Pārlekt uz galveno saturu

Gerostomatoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 11:56:00
Par studiju kursu
Kursa kods:ZHAS_002LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anda Mironova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Periodontoloģija, profilaktiskā zobārstniecība, zobārstniecības sabiedrības veselība, terapeitiskā stomatoloģija (karioloģija, endodontija), saziņa ar pacientu, mutes patoloģija, neatliekamā medicīniskā aprūpe, protezēšana zobārstniecībā, zobu ķirurģija.
Mērķis:
Izglītot gerontoloģijas pacientus mutes veselības veicināšanā un sniegt primāro mutes veselības aprūpi, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Gerostomatoloģijas priekšmets un definīcija. Sabiedrības iedalījums pēc vecuma.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Hronoloģiskais, bioloģiskais un sociālais vecums. Cilvēka novecošanas anatomiskie un fizioloģiskie aspekti saistībā ar mutes dobuma stāvokli.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Sejas-žokļu aparāta novecošanas īpatnības. Novecošanas psiholoģija. Dzīvesveida un uztura īpatnības.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Vecu cilvēku stomatoloģiskās aprūpes medicīniskie un sociālie aspekti.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Zobu cieto audu ārstēšanas un protezēšanas īpatnības.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Anestēzija un ķirurģiska iejaukšanās. Onkoloģija.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Novecojuša organisma darbības īpatnības, jo īpaši saistībā ar orofaciālās sistēmas morfoloģiskām un fizioloģiskām vecuma izmaiņām.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Darbs dienas Sociālajos centros.Nodarbības2.00cits
9Darbs ar senioriem klīnikā.Nodarbības4.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sagatavot prezentāciju senioriem Sociālajos centros par mutes veselību un profilaksi, izmantojot lekciju materiālus un zinātnisko literatūru. Prezentēt prezentāciju Sociālajos centros. Aktīva dalība nodarbībās, strādājot ar senioriem. Aizpildīt kursa novērtēšanas anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums kumulatīvais. 30% vērtējuma sastāda prezentācija Sociālajiem centriem, 30% vērtējums darbā ar senioriem klīnikā. Noslēgumā rakstisks tests, kas sastāda 40% gala vērtējuma. Tests ietver daudzizvēļu jautājumus par lekcijās apgūtām tēmām. Tests nokārtots, ja sniegtas 55% pareizu atbilžu, kuras tiek pārvērstas ballēs atbilstoši RSU reglamentam.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zināšanas gerontoloģijā; vecāku pacientu organisma īpatnības; izpratne par patoloģiskiem procesiem mutes dobumā veciem cilvēkiem; zināšanas gados vecāku pacientu ārstēšanā.
Prasmes:Prasme pamatot un organizēt nosūtīšanu pie speciālistiem, lai ārstētu tās patoloģijas formas, kas ir atsevišķu speciālistu kompetencē; Strādājot klīnikā izvēlēties pacienta vecumam un veselības stāvoklim atbilstošas ārstēšanas metodes un materiālus; prasme atrast kontaktu ar vecāku cilvēku un ieteikt piemērotus profilakses līdzekļus.
Kompetences:Studenti spēs pielietot zināšanas sniedzot aprūpi vecāka gada gājuma cilvēkiem klīnikā, izvērtējot vispārējo veselības stāvokli un ieradumus. Spēs identificēt riska grupas, atbilstoši pacienta prasmēm mutes dobuma higiēnā, siekalu testēšanas veikšana, kariesa intensitātes noteikšana, periodonta un mutes gļotādas stāvokļa un oklūzijas izvērtēšana. Spēs izglītot un izstrādāt individuālus aprūpes plānus, savas kompetences ietvaros, vecāka gada gājuma pacientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Fillit, Howard M. “Brocklehurst's Textbook of Geriatric Medicine and Gerontology. 8th Edition”, 2017
2Lekciju materiāli e- studijās.
3Poul Holm-Pedersen (Editor), Angus W. G. Walls (Editor), Jonathan A. Ship (Editor). Textbook of Geriatric Dentistry. 3rd Edition, 2015
4S.Liepiņa. ‘’Gerontoloģijas psiholoģiskie apsketi’’. RaKa, 1998. (Mācību materiāls ar nemainīgu informāciju)
Papildu literatūra
1Esther M. Wilkins, Charlotte J. Wyche, Linda D. Boyd. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. 13th edithion, 2020
2Newman and Carranza's Clinical Periodontology, Periodontal Treatment for Older Adults. Sue S. Spackman and Janet G. Bauer. 2019. Chapter 42, 475-478.e4
3Margaret Cruikshank. Learning to Be Old: Gender, Culture, and Aging”. Rowman & Littlefield Publishers, 2013 (akceptējams izdevums)