.
Psihologa profesionālā darbība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:15.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2023 08:37:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_110 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura līmenī apgūtie studiju kursi saistībā ar psihologa profesionālo darbību un ētiku. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt izpratni par psihologa profesionālo darbību dažādās jomās, tās tiesisko un ētisko regulējumu, kā arī par tiesību un ētikas normu ievērošanas nozīmi profesionālajā darbā, tostarp dokumentējot savu darbību. Attīstīt izpratni par uzņēmējdarbību psihologa profesijā. Attīstīt prasmi tiesību un ētiskos principus pielietot gadījumu analīzēs par dilemmām psiholoģijā. Attīstīt izpratni par psihologa atbildību tiesisku un ētisku jautājumu risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ētikas dilemmu risināšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās: 1. Klīniskā un veselības psiholoģija 2. Organizāciju un darba psiholoģija 3. Izglītības un skolu psiholoģija 4. Militārā psiholoģija 5. Konsultatīvā psiholoģija 6. Juridiskā psiholoģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
3 | Nodokļu tiesiskais regulējums un finanšu uzskaites pamatprincipi. Novitātes uzņēmējdarbības vadīšanā (strīdu un domstarpību risināšana tiesā un ārpustiesas ceļā, u.c.). Uzņēmējdarbība psihologa profesijā. Profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Projektu izstrādes un vadīšanas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums: Psihologu likums un Psihologu noteikumi. Fizisko personu datu aizsardzība un privātā dzīve. Darba un darba aizsardzības normas psiholoģijā. Psihologu sertifikācija un pārraudzība. Psihologu profesionālās darbības dokumenti. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgi nostiprina lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus, sagatavojas un piedalās diskusijās. 2. Veikt interviju: patstāvīgi veikt interviju un sagatavot prezentāciju (prezentācija – PowerPoint/Pecha Kucha) par psihologa profesionālās darbību. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu) par studiju kursu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Veikt interviju par psihologa profesionālo darbību (60%). 2. Sagatavot prezentāciju un iepazīstināt ar to studentu grupu (PowerPoint/PechaKucha) (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie raksturo profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, skaidro profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā (t.sk. darba un darba aizsardzības, ugunsdrošības, fizisko personu datu aizsardzības, normatīvo aktu prasības un privātās dzīves principus; profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus). Raksturo psihologa profesionālās darbības ētikas dilemmas. | ||||||||
Prasmes: | Pielieto zināšanas, lai analizētu ētikas kodeksu un likumu normas un risinātu ētiskas dabas jautājumus psihologu profesionālā darbībā, pielieto ētisko dilemmu risināšanas soļus. Studējošie demonstrē savas profesionālās kompetences robežas. Studējošie izskaidro savas un citu profesiju pārstāvjiem savu profesionālo darbību, mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie patstāvīgi izmanto profesionālās darbības un ētikas kodeksu regulējumu, lai organizētu savu profesionālo darbību un risinātu aktuālās situācijas, prakses ietvaros. Ievēro Psihologu ētikas kodeksu un psiholoģijas nozari reglamentējošos normatīvos dokumentus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Donelson Forsyth. (2020). Making Moral Judgments : Psychological Perspectives on Morality, Ethics, and Decision-Making. Routledge. eBook Open Access (OA) Collection (EBSCOhost) | ||||||||
2 | Elsiņa I., Martinsone B., Mihailovs I. J. (2022). Psihologa profesionālās darbības ētika: Teorētiskais pamats un praktiskās vadlīnijas. – Rīga: izdevniecība SIA “Drukatava”, , 76 lpp. ISBN 978-9934-23-638-9 | ||||||||
3 | Mārtinsone K. un Girgensone B (red.) (2018). Psihologa profesijas būtība, profesionālās darbības raksturojums. Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Rīga: Tiesu namu aģentūra (lpp. 368). | ||||||||
4 | Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3 Pieejams no: https://likumi.lv/ta/id/299322-psihologu-noteikumi | ||||||||
5 | Psihologu likums. | ||||||||
6 | Silvia L. Mazzula, P., & Pamela LiVecchi, P. (2018). Ethics for Counselors : Integrating Counseling and Psychology Standards. Springer Publishing Company. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. Available from: http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx# | ||||||||
2 | Girgensone, B., Mihailovs I.J. (2016) Terminu skaidrojošā vārdnīca ģimenes un bērnu tiesībās. Rīga: Drukātava. | ||||||||
3 | Ezra E. Griffith. (2017). Ethics Challenges in Forensic Psychiatry and Psychology Practice. Columbia University Press. | ||||||||
4 | EFPA Meta-Code of Ethics. | ||||||||
5 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologu sertifikācijas padomes dokumenti. Pieejams no: https://ikvd.gov.lv/psihologiem/ | ||||||||
6 | Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Bērnu tiesību aizsardzības likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 199/200. Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=49096 | ||||||||
7 | Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1 Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=290115 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Canadian Code of Ethics for Psychologists | ||||||||
2 | British Journal of Health Psychology | ||||||||
3 | Journal of Clinical Psychology in Medical Settings | ||||||||
4 | Journal of Occupational and Organizational Psychology | ||||||||
5 | Journal of Military Psychology | ||||||||
6 | Journal of Forensic Psychiatry and Psychology | ||||||||
7 | Journal of Educational Psychology | ||||||||
8 | Journal of Consulting and Clinical Psychology |