Pārlekt uz galveno saturu

Pedagoģija veselības aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:58:10
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_241LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Augstskolas pedagoģijaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes; Bioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Jāņa Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Atbilstoši studiju programmai.
Mērķis:
Padziļināt izpratni par pedagoģijas kategorijām veselības aprūpē, attīstīt prasmi izvēlēties un lietot pedagoģijas metodes, integrējot dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praktiskajā un zinātniskajā darbībā, tādējādi sekmējot zinātnisko progresu un sniedzot radošu ieguldījumu nozares attīstībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas pamatprincipi veselības aprūpē, attīstības tendences un perspektīva. 21.gadsimta vērtības izglītībā un zinātnē. Prasmes un kompetences profesionālajā vidē šodien un nākotnē.Lekcijas2.00auditorija
2Mācīšanās teorētiskie pamati. Didaktisko pieeju vēsturiskā virzība. Efektīvas, personcentrētas izglītošanās principi.Lekcijas2.00auditorija
3Pedagoģijas metodes un teorijas (mācību, uzvedības, darbības, pašregulācijas u.c.) veselības aprūpē.Lekcijas2.00auditorija
4Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija profesionālajā darbībā.Lekcijas2.00auditorija
5Aktulitātes biomedicīnas nozarē. Situācijas/ problēmas pedagoģiskie (teorētiskie un praktiskie) risinājumi.Nodarbības2.00auditorija
6Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Inovācijas un radoši risinājumi. Patstāvīgā darba prezentēšana. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu; • lasīt papildus norādītos informācijas avotus; • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju; • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/ gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c.; • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm; 1.patst.d. uzd. "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās pamatojums" (kontekstā ar konkrētu interaktīvu pedagoģijas metožu izvēli, to aprakstu un demonstrējumu grupā - piem., tiešsaistes aktivitāte; reklāmas klips; infografika; lomu spēle u.c.). 2.patst.d uzd. "Problemātikas zinātnisks pamatojums un izstrādātais risinājums" (kontekstā ar pārskatu par vismaz 5-7 pēdējo gadu (2020.-2022.) zinātniskiem pētījumiem izvēlētajā tēmā, pedagoģijas metožu izvērtējumu to didaktiskā mērķa - konkrētu prasmju - profesionālo, caurviju, digitālo u.c. pilnveidei, izstrādātā risinājuma atbilstību ANO ilgtspējīgas attīstīgas attīstības mērķiem un stratēģijai).
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa ietvaros: 1) savlaicīgi aizpildīta un iesniegta studiju kursa novērtēšanas anketa; 2) aktīva iesaistīšanās kursa norisē un diskusijās. Vērojumi, atziņas, personīgā pieredze un redzējums, semināru, konferenču atziņas; 3) iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 1.patst.d. uzd.: "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās pamatojums". 4) iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 2.patst.d. uzd.: "Problemātikas zinātnisks pamatojums un izstrādātais risinājums" (saņemts grupas biedru vērtējums; iesniegta pašrefleksija par paveikto). Gala vērtējumu ballēs (1-10) veido: - iesaiste un aktivitāte studiju kursa norisē - 10% - 1.patst.d. - Problemātikas izklāsts un pamatojums - 40% - 2.patst.d. - Problemātikas zinātnisks risinājums un analīze (pašrefleksija un grupas biedru vērtējums) – 50%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• raksturo efektīvas mācīšanās pamatprincipus un personcentrētas veselības aprūpes teorētiskos pamatus; • skaidro izglītojoši preventīvā darba nozīmi savā profesijā; • definē zinātniskās pētniecības teorētiskos aspektus.
Prasmes:• izvēlas un lieto atbilstošas pedagoģijas metodes, sekmējot zināšanu tranformāciju praktiskā darbībā; • izvirza un analizē aktuālu problēmsituāciju nozarē, izstrādā inovatīvu, zinātniski pamatotu tās risinājumu; • ievēro pētniecības ētiskos aspektus.
Kompetences:Integrē dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praksē kontekstā ar atbilstošu, inovatīvu pedagoģijas metošu izvēli; lietojot mūsdienīgas tehnoloģijas, dod radošu, ilgtspējīgu ieguldījumu konkrētu situāciju risināšanā un izvirzīto mērķu sasniegšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dahlgren, M.A., Rysted, H., Felländer-Tsait, L., Nyström S. ed. 2019. Interprofessional Simulation in Health Care: materiality, embodiment, interaction. Cham, Switzerland: Springer: Professional and practice-based learning. volume 26. 17-211.
2Fisher, F., Opitz, A. ed. 2022. Learning to Diagnose with Simulations: Examples from Teacher Education and Medical Education. Springer International Publishing AG. Iegūts no: ProQuest Ebook Central.
3Upmane, A., Ozoliņa, Z., Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. 2019. Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: Mārtinsone,K., Sudraba, V. red. Veselības psiholoģija, RSU: 153.-177.
4Bartholomew, L.K., Eldredge L.K., Markham, K.M. et.al. 2016. Planning Health Promotion Programs: an Intervention Mapping Approach. (65-121; 145-193).
Papildu literatūra
1Connolly, M. 2020. Skills-Based Health Education. 2nd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.
2Haugan, G., Eriksson, M. ed. 2021. Health Promotion in Health Care - Vital Theories and Research. Springer International Publishing AG. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central.
3Carter, T.J. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities / – (Series: Adult Learning in Professional, Organizational, and Community Settings_.- Charlotte, NC: Information Age Publishing.
4Zaidi, Z., Rosenberg, E.I., Beyth, R.J. 2019. Contemporary Challenges in Medical Education : From Theory to Practice. Gainesville: University of Florida Press.
5Krūmiņa, A.A., Mihailovs, J.M. 2020. Metodes programmas īstenošanai. no: Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx. 155.-190.
Citi informācijas avoti
1Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027.gadam.
2Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.−2027.gadam.
3Par Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam
4OECD. Skills Strategy 2019[2].
5OECD. 2020[3]. Skills to Shape a Better Future. Strengthening the Governance of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries.
6Tanwar, P. 2020. Big Data Analytics and Intelligence: A Perspective for Health Care. ed. by Emerald Publishing Limited.
7Silén-Lipponen M., Suvi A. 2021.Cultural competence learning of the health care students using simulation pedagogy: An integrative review. Nurse Education in Practice. 52:103044.
8Best, S., Beech, C., Robbé, I,J., Williams, S. 2021. Interprofessional teamwork: The role of professional identity and signature pedagogy – a mixed methods study. Journal of Health Organization and Management. 35(5):561-578.