudi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju rezultātā students spēs izklāstīt jēdzienus par muskuļu garumu un spēku, paskaidrot to izvērtēšanu, iespējamās izmaiņas un to iemeslus, spēs izskaidrot terapeitisko pasākumu izvēles principus; spēs analizēt muskuļu disbalansu; spēs izklāstīt teoriju par muskuļu koordinētu un secīgu darbību, izskaidrot to lomu kvalitatīvu kustību veikšanā un pozu kontrolē; students spēs aprakstīt normālu stāju un gaitu, paskaidrot to izvērtēšanu, iespējamās izmaiņas un iemeslus, izskaidrot terapeitisko pasākumu izvēles principus; spēs izskaidrot miofasciālo sāpju etioloģijas, patoģenēzes, klīnisko izpausmju un ārstēšanas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju rezultātā students pratīs veikt muskuļu garuma un spēka testus, stājas un gaitas analīzi, posturālās kontroles izvērtējumu; pratīs izvēlēties un lietot atbilstošus terapeitiskos pasākumus muskuļu spēka uzlabošanai, muskuļu garuma atjaunošanai, muskuļu disbalansa korekcijai, koordinēta un secīga muskuļu darba, stājas, gaitas un posturālās kontroles uzlabošanai. Students spēs demonstrēt miofasciālo sāpju punktu palpāciju un mīksto audu tehnikas miofasciālo sāpju mazināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju rezultātā students spēs sintizēt apgūtās zināšanas un prasmes novērtējot cilvēka fizisko funkcionālo stāvokli SFK kontekstā un pamatojoties uz funkcionālo testu rezultātiem un to interpretāciju, spēs izstrādāt un realizēt fizioterapijas programmu, ietverot terapeitiskos vingrojumus un mīksto audu tehnikas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kendall F.P., Kendall E., Creary Mc., Provance P.G. Muscles: Testing and Testing and Function with Posture and Pain. 5th ed. with posture and pain. Lippincott, Williams &Wilkins, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Kisner C., Colby L.A. Therapeutic exercise, foundation and technics. 7th ed. F.A.Davis Company, 2018. | ||||||||
3 | Avers D., Brown M. Daniels and Worthingham's Muscle Testing: Techniques of Manual Examination and Performance Testing. 10th ed. Elsevier, 2019 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brody L.T., Hall C.M. Therapeutic Exercise: Moving Toward Function. 3rd ed. Williams &Wilkins, 2011 | ||||||||
2 | Hattam P., Smeatham A. Special Tests in Musculoskeletal Examination: An evidence-based guide for clinicians. Churchill Livingstone, 2010 | ||||||||
3 | Page P., Frank C., Lardner R. Assessment and Treatment of Muscle Imbalance: The Janda Approach. Benchmark Physical Therapy, 2010 | ||||||||
4 | Principles of neuromusculoskeletal treatment and management. A hanbook for therapists. Ed by Petty N.J. 2nd ed. Churchill Livingstone, 2011 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Resursi RSU elektroniskajās datu bāzēs |