Pārlekt uz galveno saturu

Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 11:12:16
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_292LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Blūmentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pedagoģija; Pedagoģiski didaktiki pamatprincipi audiologopēda darbā; Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumiem. Aprakstīt dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu cēloņus, veidus, klīniskās pazīmes (Artikulācijas traucējumi, fonoloģiskie traucējumi, dizartija, apraksija, skaņu izrunas traucējumi adenoīdu, dzirdes, oromotoru u.c. traucējumu gadījumos). Novērtēt skaņu izrunu, runu. Plānot un veikt runas un valodas terapiju runas skaņu traucējumu gadījumos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi. Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse.Lekcijas1.00auditorija
2Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas. Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšana. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
3Skaņu izrunas traucējumu analīze. Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem.Lekcijas1.00auditorija
4Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
5Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
6Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
7Fonoloģisko procesu traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
8Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
9Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze,klasifikācija, terapijas iespējas. Apraksijas definīcija. Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija. Iegūta runas apraksija pieaugušajiem. Bērnības runas apraksija. Terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
10Skaņu izrunas/runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu rezultātā. Runas traucējumi, ciešas zemmēles saitītes gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
11Runas skaņu izrunas traucējumi strukturālu traucējumu gadījumos. Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem. Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā. Skaņu izrunas\runas traucējumi, dzirdes traucējumu gadījumos. Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
12Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana.Nodarbības1.00cits
13Iegūta dizartrija (neiroloģisku saslimšanu rezultātā pieaugušajiem). Iedzimta dizartrija (bērniem).Nodarbības1.00auditorija
14Runas traucējumi orāli strukturālu traucējumu gadījumā.Nodarbības1.00auditorija
15Bērnības runas apraksija. Iegūta apraksija.Nodarbības1.00auditorija
16OMF traucējumi, skaņu izrunas traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
17Terapijas iespējas dažādas izcelsmes runas traucējumu gadījumos (grupu darbs).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • pāru darbs – nodarbības plānošana, demonstrācija (uz pierādījumiem balstītas terapijas plānošan artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos). 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, prezentācija skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze.
Vērtēšanas kritēriji:
3. semestris: • sekmīgi izpildīti pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • novērtēšanas ziņojums • pāra darba prezentācija • iesniegti patstāvīgie darbi. 4. semestris: Gala vērtējums kumulatīvs: apmeklējums 10%; sekmīgi nokārtoti pašnovērtēšanas testi 30%; tests studiju kursa noslēgumā 40%; grupu darbs 20%, iesniegti patstāvīgie darbi.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus.
Prasmes:• novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām.
Kompetences:• spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Payne tehnikaA - Iesācēja līmenis
2Payne tehnikaB1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
2 Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa
3Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated.
4Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc.
Papildu literatūra
1Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā.
2Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated
3Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa
4 Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective
5Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier