.
Veselības un slimības bioloģiskie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_115 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Bukova-Žideļūna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +37167338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijas, bioloģijas un normālās fizioloģijas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Radīt topošajiem „Veselības komunikācijas” maģistriem izpratni par dzīvībai svarīgo funkciju regulācijas mehānismiem un to traucējumiem organismā; veidot zināšanu bāzi, lai spētu pieņemt pareizu lēmumu sabiedrības izglītošanai par veselības veicināšanas jautājumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējs priekšstats par veselību un slimību. Vides riska faktoru ietekme uz veselību. Cilvēka organisms kā vienība: šūna, audi, orgāni. Vispārējais skeleta sistēmas raksturojums. Skeleta sistēmas funkcija. Kauli: orgāns, uzbūve, iedalījums. Ķermeņa uzbūve, konstitucionālie tipi. Antropometriskie rādītāji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Vispārējais muskuļu sistēmas raksturojums. Muskulis kā orgāns, muskuļu uzbūve, iedalījums. Stāja. Stājas anatomija. Fiziskās aktivitātes nozīme veselības uzturēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Vispārējais elpošanas sistēmas raksturojums. Elpošanas sistēmas orgāni: deguna dobums, balsene, traheja, bronhi, plaušas. Elpošanas sistēmas funkcijas veselā organismā. Hipoksija. Akūti un hroniski elpošanas sistēmas funkcijas traucējumi. Biežāk sastopamās elpošanas sistēmas funkcionālie traucējumi un slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Vispārējais sirds un asinsrites sistēmas raksturojums. Sirds. Lielais asinsrites loks. Mazais asinsrites loks. Asinsvadu uzbūve un iedalījums. Akūti un hroniski sirds un asinsrites sistēmas traucējumi. Biežāk sastopamās asinsrites sistēmas slimības Šoks. Kollaps. Ģībonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Vispārējais gremošanas sistēmas raksturojums. Gremošanas sistēmas orgānu uzbūve un funkcija: mutes dobums, rīkle, barības vads, kuņģis, zarnas (tievā un resnā). Gremošanas sistēmas dziedzeri: aknas, aizkuņģa dziedzeris. Gremošanas sistēmas funkcijas veselā organismā. Uzturs, tā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Vispārējais nervu sistēmas raksturojums, ievads neiroloģijā. Nervu sistēmas iedalījums: Centrālā nervu sistēma uzbūves principi un funkcija. Perifērās nervu sistēmas uzbūves principi un funkcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • jaunāko medicīnisko publikāciju analīze; • patstāvīgo darbu (referātu un kopsavilkumu) sagatavošana; • individuālo projektu gatavošana un prezentācija; • mācību vingrinājumi un klīnisko uzdevumu risināšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums: ir kumulatīvs svērtais vērtējums, kuru veido: a) Nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās (aizpildīts protokols par katru nodarbību) – 25%. b) Patstāvīgais darbs par izvēlēto tēmu: - Sagatavots/ iesniegts referāts – 25%; - Sagatavota/ iesniegta prezentācija – 25%. c) Eksāmens (daudzizvēļu tests) – 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās: • cilvēka ķermeņa pamatuzbūvi un dzīvībai svarīgās funkcijas; • vecumposmu fizioloģijas un konstitucionālā tipa jēdzienus; • šūnu un audu normālas un patoloģiskas augšanas atšķirības; • jēdzienus "veselība un slimība, patoloģisks process"; • biežāko asinsrites un elpošanas sistēmu slimību patoģenēzi; hipoksijas ietekmi uz audiem; • biežāko endokrīno slimību patoģenēzi; cukura diabēta riska faktorus; • iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām; pazeminātas un paaugstinātas temperatūras ietekmi un izpausmes; • imūnsistēmas darbības pamatmehānismus un alerģisko reakciju attīstību; • kā norit organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas; psihoemocionālā un somatiskā stresa cēloņus; • kā skaidrot slimību pamatsimptomus un gaitu, pamatojoties uz patoloģiskām izmaiņām; • kā identificēt cilvēka ķermeņa augšanas izmaiņas salīdzinājumā ar normu – samazinātu un palielinātu barojumu; • diagnostikas pamatmetodes un ārstēšanas pamatprincipus; • kā tiek veidoti medicīniski termini. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie: • izpratīs galveno organisma sistēmu uzbūvi, darbību un savstarpējo saistību; • identificēs audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu, pamatojoties uz diagnostikas pamatmetodēm; • argumentēti skaidros slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; • sapratīs, veidos, kā arī pareizi lietos medicīniskus terminus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie: • izvērtēs un analizēs iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām dažādos vecumos; • izpratīs organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas atkarībā no apkārtējās vides ietekmēm; • diskutēs par veselīga dzīvesveida nepieciešamību, pamatojoties uz organisma funkciju izmaiņām; • argumentēti diskutēs par veselības riska faktoriem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte, Kamita. Anatomija : mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citas nemedicīnas studiju programmas. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2013. | ||||||||
2 | Pilmane M., Plavina L., Kavak Vatan. Embryology and Anatomy for Health Science. Riga: RSU, 2016. | ||||||||
3 | Rūmanss Godfrīds, Kažoka Dzintra,Pilmane Māra. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: RSU, 2019. | ||||||||
4 | Valtneris, Arnolds. Cilvēka fizioloģija : rokasgrāmata. Rīga : Zvaigzne ABC, 2008. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, Līga. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga : Medicīnas apgāds, 2008. | ||||||||
2 | Valtneris, Arnolds. Bērnu un pusaudžu fizioloģija. Rīga : Zvaigzne ABC, 2001. | ||||||||
3 | Raipulis J. Ģenētikas pamati. Rīga, 2002. | ||||||||
4 | Balode, Arta Olga. Laboratoriskā diagnostika. Rīga : Nacionālais apgāds, 2008. | ||||||||
5 | Robbins L., Cotran R.S., Kumar V. Pathologic Basis of Disease. New York, 8th ed. | ||||||||
6 | Jankovskis, Georgs u.c. Skelets kustībā un veselībā. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2009 | ||||||||
7 | Dālmane, Aina. Cilvēka embrioģenēze skolām. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.studentconsult.com. |