Pārlekt uz galveno saturu

Epidemioloģija 2. daļa

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:27
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_135LKI līmenis:8. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Ārstniecība; Sabiedrības veselība; Bioloģija; Farmācija; Veselības vadība; Rehabilitācija; Klīniskā farmācija; Psiholoģija; Māszinības; Dzīvās dabas zinātnes; Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ģirts Briģis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības institūts
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamata zināšanas epidemioloģijā un biostatistikā. Atbilstoši doktorantūras studiju prasībām, maģistra grāds veselības aprūpes specialitātēs, psiholoģijā vai bioloģijā, kā arī maģistra grādam pielīdzinātais ārsta grāds. Priekšzināšanas atbilstoši doktorantūras kursa "Epidemioloģija 1. daļa" kursa apjomam.
Mērķis:
Papildinoši turpināt kursa pirmās daļas mērķi sniegt zināšanas un veidot kompetenci cilvēku populāciju pētniecības metodēs, veselības, slimību un to ārstēšanas rezultātu cēloņu izpētē, kvantitatīvo pētniecības metožu rezultātu ieguvē, plānošanā, izteikšanā, interpetācijā, ietverot kauzālo modeļu jaucējfaktoru, mijiedarbības un sistēmisko kļūdu analīzi un kontroli, modelēšanas pamatprincipus un pētījumu kvalitātes mērīšanas un nodrošināšanas jautājumus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sistēmiskās kļūdas jeb nobīdes.Lekcijas2.00auditorija
2Jaucējfaktori un to kontrolēšana. Mijiedarbība, efekta modificēšana, heterogenitātes efekti.Lekcijas2.00auditorija
3Statifikācija, standartizācija, daudzfaktoru analīze: multiplā regresija.Lekcijas2.00auditorija
4Populāciju pētījuma kvalitātes nodrošināšana. Jutības, specifiskums, noturības rādītāji.Lekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pamata un papildu literatūras apguve. Iegūto zināšanu iestrāde individuālā promocijas darba projekta izveidē.
Vērtēšanas kritēriji:
100% lekciju apmeklējums; tests par katru tēmu – pareizi atbildēti vismaz 70% jautājumi; ziņojums par koriģētu promocijas darba projektu atbilstoši modernās epidemioloģijas teorijai. Līdzdalība interaktīvas lekcijas diskusiju procesā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Spēs izskaidrot epidemioloģijas terminus • Aprakstīs populāciju pētniecības darbības principus un izmantošanu • Izskaidros veselības notikumu un stāvokļu cēloniskās interpretācijas problēmas • Aprakstīs pētniecisko dizainu, daudzfaktoru samērošanas darbības principus un izmantošanu • Izskaidros korelācijas, kas nav cēloniskas un pētījumu rezultātu novirzes • Novērtēs medicīnisko pētījumu kvalitāti.
Prasmes:• Apkopos būtisko informāciju par kvantitatīvo populāciju pētniecības metodoloģiju • Pielietos atbilstošu metodi izvēlētajā doktora pētnieciskajā projektā • Veiks populāciju pētījumus veselības un medicīnas jomā • Izvēlēsies atbilstošākos mainīgos, asociāciju rādītājus un statistiskās procedūras • Lietos zinātniskus pierādījumus secinājumu pamatojumos
Kompetences:• Projektēs un plānos kvantitatīvos zinātniskos pētījumus • Kritiski novērtēs epidemioloģiskus un citus kvantitatīvus populāciju pētījumus • Izmantos zināšanas un prasmes promocijas zinātniskā darba izveidē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Szklo, M., Nieto, F. J. „Epidemiology Beyond the Basics. 4th Eddition”, Jones & Bartlet Learning, Burlington, Massachusetts 2019.
Citi informācijas avoti
1Mays, S. "Confounding variables".
2DiGiorgi, M. "Confounding, interaction, bias: Interaction".
3Direct and Indirect Standardization (age-adjusted mortality rates).