.
Sports veselībai I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:01:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_149 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Voldemārs Arnis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija | ||||||||
Mērķis: | Apgūt teorētiskās zināšanas un prasmes par vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā, slimību profilaksē, darbaspēju un dzīves kvalitātes uzlabošanā. Iegūto zināšanu pielietošanu sabiedrībā, praktiskajā vidē, lai veicinātu izpratni par fizisko aktivitāšu lomu veselības veicināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Fiziskās aktivitātes izmaiņas un fitnesa tendences pēdējos gados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sporta īss vēsturisks apskats un perspektīvas. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībām. Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu un nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē. Spēka treniņa metodikas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Fiziskās aktivitātes nozīme sirds un asinsvadu slimību profilaksē. Fiziskās slodzes ietekme uz asins lipīdu un lipoproteīnu sastāvu. Ieteicamā slodze lipīdu maiņas normalizēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iepazīšanās ar velotrenažieriem, to programmām un izmantošanas iespējām veselības sporta treniņa nodarbībās. Spēka vingrojumi, izmantojot pneimatiskos „HUR” trenažierus. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
10 | Spēka vingrinājumi izmantojot brīvos svarus, trenažierus, zāles solus un trošu trenažierus. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
11 | Vingrojumi ar personīgo svaru, kombinētie vingrojumi. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
12 | Apļa treniņš, tā pielietošana veselības sporta nodarbībās. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
13 | Vingrojumi izmatojot līdzsvara pamatnes , lielās vingrošanas bumbas. Līdzsvara, koordinācijas attīstīšanai, muskuļu spēka palielināšanai, stājas nostiprināšanai un veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
14 | Vingrojumi dažādām muskuļu grupām izmatojot pretestības gumijas, hanteles, smaguma stieņus. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
15 | Intervāla treniņu metode. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Fiziskās aktivitātes izmaiņas un fitnesa tendences pēdējos gados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sporta īss vēsturisks apskats un perspektīvas. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībām. Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu un nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē. Spēka treniņa metodikas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Fiziskās aktivitātes nozīme sirds un asinsvadu slimību profilaksē. Fiziskās slodzes ietekme uz asins lipīdu un lipoproteīnu sastāvu. Ieteicamā slodze lipīdu maiņas normalizēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iepazīšanās ar velotrenažieriem, to programmām un izmantošanas iespējām veselības sporta treniņa nodarbībās. Spēka vingrojumi, izmantojot pneimatiskos „HUR” trenažierus. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
10 | Spēka vingrinājumi izmantojot brīvos svarus, trenažierus, zāles solus un trošu trenažierus. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
11 | Vingrojumi ar personīgo svaru, kombinētie vingrojumi. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
12 | Apļa treniņš, tā pielietošana veselības sporta nodarbībās. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
13 | Vingrojumi izmatojot līdzsvara pamatnes , lielās vingrošanas bumbas. Līdzsvara, koordinācijas attīstīšanai, muskuļu spēka palielināšanai, stājas nostiprināšanai un veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
14 | Vingrojumi dažādām muskuļu grupām izmatojot pretestības gumijas, hanteles, smaguma stieņus. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
15 | Intervāla treniņu metode. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mērķis: apgūt un nostiprināt zināšanas, prasmes un kompetences par fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Uzskaitīt galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt izmantojot fiziskos vingrinājumus. E- studijās sagatavota matrica, kura palīdz studentam sagatavot un noformēt programmu. Veic fiziskās aktivitātes savu darbaspēju uzlabošanai. Fizisko rādītājus izvēles kārtībā pārbauda ar testu. Sagatavo dažādus vingrojumus un demonstrē grupā atkarībā no iedarbības principa (spēka, lokanības, aerobos), anatomiska principa (kāju, muguras, roku, krūšu, vēdera muskulatūrai). Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu. 1. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem 2. Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019.g) 3. Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (jāzina tikai sporta politikas mērķis un politikas virzieni 11. lapa) 4. Energoapgāde muskuļu darba laikā, anaerobās maiņas slieksnis. (181.-184.lpp) 5. Sporta treniņa struktūra. (2.gr. 80. lpp) 6. Treniņa slodze, noguruma simptomi pēc dažāda lieluma slodzēm (81.-84.lpp) 7. Pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošie un pastiprinošie iemesli (84.-85.lpp) 8. Veselības stāvokļi, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas (193.-195.lpp) 9. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem (195.-198.lpp) 10. Bērnu kustību iemaņu attīstība un bērna attīstības līmenim atbilstošu sporta aktivitāšu izvēle (58 -59 lpp). Dažādas intensitātes un apjoma slodžu ietekme uz bērna augšanu (60 lpp) Ieteicamā literatūra patstāvīgā darba tēmām - (1.tēma) Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizis…- (2. tēma) Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci… (dokuments ievietots e-studijās) - (3. tēma) https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-2…- (4.-9 tēmas) Grasis, N. un autoru kolektīvs.2015. Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava. ( 375 lpp.) - (10. tēma) Žīdens, J. un autoru kolektīvs. 2008. un pusaudžu trenera rokasgrāmata 3. Rīga: Lttc,(215 lpp.)https://treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_LTTC_…Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums eksāmens. Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (30%), fizisko aktivitāšu ieteikumu programma (30%), semestra laikā, teorētiskais tests (40%) sesijas laikā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti: nosauc veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; nosauc veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; definē jēdzienus veselība, veselīgs dzīvesveids, sports, veselības sports; nosauc galvenos faktorus no kuriem atkarīga cilvēka veselība; • pamato fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; raksturo treniņu slodzi, noguruma simptomus pēc dažāda lieluma slodzēm, pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošos un pastiprinošos iemeslus; formulē aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; izklāsta fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; pastāsta par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās; nosauc un raksturo vingrojumus atkarībā no iedarbībās un anatomiskā principa; atpazīst fiziskos vingrinājumus noteiktu fizisko spēju attīstīšanai; parāda spēka trenažierus noteiktu muskuļu grupu nostiprināšanai; izklāsta kardiotrenažieru programmu izmantošanu darbaspēju uzlabošanā, aptaukošanās profilaksē. | ||||||||
Prasmes: | Studenti: izmanto aerobos, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; izvēlas un iesaka piemērotākos vingrinājumus, slodzes apjomu un intensitāti, dažādus nodarbību veidus; sastāda vienkāršu veselības sporta treniņa programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; piemēro atbilstošus vingrinājumus dažādu muskuļu grupu nostiprināšanai, atlasa vingrinājumus aerobo, spēka un lokanības uzlabošanai; attiecina spēka trenažieru pielietošanu konkrētai muskuļu grupai; izmanto kardiotrenažieru programmas aerobo darbaspēju un aptaukošanās novēršanā. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādāt rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Izglītot un pārliecināt klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
2 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2019). | ||||||||
3 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
4 | Delavjē, F. 2007. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Līcis, R., u.c. 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC | ||||||||
6 | Dzenis, A., u.c. 2015. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava. | ||||||||
7 | Žīdens, J. u.c. 2008. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga. LTtc. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Physical activity. WHO. 2020. | ||||||||
2 | Physical Activity Guidelines Advisory Committee submitted its Scientific. Report. 2018. | ||||||||
3 | Bompa, Tudor O., 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics, | ||||||||
4 | Santana, Juan Carlos. 2016. Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) | ||||||||
5 | Bompa, Tudor O. 2015. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
6 | Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards | ||||||||
7 | Gavin, James. 2017. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, Madeleine Mcbrearty, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
8 | EuropeActive. 2016. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive ; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics, 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.) | ||||||||
9 | Cho D-H, Lee SJ, Jae SY, Kim WJ, Ha SJ, et all. 2021. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 10(7):1539. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Trenera rokasgrāmata | ||||||||
2 | up loading it | ||||||||
3 | Chastin SFM, Abaraogu U, Bourgois JG, et all. 2021.Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 51(8):1673-1686. doi:10.1007/s40279-021-01466-1 | ||||||||
4 | Robert Sallis, et all. 2021. Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. | ||||||||
5 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et all. 2021. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135. | ||||||||
6 | Eiropas padomes finansēts mācību materiāls par veselības sporta klubiem |