.
Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 11:49:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_047 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselības un veselības veicināšanas filozofijā, sabiedrības veselībā un aprūpē zobārstniecībā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem praktiskas zināšanas un pieredzi veselības veicināšanā un izglītošanā bērniem, pusaudžiem un jauniem cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mutes veselības situācija Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mutes veselības veicināšana Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Izglītojošais darbs mutes veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītojošās programmas Latvijā, lai veicinātu mutes veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izglītojošā darba mutes veselības veicināšanā prakses apraksts (nolikums, aptauju, atskaišu un prezentāciju paraugi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Uztura loma mutes veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Labas prakses piemēri mutes veselības izglītošanas jomā (Childsmile, Oral Health Platform, Alliance for a Cavity Free Future, citas progr). Studentu prezentācijas. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā (eseju analīze - studenti analizē citu studentu darbus). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Literatūras apskatu izstrāde par labas prakses piemēriem mutes veselības izglītošanā, izmantojot materiālus, kuri ievietoti e-vidē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Prezentāciju izstrāde mutes veselības izglītojošā darbā bērniem PII, sākumskolā vai skolā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Prakse bērnudārzos, sākumskolās vai skolās, izglītojot bērnus par mutes veselības veicināšanu. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Prakses aizstāvēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekciju un nodarbību apmeklējums ir obligāts. Lasīt uz pierādījumiem balstītu zinātnisko literatūru par veselības veicināšanu un izglītošanu, sagatavot literatūras pārskatus. Sagatavot mutes veselību veicinošas prezentācijas, bukletus, plakātus, video, lai izglītotu zobārstniecības pacientus (dažādās vecuma grupas). Izglītot bērnus un viņu vecākus bērnudārzos, pirmskolas izglītības iestādēs vai sākumskolās par mutes veselības veicināšanu. Prakses izvērtējuma burtnīcas – atskaites izveide. Prakses aizstāvēšana. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses atskaite un prakses materiālu noformējuma atbilstība noformējuma prasībām. Izglītojošo nodarbību un projektu realizācija praksē. Gala vērtējums veidojas no: 50% nodarbību apmeklējums, patstāvīgais darbs nodarbībās, mājās - prezentāciju veidošana un 50% atskaite par bērnudārzu, pirmskolas izglītības iestāžu vai skolu apmeklējumu (prakses atskaite un aizstāvēšana). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās mutes veselības veicināšanas un izglītošanas principus un pieejas, kā arī diētas rekomendācijas saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām. Mutes veselības nepieciešamības izvērtēšana. Sabiedrības veselības pieejas saistībā ar zobu traumu profilaksi. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs izvērtēt bērnu un jaunu cilvēku attieksmi un zināšanas par mutes veselības veicināšanas iespējām. Sniegt rekomendācijas par diētu saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām, izvērtēt ēdināšanas sistēmas bērnu dārzos un skolās. Veikt profilakses pasākumus un sniegt akūtu palīdzība zobu traumu gadījumos. | ||||||||
Kompetences: | Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi. Izglītot bērnus pirmskolas izglītības iestādēs, sākumskolā un skolās par mutes veselības veicināšanu. Informēt arī bērnu vecākus un skolotājus par mutes veselības veicināšanas iespējām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Esther M. Wilkinis. Clinical practice of the dental hygienist. 2016 | ||||||||
2 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
3 | WHO, Guideline : Sugars Intake for Adults and Children, World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central | ||||||||
4 | Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2022./2023.m.g. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Childsmile. Improving the oral health of children in Scotland | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO). Global strategy and action plan on oral health 2023–2030. | ||||||||
3 | Egita Senakola - Publikācijas Doctus 2018. - 2020. | ||||||||
4 | Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis, Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, [2021]. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | “Programma pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem Latvijā par mutes un zobu veselības veicināšanu saistībā ar veselīga uztura paradumiem” 2022. |