.
Latīņu valodas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2024 14:26:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_026 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vita Vīksne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Latviešu un angļu valodas alfabēts. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un prasmi pareizi lasīt, rakstīt, veidot, skaidrot, kā arī lietot anatomijas un klīniskos terminus; integrēt latīņu valodas zināšanas citu studiju kursu apguvē; mācību un zinātniskajā darbā; izmantot iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts, fonētika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu morfoloģija. Zilbe, gara un īsa zilbe; uzsvars. Anatomijas terminu struktūra. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijām, lietvārda locīšana N., G. sg. un pl. formās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Anatomijas terminu struktūra – nesaskaņotais apzīmētājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Anatomijas terminu veidošana ar nesaskaņoto apzīmētāju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pārskats par īpašības vārdu. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Anatomijas terminu struktūra – saskaņotais apzīmētājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Atkārtošana pirms kontroldarba. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Tiešsaistes tests par anatomijas un vispārējo terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pārskats par lietvārdu I deklināciju. Prievārdi ar akuzatīvu un ablatīvu. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Klīniskie termini, to uzbūve, veidošana, skaidrošana. I deklinācijas lietvārdi un to grieķu valodas ekvivalenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | II deklinācijas vīriešu dzimtes lietvārdi. Klīniskie termini, latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | II deklinācijas nekatrās dzimtes lietvārdi. Klīniskie termini, latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pārskats par lietvārdu III deklināciju. III deklinācijas vīriešu dzimtes lietvārdi. Klīniskie termini, latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | III deklinācijas sieviešu un nekatrās dzimtes lietvārdi. Klīniskie termini, latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Tiešsaistes tests par klīnisko terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lietvārdu, īpašības vārdu vokabulāro formu mācīšanās; lietvārdu, īpašības vārdu priedēkļu un izskaņu apguve; latīņu un grieķu valodas ekvivalentu apguve; regulāra mājas darbu izpilde par katru izņemto tēmu; darbs ar vārdnīcām, papildmateriāliem un internetu terminu dziļākai izpratnei. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums, līdzdalība un atbilžu kvalitāte praktiskajās nodarbībās, laikus un kvalitatīvi izpildīti patstāvīgie darbi; sekmīgi uzrakstīti 2 rakstiskie tiešsaistes testi (1. tiešsaistes tests – 50% no gala vērtējuma, 2. tiešsaistes tests – 43% no gala vērtējuma), kuros pārbauda prasmi veidot vārdu saskaņojumu, identificējot vārdus un lietojot pareizas galotnes; prasmi pareizi rakstīt, skaidrot un klasificēt terminus. Vērtējumam ir piesaistīti 7 uzdevumi, kuri gala vērtējumam dod atlikušos 7%. Eksāmena atzīme – kumulatīva. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais zinās: • definēt terminu, medicīnas terminu izrunas un rakstības pamatlikumus; • nosaukt latīņu un grieķu valodas priedēkļus un izskaņas jaunu vārdu darināšanai; • nosaukt un skaidrot grieķu valodas terminelementus; • interpretēt likumus anatomijas un klīnisko terminu veidošanai, skaidrošanai un lietošanai. | ||||||||
Prasmes: | Pēc veiksmīgas studiju kursa apguves studējošais pratīs: • pareizi lasīt, rakstīt un lietot medicīnas terminus; • identificēt latīņu un grieķu valodas cilmes vārdus; • veidot jaunus vārdus un tos identificēt; • veidot un skaidrot anatomijas un klīniskos terminus; • klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus; • interpretēt latīņu „spārnotos” teicienus, izprast to nozīmi. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomijas un klīniskos terminus mācību situācijās un profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V. Erte. „Mācību līdzeklis latīņu valodā”. Rīga, LMA, 1996. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | K.Rudzītis. "Terminologia medica: latīņu-latviešu medicīnas terminu vārdnīca”. pārstr. un papildin. Izdevums. Rīga, Nacionālais apgāds, 2003.-2005. | ||||||||
2 | A. Zilvestre. ”Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2011 (e-studijas) | ||||||||
3 | A. Zilvestre. ”Latviešu-latīņu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2013 (e-studijas) | ||||||||
4 | V. Vīksne. Papildus materiāls mājas darbi/ Studiju programma_sabiedrības veselība | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | A.Kalme. „Per aspera ad astra”. Latīņu spārnotie teicieni, Zvaigzne ABC, 2008. | ||||||||
2 | Latein für Biologen, Mediziner und Pharmazeuten. Quelle una Meyer Verlag Weibelsheim, 2009. | ||||||||
3 | Internets: | ||||||||
4 | http://www.tezaurs.lv/ | ||||||||
5 | http://www.latein.me/ | ||||||||
6 | http://www.navigium.de | ||||||||
7 | http://en.pons.com | ||||||||
8 | http://www.freedict.com/onldict/lat.html | ||||||||
9 | http://ablemedia.com/ctcweb/showcase/wordsonline.html | ||||||||
10 | http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Latin+name |