.
Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:15.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2024 08:52:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_291 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības; Sabiedrības veselība; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Zelčāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Jāņa Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentos spēju argumentēti diskutēt par savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām un veiksmīgas profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā; veicināt saskarsmes prasmju attīstību un pilnveidošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme. Komunikācija kopienu līmenī veselības paradumu maiņai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Attālināta konsultēšana. Tehnoloģiju izmantošana profesionālajā saskarsmē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Darbs ar dažādām pacientu grupām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga literatūras apguve; e-studijās ievietoto uzdevumu izpilde. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgais darbs lekcijās (uzdevumi darba lapās), aktīva iesaiste nodarbībās, izpildot nepieciešamos uzdevumus, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 40%. Saskarsmes situācijas analīze pēc noteiktiem kritērijiem – 60%. Lūdzam aizpildīt e-studijās studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apraksta saskarsmes veidus; apraksta komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; izprot klīnisko interviju un konsultēšanas tehnikas; apraksta konfliktu, tā cēloņus un risināšanas veidus; izprot stresa nozīmi profesionālajā darbībā. | ||||||||
Prasmes: | Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes. | ||||||||
Kompetences: | Spēj argumentēti diskutēt un pamatot savu viedokli par dažādām saskarsmes situācijām klīniskajā aprūpē, kā arī par profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā. Spēj izvēlēties un pielietot atbilstošas klīniskās intervijas tehnikas un metodes, kā arī konflikta risināšanas prasmes. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders. | ||||||||
3 | Levina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga:RSU. | ||||||||
4 | Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders. | ||||||||
7 | Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Journal of Health Communication. | ||||||||
2 | Levounis, P., Arnaout, B., & Marienfeld, C. (Eds.). (2017). Motivational Interviewing for Clinical Practice. American Psychiatric Association Publishing: Washington, DC. | ||||||||
3 | Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Clinical interviewing (5th ed.). John Wiley & Sons, Inc. |