.
Psihologu profesionālās darbības jomas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.04.2024 16:18:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_318 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējās zināšanas par psihologa profesionālo darbību bakalaura līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt maģistrantu izpratni par psihologu profesionālās darbības jomām, tai skaitā - klīniskajā un veselības psiholoģijā, konsultatīvajā, organizācijas, militārajā, izglītības un juridiskajā psiholoģijā, kā arī par psiholoģiskās konsultēšanas un palīdzības sniegšanas darba specifiku dažādās psihologa profesionālās darbības jomās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Psihologu profesionālā darbība - klīniskajā un veselības psiholoģijā, konsultatīvajā, organizācijas, militārajā, izglītības un juridiskajā psiholoģijā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa sekmīgai nokārtošanai: 1. Patstāvīgi sagatavots referāts (3-5 lpp ) un prezentētas galvenās atziņas (30 minūtes) par izlozētu tēmu, kas saitīta ar psiholoģisko konsultēšanu. 2. Sagatavot uz pierādījumiem balstītu aprakstu par iepriekš izlozētu gadījumu noteiktajā profesionālās darbības jomā, aprakstot psiholoģiskās izpētes, psiholoģiskās konsultēšanas un palīdzības sniegšanas darba specifiku konkrētajam gadījumam konkrētajā psihologa profesionālās darbības jomā. 3. Sagatavot videofragmentu no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas (25 minūtes darbu ar klientu - lomu spēle) un refleksiju. Darbs pārī. 4. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Tests par psihologu profesionālās darbības jomu vispārīgajiem jautājumiem, kas saskan ar kursa tēmām – starpieskaite (20%). 2. Norādītajā laikā nodots apraksts par iepriekš izlozētu mācību gadījumu noteiktajā profesionālās darbības jomā, atbilstoši prasībām (40%). • atbilstoši klienta vajadzībām izvirzīts sasniedzams psiholoģiskās konsultēšanas mērķis un tas pamatots; • atbilstoši klienta vajadzībām aprakstītas un pamatotas izvēlētās psiholoģiskās palīdzības metodes; • izplānots psiholoģiskās palīdzības process. 3. Norādītajā laikā nodots videofragments no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie lieto terminoloģiju, kas raksturo klīniskās un veselības psiholoģijas, konsultatīvās psiholoģijas, darba un organizāciju psiholoģijas, militārās psiholoģijas, izglītības un skolu psiholoģijas un juridiskās psiholoģijas profesionālās darbības jomas attiecībā uz psiholoģisko konsultēšanu un psiholoģiskās palīdzības sniegšanu. | ||||||||
Prasmes: | Balstoties uz mācību gadījuma aprakstu un, atbilstoši psihologu profesionālās darbības jomas raksturojumiem, studējošie korekti pielieto zināšanas, lai izvēlētos psiholoģiskās konsultēšanas vai psiholoģiskās palīdzības metodes un izplāno psiholoģiskās palīdzības procesu. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie korekti pielieto zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izstrādātu darba plānu par psiholoģisko konsultēšanu un palīdzību, atbilstoši psihologa profesionālās darbības jomai, balstoties uz gadījuma aprakstu (mācību gadījumu), kā arī izvēlas piemērotas psiholoģiskās izpētes metodes un psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju, izvērtējot ierobežojumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dāvidsone, G. un Koļesņikova, J. (2018). Psihologa profesionālās darbības jomas. No K. Mārtinsone un B. Girgensone (red). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri (117.-130.lpp). Rīga: Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
2 | Psihologu profesijas standarts. (2019). PINTSA. protokols Nr. 4. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd. | ||||||||
2 | Dipboye, R. L. (2018). The emerald review of industrial and organizational psychology. ProQuest Ebook Central | ||||||||
3 | Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing. | ||||||||
4 | Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press. | ||||||||
5 | Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited. | ||||||||
6 | Kelly, B., Woolfson, L., & Boyle, J. (2016). Frameworks for Practice in Educational Psychology. 2nd edition: A Textbook for Trainees and Practitioners: Vol. Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
7 | Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU. | ||||||||
8 | Maheshwari, N., & Kumar, V. V. (2016). Military Psychology: Concepts, Trends and Interventions. New Delhi, India: Sage Publications Pvt. Ltd. | ||||||||
9 | Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
10 | Puckett, J. A. (2022). Affirmative counseling for transgender and gender diverse clients (Vol. 45). Hogrefe Publishing GmbH. | ||||||||
11 | Jastrzębski, A. K. (2022). Integrating spirituality into counseling: methods and practices. Taylor & Francis. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | American Psychological Association (2021). Annual guide: trends report 2021. What’s ahead for psychologists and the field. Monitor of psychology, 52(1). | ||||||||
2 | E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect. | ||||||||
3 | Psihologu sertifikācijas padome (2019). Psihologa profesionālās darbības jomu apraksts. Izglītības kvalitātes valsts dienests, Jomu aprakstā izmantoti Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2018. | ||||||||
4 | Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science. |