.
Ergoterapija sabiedrības veselībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 14:25:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_287 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Sabiedrības veselība; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 80 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ergoterapijas pamati, konceptuālie prakses modeļi, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija, nodarbe un kultūrvide, pētniecības metodes, ergonomika/ darbs, somatiskās saslimšanas, psihiatrija ergoterapijā, vispārējā rehabilitācija, klīniskā prakse somatiskajā medicīnā I. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas un izpratni par sabiedrības veselības jautājumiem un apzināt ergoterapijas kā veselības un sociālās aprūpes specialitātes potenciālu būt veselību veicinošai profesijai. Apgūt iemaņas plānot un realizēt ergoterapeitisko iejaukšanos sabiedrības veselības līmeņa paaugstināšanai, vienlīdzīgu tiesību ievērošanai un realizācijai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība un funkcionēšana. Veselība nodarbes perspektīvas skatījumā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
2 | Nodarbes atsavināšana. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
3 | Vajadzību novērtēšana ergoterapijā. Fokusgrupas intervijas metodoloģija. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
4 | Sabiedrības veselība un veselību ietekmējošie faktori. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
5 | Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas. Slimību biežuma aprēķini un veselības statistika. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
6 | Veselības aprūpes sistēma Latvijā. Pacientu tiesības Latvijā. Ergoterapeita profesionālais reglaments. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Rehabilitācija klienta dzīvesvietā. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
8 | Ergoterapijas projekts lokālā kontekstā: partnerattiecību veidošana un nodarbes vajadzību novērtēšana, ergoterapijas iejaukšanās stratēģijas plānošana un realizēšana. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
9 | Veselības veicināšana un ergoterapija. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
10 | Veselības komunikācija ergoterapeita praksē: terapeitiskā pacientu izglītošana darbā ar indivīdiem, grupu un sabiedrību. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
11 | Dzīves kvalitāte un dzīves kvalitātes pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studenti veic literatūras studijas, mācību/praktiskos uzdevumus (gadījumu analīze, vajadzību novērtēšana, fokusgrupu interviju analīze, testi u.tml.) un izstrādā kursa darbu/ projektu (grupās). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā individuāli veiktie mācību uzdevumi, grupas darba prezentācija, atbilstoši kursa darba tēmai. • Aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • aktīva dalība semināros; • sekmīgi uzrakstīti pārbaudes testi kursa laikā; • kursa beigās eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot veselības jēdzienu, funkcionēšanu un nespēju; • raksturot veselības un nodarbes mijiedarbību; • raksturot veselību ietekmējošos faktorus un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus; • izskaidrot slimību biežuma radītājus (incidence, prevalence); • izskaidrot nodarbes atsavināšanas jēdzienu, nosaukt riska populācijas un raksturot nodarbes atsavināšanas ietekmējošos faktorus; • nosaukt un raksturot veselības veicināšanas pamatprincipus ergoterapijā; • nosaukt un raksturot profilakses līmeņus; • nosaukt un raksturot nodarbes vajadzību novērtēšanas metodes; • raksturot stratēģiju 'rehabilitācija klienta dzīvesvietā'; • izskaidrot jēdzienu 'dzīves kvalitāte' un 'ar veselību saistītā dzīves kvalitāte'. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • atlasīt, apkopot un izmantot būtiskāko informāciju par sabiedrības veselību un iedzīvotāju veselības paradumiem Latvijā; • atlasīt un apkopot nacionālo un lokālo likumdošanu saistībā ar veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu personām ar invaliditāti un citām riska grupām; • pielietot slimību biežuma aprēķinus un sabiedrības veselības statistiku; • identificēt nodarbes atsavināšanas pazīmes un riskus; • novērtēt, aprakstīt un analizēt mērķa grupas nodarbes vajadzības; • noformulēt ergoterapijas iejaukšanās mērķi un uzdevumus, saskaņā ar identificētajām sabiedrības veselības problēmām; • identificēt ergoterapijas metodes un rehabilitācijas stratēģijas; • realizēt ergoterapijas iejaukšanos lokālā kontekstā; • veidot prezentāciju par ergoterapijas iejaukšanos lokālā kontekstā. | ||||||||
Kompetences: | • analizēt un interpretēt informāciju par sabiedrības veselības situāciju un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumiem; • analizēt un interpretēt informāciju par veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu nodrošināšanu personām ar invaliditāti un citām riska grupām; • interpretēt slimību biežuma aprēķinu datus; • demonstrēt prasmes patstāvīgā informācijas meklēšanā (zinātniskā literatūra, likumdošana, statistikas dati u.c.), kritiskajā domāšanā un analīzē; • students pratīs aprakstīt mērķa grupas nodarbes vajadzības un pārzinās nodarbes vajadzību novērtēšanas metodes; • students pratīs noformulēt projekta mērķi un uzdevumus, saskaņā ar identificētajām nodarbes vajadzības problēmām; • students pratīs veidot partnerattiecības ar mērķa grupu iejaukšanās realizēšanai, lai novērstu identificētās problēmas; • identificēs ergoterapijas metodes un rehabilitācijas stratēģijas/ iejaukšanos lokālā kontekstā; • pratīs plānot ergoterapijas projekta realizāciju riska populācijām lokālā kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.– 2020.gadam, Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra rīkojums Nr.589. | ||||||||
2 | PVO, Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai (SPKC tulkojums latviešu valodā 2013.gadā), pieejams internetā. | ||||||||
3 | Baltiņš M., Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, Lietišķā epidemioloģija, “Zinātne”, 2003., lpp.48 – 66. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Baltiņš M., Slimību biežuma aprēķini, Lietišķā epidemioloģija, “Zinātne”, 2003., lpp.68 – 106. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | World Federation of Occupational Therapists (WFOT) (2004). Position Paper on Community Based Rehabilitation (CBR). (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | World Federation of Occupational Therapists (WFOT) (2006). Position Statement on Human Rights. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | World Health Organisation, CBR: A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities, Poverty Reduction and Social Inclusion of People with Disabilities. | ||||||||
8 | Van Bruggen H. Working towards inclusive communities, Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment, 2017. Ch. 21, 297 – 312. | ||||||||
9 | Pizzi A.M. Health Promotion and Prevention from Occupational Therapy Perspective, In: Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Ch. 19, 376 – 396. 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Wagman et al, Occupational balance as used in occupational therapy: A concept analysis, Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 2011; Early Online, 1–6. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Latvijas iedzīvotāju (15-64 gadu vecumā) veselību ietekmējošo paradumu pētījums. | ||||||||
2 | Health component Community Based Rehabilitation: CBR guidelines, WHO, 2010, Pieejams internetā | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pasaules Ergoterapeitu federācija | ||||||||
2 | Eiropas Ergoterapeitu padome | ||||||||
3 | Slimību profilakses un kontroles centrs |