Pārlekt uz galveno saturu

Ergoterapija sabiedrības veselībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 14:25:54
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_287LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.67ECTS:7.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Sabiedrības veselība; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Liepiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)20Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas80
Kopā kontaktstundas80
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ergoterapijas pamati, konceptuālie prakses modeļi, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija, nodarbe un kultūrvide, pētniecības metodes, ergonomika/ darbs, somatiskās saslimšanas, psihiatrija ergoterapijā, vispārējā rehabilitācija, klīniskā prakse somatiskajā medicīnā I.
Mērķis:
Iegūt zināšanas un izpratni par sabiedrības veselības jautājumiem un apzināt ergoterapijas kā veselības un sociālās aprūpes specialitātes potenciālu būt veselību veicinošai profesijai. Apgūt iemaņas plānot un realizēt ergoterapeitisko iejaukšanos sabiedrības veselības līmeņa paaugstināšanai, vienlīdzīgu tiesību ievērošanai un realizācijai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselība un funkcionēšana. Veselība nodarbes perspektīvas skatījumā.Nodarbības1.00MITC
2Nodarbes atsavināšana.Nodarbības2.00MITC
3Vajadzību novērtēšana ergoterapijā. Fokusgrupas intervijas metodoloģija.Nodarbības2.00MITC
4Sabiedrības veselība un veselību ietekmējošie faktori.Nodarbības2.00MITC
5Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas. Slimību biežuma aprēķini un veselības statistika.Nodarbības2.00MITC
6Veselības aprūpes sistēma Latvijā. Pacientu tiesības Latvijā. Ergoterapeita profesionālais reglaments.Nodarbības1.00MITC
7Rehabilitācija klienta dzīvesvietā.Nodarbības2.00MITC
8Ergoterapijas projekts lokālā kontekstā: partnerattiecību veidošana un nodarbes vajadzību novērtēšana, ergoterapijas iejaukšanās stratēģijas plānošana un realizēšana.Nodarbības3.00cits
9Veselības veicināšana un ergoterapija.Nodarbības2.00MITC
10Veselības komunikācija ergoterapeita praksē: terapeitiskā pacientu izglītošana darbā ar indivīdiem, grupu un sabiedrību.Nodarbības2.00MITC
11Dzīves kvalitāte un dzīves kvalitātes pētījumi.Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studenti veic literatūras studijas, mācību/praktiskos uzdevumus (gadījumu analīze, vajadzību novērtēšana, fokusgrupu interviju analīze, testi u.tml.) un izstrādā kursa darbu/ projektu (grupās). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa laikā individuāli veiktie mācību uzdevumi, grupas darba prezentācija, atbilstoši kursa darba tēmai. • Aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • aktīva dalība semināros; • sekmīgi uzrakstīti pārbaudes testi kursa laikā; • kursa beigās eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Kursa darbs)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot veselības jēdzienu, funkcionēšanu un nespēju; • raksturot veselības un nodarbes mijiedarbību; • raksturot veselību ietekmējošos faktorus un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus; • izskaidrot slimību biežuma radītājus (incidence, prevalence); • izskaidrot nodarbes atsavināšanas jēdzienu, nosaukt riska populācijas un raksturot nodarbes atsavināšanas ietekmējošos faktorus; • nosaukt un raksturot veselības veicināšanas pamatprincipus ergoterapijā; • nosaukt un raksturot profilakses līmeņus; • nosaukt un raksturot nodarbes vajadzību novērtēšanas metodes; • raksturot stratēģiju 'rehabilitācija klienta dzīvesvietā'; • izskaidrot jēdzienu 'dzīves kvalitāte' un 'ar veselību saistītā dzīves kvalitāte'.
Prasmes:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • atlasīt, apkopot un izmantot būtiskāko informāciju par sabiedrības veselību un iedzīvotāju veselības paradumiem Latvijā; • atlasīt un apkopot nacionālo un lokālo likumdošanu saistībā ar veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu personām ar invaliditāti un citām riska grupām; • pielietot slimību biežuma aprēķinus un sabiedrības veselības statistiku; • identificēt nodarbes atsavināšanas pazīmes un riskus; • novērtēt, aprakstīt un analizēt mērķa grupas nodarbes vajadzības; • noformulēt ergoterapijas iejaukšanās mērķi un uzdevumus, saskaņā ar identificētajām sabiedrības veselības problēmām; • identificēt ergoterapijas metodes un rehabilitācijas stratēģijas; • realizēt ergoterapijas iejaukšanos lokālā kontekstā; • veidot prezentāciju par ergoterapijas iejaukšanos lokālā kontekstā.
Kompetences:• analizēt un interpretēt informāciju par sabiedrības veselības situāciju un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumiem; • analizēt un interpretēt informāciju par veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu personām ar invaliditāti un citām riska grupām; • interpretēt slimību biežuma aprēķinu datus; • demonstrēt prasmes patstāvīgā informācijas meklēšanā (zinātniskā literatūra, likumdošana, statistikas dati u.c.), kritiskajā domāšanā un analīzē; • students pratīs aprakstīt mērķa grupas nodarbes vajadzības un pārzinās nodarbes vajadzību novērtēšanas metodes; • students pratīs noformulēt projekta mērķi un uzdevumus, saskaņā ar identificētajām nodarbes vajadzības problēmām; • students pratīs veidot partnerattiecības ar mērķa grupu iejaukšanās realizēšanai, lai novērstu identificētās problēmas; • identificēs ergoterapijas metodes un rehabilitācijas stratēģijas/ iejaukšanos lokālā kontekstā; • pratīs plānot ergoterapijas projekta realizāciju riska populācijām lokālā kontekstā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.– 2020.gadam, Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra rīkojums Nr.589.
2PVO, Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai (SPKC tulkojums latviešu valodā 2013.gadā), pieejams internetā.
3Baltiņš M., Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, Lietišķā epidemioloģija, “Zinātne”, 2003., lpp.48 – 66. (akceptējams izdevums)
4Baltiņš M., Slimību biežuma aprēķini, Lietišķā epidemioloģija, “Zinātne”, 2003., lpp.68 – 106. (akceptējams izdevums)
5World Federation of Occupational Therapists (WFOT) (2004). Position Paper on Community Based Rehabilitation (CBR). (akceptējams izdevums)
6World Federation of Occupational Therapists (WFOT) (2006). Position Statement on Human Rights. (akceptējams izdevums)
7World Health Organisation, CBR: A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities, Poverty Reduction and Social Inclusion of People with Disabilities.
8Van Bruggen H. Working towards inclusive communities, Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment, 2017. Ch. 21, 297 – 312.
9Pizzi A.M. Health Promotion and Prevention from Occupational Therapy Perspective, In: Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Ch. 19, 376 – 396. 2010. (akceptējams izdevums)
10Wagman et al, Occupational balance as used in occupational therapy: A concept analysis, Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 2011; Early Online, 1–6. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Latvijas iedzīvotāju (15-64 gadu vecumā) veselību ietekmējošo paradumu pētījums.
2Health component Community Based Rehabilitation: CBR guidelines, WHO, 2010, Pieejams internetā
Citi informācijas avoti
1Pasaules Ergoterapeitu federācija
2Eiropas Ergoterapeitu padome
3Slimību profilakses un kontroles centrs