Pārlekt uz galveno saturu

Personības teorijas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.03.2022 12:54:26
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_091LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Personības psiholoģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Akmane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Sniegt pamatzināšanas par personības teorijām un attīstīt izpratni par klasiskām un mūsdienu personības teorijām. Attīstīt izpratni par personības teoriju vēsturiskās attīstības gaitu un mūsdienu situāciju, teorētisko stratēģiju un to vērtēšanas kritēriju daudzpusību. Bagātināt studentu zināšanas par personības psiholoģiju un attīstību, personības attīstības likumsakarībām dažādos vecuma posmos, attīstīt prasmi atpazīt un veikt novērojumus atbilstoši attīstības kritērijiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vispārīgs priekšstats par personību. Personības teoriju vispārīgs apskats un efektivitātes kritēriji. Personības teoriju pamatnostādnes par cilvēka dabu.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
2Psihodinamiskā pieeja. Psihoanalīze (Z. Freids), Analītiskā psiholoģija (K. G. Jungs), Individuālpsiholoģija (Ā. Adlers).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
3Humānistiskā un sociālā psihoanalīze (K. Hornija, E. Fromms), Ego psihologija (A. Freida, E.Ēriksons).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
4Biheiviorālā pieeja un Iemācīšanās teorijas (Dž. Vatsons, B. F. Skinners)Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
5Humānistiskā pieeja (A. Maslovs, K. Rodžerss, V. Frankls).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
6Personības iezīmju pieeja (Kettels, H.Aizenks; Lielais Piecinieks), Personības iezīmju ģenētiskie un neirobioloģiskie pamati.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
7Kognitīvā un sociāli kognitīvā pieeja (A. Bandura, Dž. Rotters, K.Levin, Dž. Kellijs, V. Mišels).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
8Pozitīvā psiholoģija personības psiholoģijas kontekstā.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vispārīgs priekšstats par personību. Personības teoriju vispārīgs apskats un efektivitātes kritēriji. Personības teoriju pamatnostādnes par cilvēka dabu.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
2Psihodinamiskā pieeja. Psihoanalīze (Z. Freids), Analītiskā psiholoģija (K. G. Jungs), Individuālpsiholoģija (Ā. Adlers).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
3Humānistiskā un sociālā psihoanalīze (K. Hornija, E. Fromms), Ego psihologija (A. Freida, E.Ēriksons).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
4Biheiviorālā pieeja un Iemācīšanās teorijas (Dž. Vatsons, B. F. Skinners)Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
5Humānistiskā pieeja (A. Maslovs, K. Rodžerss, V. Frankls).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
6Personības iezīmju pieeja (Kettels, H.Aizenks; Lielais Piecinieks), Personības iezīmju ģenētiskie un neirobioloģiskie pamati.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
7Kognitīvā un sociāli kognitīvā pieeja (A. Bandura, Dž. Rotters, K.Levin, Dž. Kellijs, V. Mišels).Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
8Pozitīvā psiholoģija personības psiholoģijas kontekstā.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasīt norādītos avotus un mācību literatūru. 2. Veikt patstāvīgo darbu, identificējot 5 psihes aizsargmehānismus savā dzīvē. 3. Sagatavoties noslēguma pārbaudes darbam - eksāmenam.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Aktīva dalība visos 8 semināros. Vērtēšanas kritēriji: par dalību seminārā var iegūt 1 punktu. Kopā par dalību semināros iespējams iegūt 8 punktus. 2. Patstāvīgais darbs - identificēt savā dzīvē piemērus 5 psihes aizsargmehānismiem un aprakstīt tos pēc sekojošiem kritērijiem: 1) PAM apraksts (ar atsauci literatūrā, kur aprakstīts/definēts attiecīgais PAM), 2) PAM izpausme/pielietojums studenta dzīvē, 3) pašrefleksija par katru PAM. Vērtēšanas kritēriji: par katra PAM piemēra kritēriju iespējams iegūt 0 - 2 punktus (0 - kritērijs nav izpildīts, 1 - kritērijs ir daļēji izpildīts, 2 - kritērijs ir pilnībā izpildīts). Kopā par katra PAM aprakstu iespējams iegūt 6 punktus. Kopā par 5 PAM parakstu iespējams iegūt 30 punktus. 3. Noslēguma pārbaudes darbs (tests) (31 jautājums). Vērtēšanas kritēriji: par katru pārbaudes darba atbildi iespējams iegūt 0 - 2 punktus (0 - atbilde nav sniegta vai tā nav pareiza, 1 - atbilde ir daļēji pareiza, 2 - atbilde ir pilnībā pareiza). Kopumā par noslēguma pārbaudes darbu iespējams iegūt 62 punktus. Kopā par visiem pārbaudes darbiem studiju kursā var iegūt 100 punktus, kas tiek dalīti ar 10, lai iegūtu gala vērtējumu ballēs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Analizē un salīdzina personības un attīstības psiholoģijas teorijas, izskaidro personības un attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, apraksta attīstības procesus, izmantojot profesionālo terminoloģiju, raksturo galvenās teorijas un procesus personības attīstībā.
Prasmes:Skaidro personības svarīgākos jēdzienus, personības attīstības posmus un personības attīstību un veidošanos ietekmējošos faktorus; prot kritiski novērtēt personības teorijas, to zinātnisku pamatotību, praktisku lietderību un pielietojuma robežas.
Kompetences:Prot analizēt konkrētas uzvedības aprakstu, izmantojot dažādas personības pieejas; izmanto apgūtās zināšanas un prasmes konkrēto gadījumu dziļākai analīzei.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Larsen, R. J. 2018. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature (6th edition). New York: McGraw-Hill Education.
2Mārtinsone, K. un Miltuze, A. 2015. Psiholoģija. 2.sējums. Rīga: Zvaigzne ABC.
3Friedman, H.S. 2014. Personality: Classic Theories and Modern. Harlow, Essex: Pearson.
Papildu literatūra
1Cloninger, S. C. 2013. Theories of Personality. Understanding Persons (4th edition). Russel Sage College: Pearson Prentice Hall.
2Reņģe, V. 2000. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC.
3Reņģe, V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC.
4Karpova, Ā. 1998. Personība. Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
1European Journal of Personality
2Journal of Personality and Social Psychology
3Journal of Research in Personality
4Personality & Individual Differences
5Journal of Personality
6Personality theories. Available from: http://webspace.ship.edu/cgboer/perscontents.html
7Great ideas in personality. Available from: http://www.personalityresearch.org/
8Freida darbi un raksti par psihoanalīzi angļu valodā. Pieejams no: http://www.freudfile.org/resources.html