.
Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 11:12:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_292 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pedagoģija; Pedagoģiski didaktiki pamatprincipi audiologopēda darbā; Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumiem. Aprakstīt dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu cēloņus, veidus, klīniskās pazīmes (Artikulācijas traucējumi, fonoloģiskie traucējumi, dizartija, apraksija, skaņu izrunas traucējumi adenoīdu, dzirdes, oromotoru u.c. traucējumu gadījumos). Novērtēt skaņu izrunu, runu. Plānot un veikt runas un valodas terapiju runas skaņu traucējumu gadījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi. Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas. Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšana. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Skaņu izrunas traucējumu analīze. Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fonoloģisko procesu traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze,klasifikācija, terapijas iespējas. Apraksijas definīcija. Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija. Iegūta runas apraksija pieaugušajiem. Bērnības runas apraksija. Terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Skaņu izrunas/runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu rezultātā. Runas traucējumi, ciešas zemmēles saitītes gadījumos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Runas skaņu izrunas traucējumi strukturālu traucējumu gadījumos. Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem. Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā. Skaņu izrunas\runas traucējumi, dzirdes traucējumu gadījumos. Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
13 | Iegūta dizartrija (neiroloģisku saslimšanu rezultātā pieaugušajiem). Iedzimta dizartrija (bērniem). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Bērnības runas apraksija. Iegūta apraksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | OMF traucējumi, skaņu izrunas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Terapijas iespējas dažādas izcelsmes runas traucējumu gadījumos (grupu darbs). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • pāru darbs – nodarbības plānošana, demonstrācija (uz pierādījumiem balstītas terapijas plānošan artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos). 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, prezentācija skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 3. semestris: • sekmīgi izpildīti pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • novērtēšanas ziņojums • pāra darba prezentācija • iesniegti patstāvīgie darbi. 4. semestris: Gala vērtējums kumulatīvs: apmeklējums 10%; sekmīgi nokārtoti pašnovērtēšanas testi 30%; tests studiju kursa noslēgumā 40%; grupu darbs 20%, iesniegti patstāvīgie darbi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus. | ||||||||
Prasmes: | • novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām. | ||||||||
Kompetences: | • spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Payne tehnika | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Payne tehnika | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated. | ||||||||
2 | Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa | ||||||||
3 | Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated. | ||||||||
4 | Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā. | ||||||||
2 | Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated | ||||||||
3 | Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa | ||||||||
4 | Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective | ||||||||
5 | Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier |