Pārlekt uz galveno saturu

Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:15.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2024 08:52:14
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_291LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Vecmāšu zinības; Sabiedrības veselība; Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Zelčāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Jāņa Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Mērķis:
Attīstīt studentos spēju argumentēti diskutēt par savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām un veiksmīgas profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā; veicināt saskarsmes prasmju attīstību un pilnveidošanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme. Komunikācija kopienu līmenī veselības paradumu maiņai.Lekcijas1.00auditorija
2Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija.Lekcijas1.00auditorija
3Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām.Lekcijas1.00auditorija
4Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse.Lekcijas1.00auditorija
5Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana.Lekcijas1.00auditorija
6Attālināta konsultēšana. Tehnoloģiju izmantošana profesionālajā saskarsmē.Lekcijas1.00auditorija
7Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.Nodarbības2.00auditorija
8Darbs ar dažādām pacientu grupām.Nodarbības2.00auditorija
9Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.Nodarbības2.00auditorija
10Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.Nodarbības2.00auditorija
11Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga literatūras apguve; e-studijās ievietoto uzdevumu izpilde.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgais darbs lekcijās (uzdevumi darba lapās), aktīva iesaiste nodarbībās, izpildot nepieciešamos uzdevumus, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 40%. Saskarsmes situācijas analīze pēc noteiktiem kritērijiem – 60%. Lūdzam aizpildīt e-studijās studiju kursa novērtēšanas anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apraksta saskarsmes veidus; apraksta komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; izprot klīnisko interviju un konsultēšanas tehnikas; apraksta konfliktu, tā cēloņus un risināšanas veidus; izprot stresa nozīmi profesionālajā darbībā.
Prasmes:Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes.
Kompetences:Spēj argumentēti diskutēt un pamatot savu viedokli par dažādām saskarsmes situācijām klīniskajā aprūpē, kā arī par profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā. Spēj izvēlēties un pielietot atbilstošas klīniskās intervijas tehnikas un metodes, kā arī konflikta risināšanas prasmes.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
3Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
4IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
5Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
6ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
2Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders.
3Levina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga:RSU.
4Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums)
5Ārvalstu studentiem/For international students
6Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders.
7Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Journal of Health Communication.
2Levounis, P., Arnaout, B., & Marienfeld, C. (Eds.). (2017). Motivational Interviewing for Clinical Practice. American Psychiatric Association Publishing: Washington, DC.
3Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Clinical interviewing (5th ed.). John Wiley & Sons, Inc.