.
Gerostomatoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 11:56:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_002 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Mironova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Periodontoloģija, profilaktiskā zobārstniecība, zobārstniecības sabiedrības veselība, terapeitiskā stomatoloģija (karioloģija, endodontija), saziņa ar pacientu, mutes patoloģija, neatliekamā medicīniskā aprūpe, protezēšana zobārstniecībā, zobu ķirurģija. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot gerontoloģijas pacientus mutes veselības veicināšanā un sniegt primāro mutes veselības aprūpi, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gerostomatoloģijas priekšmets un definīcija. Sabiedrības iedalījums pēc vecuma. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Hronoloģiskais, bioloģiskais un sociālais vecums. Cilvēka novecošanas anatomiskie un fizioloģiskie aspekti saistībā ar mutes dobuma stāvokli. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Sejas-žokļu aparāta novecošanas īpatnības. Novecošanas psiholoģija. Dzīvesveida un uztura īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Vecu cilvēku stomatoloģiskās aprūpes medicīniskie un sociālie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Zobu cieto audu ārstēšanas un protezēšanas īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Anestēzija un ķirurģiska iejaukšanās. Onkoloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Novecojuša organisma darbības īpatnības, jo īpaši saistībā ar orofaciālās sistēmas morfoloģiskām un fizioloģiskām vecuma izmaiņām. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Darbs dienas Sociālajos centros. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
9 | Darbs ar senioriem klīnikā. | Nodarbības | 4.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavot prezentāciju senioriem Sociālajos centros par mutes veselību un profilaksi, izmantojot lekciju materiālus un zinātnisko literatūru. Prezentēt prezentāciju Sociālajos centros. Aktīva dalība nodarbībās, strādājot ar senioriem. Aizpildīt kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums kumulatīvais. 30% vērtējuma sastāda prezentācija Sociālajiem centriem, 30% vērtējums darbā ar senioriem klīnikā. Noslēgumā rakstisks tests, kas sastāda 40% gala vērtējuma. Tests ietver daudzizvēļu jautājumus par lekcijās apgūtām tēmām. Tests nokārtots, ja sniegtas 55% pareizu atbilžu, kuras tiek pārvērstas ballēs atbilstoši RSU reglamentam. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas gerontoloģijā; vecāku pacientu organisma īpatnības; izpratne par patoloģiskiem procesiem mutes dobumā veciem cilvēkiem; zināšanas gados vecāku pacientu ārstēšanā. | ||||||||
Prasmes: | Prasme pamatot un organizēt nosūtīšanu pie speciālistiem, lai ārstētu tās patoloģijas formas, kas ir atsevišķu speciālistu kompetencē; Strādājot klīnikā izvēlēties pacienta vecumam un veselības stāvoklim atbilstošas ārstēšanas metodes un materiālus; prasme atrast kontaktu ar vecāku cilvēku un ieteikt piemērotus profilakses līdzekļus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs pielietot zināšanas sniedzot aprūpi vecāka gada gājuma cilvēkiem klīnikā, izvērtējot vispārējo veselības stāvokli un ieradumus. Spēs identificēt riska grupas, atbilstoši pacienta prasmēm mutes dobuma higiēnā, siekalu testēšanas veikšana, kariesa intensitātes noteikšana, periodonta un mutes gļotādas stāvokļa un oklūzijas izvērtēšana. Spēs izglītot un izstrādāt individuālus aprūpes plānus, savas kompetences ietvaros, vecāka gada gājuma pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fillit, Howard M. “Brocklehurst's Textbook of Geriatric Medicine and Gerontology. 8th Edition”, 2017 | ||||||||
2 | Lekciju materiāli e- studijās. | ||||||||
3 | Poul Holm-Pedersen (Editor), Angus W. G. Walls (Editor), Jonathan A. Ship (Editor). Textbook of Geriatric Dentistry. 3rd Edition, 2015 | ||||||||
4 | S.Liepiņa. ‘’Gerontoloģijas psiholoģiskie apsketi’’. RaKa, 1998. (Mācību materiāls ar nemainīgu informāciju) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Esther M. Wilkins, Charlotte J. Wyche, Linda D. Boyd. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. 13th edithion, 2020 | ||||||||
2 | Newman and Carranza's Clinical Periodontology, Periodontal Treatment for Older Adults. Sue S. Spackman and Janet G. Bauer. 2019. Chapter 42, 475-478.e4 | ||||||||
3 | Margaret Cruikshank. Learning to Be Old: Gender, Culture, and Aging”. Rowman & Littlefield Publishers, 2013 (akceptējams izdevums) |