.
Personības teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.03.2022 12:54:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_091 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Personības psiholoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Akmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas par personības teorijām un attīstīt izpratni par klasiskām un mūsdienu personības teorijām. Attīstīt izpratni par personības teoriju vēsturiskās attīstības gaitu un mūsdienu situāciju, teorētisko stratēģiju un to vērtēšanas kritēriju daudzpusību. Bagātināt studentu zināšanas par personības psiholoģiju un attīstību, personības attīstības likumsakarībām dažādos vecuma posmos, attīstīt prasmi atpazīt un veikt novērojumus atbilstoši attīstības kritērijiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgs priekšstats par personību. Personības teoriju vispārīgs apskats un efektivitātes kritēriji. Personības teoriju pamatnostādnes par cilvēka dabu. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Psihodinamiskā pieeja. Psihoanalīze (Z. Freids), Analītiskā psiholoģija (K. G. Jungs), Individuālpsiholoģija (Ā. Adlers). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Humānistiskā un sociālā psihoanalīze (K. Hornija, E. Fromms), Ego psihologija (A. Freida, E.Ēriksons). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Biheiviorālā pieeja un Iemācīšanās teorijas (Dž. Vatsons, B. F. Skinners) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Humānistiskā pieeja (A. Maslovs, K. Rodžerss, V. Frankls). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Personības iezīmju pieeja (Kettels, H.Aizenks; Lielais Piecinieks), Personības iezīmju ģenētiskie un neirobioloģiskie pamati. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Kognitīvā un sociāli kognitīvā pieeja (A. Bandura, Dž. Rotters, K.Levin, Dž. Kellijs, V. Mišels). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Pozitīvā psiholoģija personības psiholoģijas kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgs priekšstats par personību. Personības teoriju vispārīgs apskats un efektivitātes kritēriji. Personības teoriju pamatnostādnes par cilvēka dabu. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Psihodinamiskā pieeja. Psihoanalīze (Z. Freids), Analītiskā psiholoģija (K. G. Jungs), Individuālpsiholoģija (Ā. Adlers). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Humānistiskā un sociālā psihoanalīze (K. Hornija, E. Fromms), Ego psihologija (A. Freida, E.Ēriksons). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Biheiviorālā pieeja un Iemācīšanās teorijas (Dž. Vatsons, B. F. Skinners) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Humānistiskā pieeja (A. Maslovs, K. Rodžerss, V. Frankls). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Personības iezīmju pieeja (Kettels, H.Aizenks; Lielais Piecinieks), Personības iezīmju ģenētiskie un neirobioloģiskie pamati. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Kognitīvā un sociāli kognitīvā pieeja (A. Bandura, Dž. Rotters, K.Levin, Dž. Kellijs, V. Mišels). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Pozitīvā psiholoģija personības psiholoģijas kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasīt norādītos avotus un mācību literatūru. 2. Veikt patstāvīgo darbu, identificējot 5 psihes aizsargmehānismus savā dzīvē. 3. Sagatavoties noslēguma pārbaudes darbam - eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva dalība visos 8 semināros. Vērtēšanas kritēriji: par dalību seminārā var iegūt 1 punktu. Kopā par dalību semināros iespējams iegūt 8 punktus. 2. Patstāvīgais darbs - identificēt savā dzīvē piemērus 5 psihes aizsargmehānismiem un aprakstīt tos pēc sekojošiem kritērijiem: 1) PAM apraksts (ar atsauci literatūrā, kur aprakstīts/definēts attiecīgais PAM), 2) PAM izpausme/pielietojums studenta dzīvē, 3) pašrefleksija par katru PAM. Vērtēšanas kritēriji: par katra PAM piemēra kritēriju iespējams iegūt 0 - 2 punktus (0 - kritērijs nav izpildīts, 1 - kritērijs ir daļēji izpildīts, 2 - kritērijs ir pilnībā izpildīts). Kopā par katra PAM aprakstu iespējams iegūt 6 punktus. Kopā par 5 PAM parakstu iespējams iegūt 30 punktus. 3. Noslēguma pārbaudes darbs (tests) (31 jautājums). Vērtēšanas kritēriji: par katru pārbaudes darba atbildi iespējams iegūt 0 - 2 punktus (0 - atbilde nav sniegta vai tā nav pareiza, 1 - atbilde ir daļēji pareiza, 2 - atbilde ir pilnībā pareiza). Kopumā par noslēguma pārbaudes darbu iespējams iegūt 62 punktus. Kopā par visiem pārbaudes darbiem studiju kursā var iegūt 100 punktus, kas tiek dalīti ar 10, lai iegūtu gala vērtējumu ballēs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Analizē un salīdzina personības un attīstības psiholoģijas teorijas, izskaidro personības un attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, apraksta attīstības procesus, izmantojot profesionālo terminoloģiju, raksturo galvenās teorijas un procesus personības attīstībā. | ||||||||
Prasmes: | Skaidro personības svarīgākos jēdzienus, personības attīstības posmus un personības attīstību un veidošanos ietekmējošos faktorus; prot kritiski novērtēt personības teorijas, to zinātnisku pamatotību, praktisku lietderību un pielietojuma robežas. | ||||||||
Kompetences: | Prot analizēt konkrētas uzvedības aprakstu, izmantojot dažādas personības pieejas; izmanto apgūtās zināšanas un prasmes konkrēto gadījumu dziļākai analīzei. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Larsen, R. J. 2018. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature (6th edition). New York: McGraw-Hill Education. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. un Miltuze, A. 2015. Psiholoģija. 2.sējums. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Friedman, H.S. 2014. Personality: Classic Theories and Modern. Harlow, Essex: Pearson. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cloninger, S. C. 2013. Theories of Personality. Understanding Persons (4th edition). Russel Sage College: Pearson Prentice Hall. | ||||||||
2 | Reņģe, V. 2000. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Reņģe, V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Karpova, Ā. 1998. Personība. Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Journal of Personality | ||||||||
2 | Journal of Personality and Social Psychology | ||||||||
3 | Journal of Research in Personality | ||||||||
4 | Personality & Individual Differences | ||||||||
5 | Journal of Personality | ||||||||
6 | Personality theories. Available from: http://webspace.ship.edu/cgboer/perscontents.html | ||||||||
7 | Great ideas in personality. Available from: http://www.personalityresearch.org/ | ||||||||
8 | Freida darbi un raksti par psihoanalīzi angļu valodā. Pieejams no: http://www.freudfile.org/resources.html |