.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_088 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Gobiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cēlonības filozofijas pamati; Varbūtības teorijas un matemātiskās statistikas pamati; Cilvēka fizioloģijas un slimību diagnostikas pamatprincipi; Angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un prasmes, lai orientētos epidemioloģijas pamatjautājumos veselības vadībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Epidemioloģija un veselības vadība. Pierādījumos balstīta medicīna un veselības aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Aprakstošie epidemioloģiskie pētījumi. Jaucējfaktors | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Šķērsgriezuma pētījumi. Atlases kļūda. Prevalence | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Gadījumu - kontroles pētījumi: atcerēšanās kļūda, izredžu attiecība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kohortas pētījumi: informācijas nobīde | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Asociāciju rādītāji: relatīvais risks, atributējamais risks | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Eksperimentālie pētījumi. Klīniskie randomizētie pētījumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Diagnostiskie testi. Skrīnings. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Mirstība. Standartizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sabiedrības veselība un veselības vadība. Saslimstība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgo darbu izpilde un teorētisko jautājumu apguve norādītajos obligāti lasāmos materiālos (IZLASĪT!) e-studijās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums: - Aktīva līdzdalība nodarbībās (10%); - Pabeigti un termiņos iesniegti patstāvīgie darbi (30%); - Atbilžu pareizība kursa noslēguma testā (60%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - definēt epidemioloģijas jēdzienu; - definēt veselību; - uzskaitīt veselību ietekmējošo faktoru kategorijas; - nosaukt principus, pēc kuriem veidota veselības ietekmes piramīda; - formulēt principus ar veselību saistītu notikumu un stāvokļu izvērtēšanai; - definēt veselības, slimības, kaites un vainas jēdzienus; - klasificēt slimību profilakses līmeņus; - formulēt slimību skrīningu sekundārās profilakses ietvaros; - identificēt slimību skrīninga priekšnosacījumus attiecībā uz slimību, testu un ārstēšanu; - nosaukt diagnostisko testu pareizības un snieguma radītājus; - nosaukt mirstības rādītājus; - formulēt pierādījumos balstītas medicīnas principus; - klasificēt epidemioloģisko pētījumu galvenos dizainus; - nosaukt epidemioloģiskos asociāciju rādītājus; - definēs kļūdu veidus un jaucējfaktora jēdzienu pētījumos. | ||||||||
Prasmes: | - atbilstoši pielietot epidemioloģijā jēdzienus; - diferencēt intervences veselības ietekmes piramīdas ietvaros; - izskaidrot dažādu lietoto mirstības indikatoru atšķirības; - atšķirt slimību profilakses stratēģijas un līmeņus; - diferencēt cēloniskās un ne-cēloniskās faktoru asociācijas un veselības notikumus; - aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus; - aprēķināt saslimstības un mirstības rādītājus; - aprēķināt diagnostisko testu rādītājus; - aprēķināt epidemioloģiskos asociāciju rādītājus; - novērtēt epidemioloģisko pētījumu validitāti atbilstoši pētījuma dizainam. | ||||||||
Kompetences: | Pielietot epidemioloģijas pamatprincipus veselības vadības praksē un pētniecību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fleming, S. (2014). Managerial epidemiology cases and concepts. ProQuest Ebook Central | ||||||||
2 | Greenberg R.S. (Ed.). (2014). Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. McGraw Hill. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lesneski, C. D., & Healey, B. J. (2011). Transforming public health practice: Leadership and management essentials. ProQuest Ebook Central | ||||||||
2 | Somerville, Margaret, et al. Public Health and Epidemiology at a Glance, John Wiley & Sons, Incorporated, 2012. ProQuest Ebook Central, | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eurostat Health Data | ||||||||
2 | WHO Health Data | ||||||||
3 | OECD Health Data |