.
Inovatīvas veselības aprūpes organizācijas konceptuālās pieejas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2024 10:24:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VVDG_032 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Sabiedrības vadība | Mērķauditorija: | Vadībzinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Behmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas veselības aprūpes organizācijā | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt pārskatu par inovatīvām veselības aprūpes organizācijas konceptuālām pieejām veselības aprūpes mērķu realizācijas un izaicinājumu kontekstā. Šis kurss ir orientēts uz zināšanu teorētisku apguvi un to praktisku pielietojumu, kā arī izpratnes veidošanu par inovatīvu veselības sistēmu pārvaldības risinājumu īstenošanas iespējām, priekšnosacījumiem un noteicošiem faktoriem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes sistēmas mērķi, uzdevumi un elementi. Sistēmu teorijas konteksts | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Veselības aprūpes sistēmas pārvaldības principi un uzdevumi. Valsts loma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Integrētā veselības aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Hronisko slimību vadība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Pacientvērsta veselības aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Vērtībās balstīta veselības aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga zinātniskās literatūras apguve • Informācijas apkopošana, analīze un prezentācija • Interaktīva tiešsaistes diskusija grupā • Gadījuma analīze, aprakstīšana un prezentēšana | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Vismaz 50% lekciju apmeklējums • Aktivitāte interaktīvo nodarbību un tiešsaistes diskusiju laikā; • Individuālo darbu izpildes precizitāte un termiņi; • Rakstisks eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi nokārtojot studiju kursu, studenti iegūs zināšanas šādās jomās: • Pamatzināšanas par mūsdienu veselības aprūpes pārvaldības un organizācijas principiem • Būs iepazinušies ar konkrētām inovatīvām veselības aprūpes pieejām: integrēto veselības aprūpi, hronisko slimību vadību, pacientvērstu veselības aprūpi,un vērtībās balstītu veselības aprūpi • Pārzinās inovatīvu organizācijas pieeju ieviešanas pamatnosacījumus un priekšnoteikumus | ||||||||
Prasmes: | Studenti iegūs prasmes: • Saprast un spēt novērtēt inovatīvu veselības aprūpes organizācijas pieeju lietderību un pielietojamību; • Analizēt dažādu inovatīvu aprūpes organizācijas pieeju priekšrocības un izaicinājumus • Identificēt atbilstošos organizatoriskos nosacījumus, instrumentus un priekšnosacījumus jaunu koncepciju īstenošanā • Atpazīt veselības pārvaldības problēmas un pamatot inovatīvu risinājumu iespējas problēmu risināšanā • Analizēt un novērtēt citu valstu pieredzi inovatīvu risinājumu ieviešanā un labākās prakses pārņemšanā | ||||||||
Kompetences: | Studenti iegūs kompetences: • Identificēt un risināt problēmas veselības aprūpē, izmantojot inovatīvus pārvaldības un organizācijas risinājumus • Izvēlēties piemērotus inovatīvus risinājumus veselības aprūpes snieguma uzlabošanai • Uzlabot veselības aprūpes organizācijas atbilstību indivīdu un sabiedrības vērtību īstenošanai • Palielināt veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāti gan globālo, gan vietējo izaicinājumu kontekstā | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Savigny D. (2009). Systems thinking for health system strengthening, WHO | ||||||||
2 | Rechel, B. (2020). How to enhance the integration of primary care and public health?: approaches, facilitating factors and policy options. Policy brief 34, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen, Denmark. | ||||||||
3 | Kodner DL. (2009). All together now: a conceptual exploration of integrated care. Healthc Q.;13 Spec No:6-15. doi: 10.12927/hcq.2009.21091. PMID: 20057243. | ||||||||
4 | Nolte, E., Knai, C., et.al. (2014). Assessing Chronic Disease Management in European Health Systems: Country reports. Observatory Studies Series, No. 39. | ||||||||
5 | Nolte, E., Sherry, Merkur S., Anell, A. (2020). Achieving Person-Centred Health Systems: Evidence, Strategies and Challenges, European Observatory on Health Systems and Policies. University Printing House, Cambridge CB2 8BS, United Kingdom, ISBN: 9781108790062 | ||||||||
6 | Nardini, C., et.al. (2021). The evolution of personalized healthcare and the pivotal role of European regions in its implementation. PERSONALIZED MEDICINE VOL. 18, NO. 3 | ||||||||
7 | Teisberg, E., Wallace, S., & O'Hara, S. (2020). Defining and Implementing Value-Based Health Care: A Strategic Framework. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, 95(5), 682–685. | ||||||||
8 | Behmane D., Dūdele A. (2022). Vērtībās balstīta veselības aprūpes koncepcija, RSU, Amerikas Tirdzniecības palāta Latvijā | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Heide, I., et.al. (2016). How to strengthen patient centredness in caring for people with multimorbidity in Europe. Policy brief.22, the European Observatory on Health Systems and Policies. | ||||||||
2 | Goodwin, N., Sonola, L., Thiel, V., Kodner, D. (2014). Coordinated care for people with complex chronic conditions. Key lessons and markers for success. The King’s Fund, London | ||||||||
3 | Behmane et al (2019). Latvia: Health System Review 2019, Health Systems in Transition, vol.21, no 4, 2019, European Observatory on Health Systems and Policies, WHO | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | WHO (2020). Building on value-based health care | ||||||||
2 | European Union (2019). Opinion on Defining value in “value-based healthcare”: Report of the Expert Panel on effective ways of investing in Health (EXPH), | ||||||||
3 | The European Health Management Association (EHMA) |