Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2022 09:57:36
Par studiju kursu
Kursa kods:ZTMVK_049LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Egita Senakola
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, tskatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Stomatoloģisko saslimšanu profilakse, periodontoloģija.
Mērķis:
1. daļa. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. 2. daļa. Sniegt studentiem zināšanas, attīstīt prasmes un kompetences, lai viņi spētu ar zinātniskām metodēm atrast atbildes uz klīniskiem jautājumiem, galvenokārt, izprotot zinātnisko metodoloģiju tādā līmenī, lai spētu lasīt un kritiski analizēt zinātnisko literatūru.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā. Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā. Izglītojošas programmas pasaulē mutes veselības veicināšanā. Labas prakses piemēri, arī Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
2Ievads sabiedrības veselības aprūpē vēsturiskie aspekti. Primārā mutes veselības aprūpe. Otavas harta. Kopējas stratēģijas, kuras tiek rekomendētas daudzu hronisku saslimšanu profilaksei un arī mutes saslimšanu profilaksei (kopējo riska faktoru pieeja). Augšupteces un lejupteces koncepts.Lekcijas1.00auditorija
3Zobu higiēnistu apmācības modelis Latvijā un pasaulē. Vēsturiskie aspekti. Profesijas standarts Latvijā. Profilakses stunda zobu higiēnista kabinetā.Lekcijas1.00auditorija
4Smēķēšana un mutes veselība. Epidemioloģiskie dati. Pasīvā smēķēšana, smēķēšana un sievietes veselība. Galvenās smēķēšanas izraisītās sekās mutē. Nikotīnaizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas lomā smēķēšanas atmešanā.Lekcijas1.00auditorija
5Zobu traumu profilakse. Epidemioloģiskie rādītāji un etioloģija. Pirmā palīdzība zoba kroņa lūzuma gadījumā un pie pilnīgi izsista zoba. Sabiedrības informēšana par iespējām novērst zobu traumas, vadlīnijas profilaktiskām aktivitātēm. Video.Lekcijas1.00auditorija
6Ievads zinātniskajā metodoloģijā medicīnā un zobārstniecībā.Lekcijas1.00auditorija
7Pētījumu dizaini.Lekcijas1.00auditorija
8Medicīniskās informācijas meklēšana: informācija pacientiem.Lekcijas1.00auditorija
9Medicīniskās informācijas meklēšana: informācija profesionāļiem.Lekcijas1.00auditorija
10Ētika biomedicīnas pētījumiem.Lekcijas1.00auditorija
11Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā, studentiem atbildot uz noteiktiem jautājumiem.Nodarbības1.00auditorija
12Mutes veselības izglītošana un veicināšana visās vecuma grupās: smēķēšanas izraisītās sekas mutē, smēķēšanas atmešanas iespējas un zobārstniecības komandas loma.Nodarbības1.00auditorija
13Zobu traumu profilakse. Aizsargkapes. /Ja, būs iespēja realizēt -studenti prezentē savas lekcijas, rotaļspēles, kuras novadītas pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepriekš iepazīstoties ar prakses nolikumu pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepazīšanās ar programmu "Mutes veselības mācības programma PII iestādēm Rīgas pilsētā" 2014.g. - grāmata (58 lpp.), buklets (8 lpp.), 2 plakāti.Nodarbības1.00auditorija
14Kritiskās analīzes uzdevums - patstāvīgais darbs.Nodarbības1.00cits
15Kritiskās analīzes uzdevums - prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām, prezentāciju sagatavošana un informatīvu bukletu vai video izstrāde. Voluntāri - katrs students prakses laikā pirmsskolas un skolas izglītības iestādēs veido savu prezentācijas un nodarbības modeli mutes veselības izglītošanā, atskaitās par to ar uzstāšanos pēdējā seminārā. Studentiem būs jāsagatavo patstāvīgais darbs - informācijas meklēšana un analizēšana pēc noteiktiem kritērijiem par izvēlētu tēmu; un prezentācijas sagatavošana par meklēšanas procesu un atrastajiem rezultātiem. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
1. daļa. Studiju kursa laikā, prezentāciju un informatīvu bukletu izstrāde mutes veselības veicināšanā. Voluntāri - atskaite par izglītojošo darbu ar bērniem pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestādēs. 2.daļa. Patstāvīgajam darbam tiks izmantota e-studiju aktivitāte “Seminārs”, un vērtējumu veidos 70% kolēģu vērtējums + 30% vērtējums par veiktajiem kolēģu darbu novērtējumiem. Labāko patstāvīgo darbu autori prezentēs rezultātus pēdējā seminārā; vērtējums būs formatīvs. Gala eksāmena vērtējums sastāda 50% no 1. daļas un 50% no 2.daļas vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas: Iegūs izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Iegūs izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Atpazīs zinātniskās metodikas principus. Identificēs mūsdienu medicīnas zinātnes veiksmes un problēmas. Atpazīs uz pierādījumiem balstītas medicīnas konceptu. Atpazīs pamata klīniskās-epidemioloģiskās pētniecības dizainus. Identificēs pētījuma jautājumus. Atšķirs medicīnas informācijas interneta vietnes pacientiem un profesionāļiem. Pazīs biomedicīnas meklēšanas pārlūkus publicētai literatūrai. Identificēs ētikas principus biomedicīnas pētījumos. Identificēs ētiku regulējošos dokumentus medicīnas zinātnē. Atpazīs galvenās ētikas problēmas zinātnē.
Prasmes:Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas nosacījumus, izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. Veikt meklēšanu medicīnas informācijas interneta vietnēs un pārbaudīt tās ticamību. Veikt medicīnas informācijas meklēšanu datubāzēs, izmantojot meklēšanas pārlūkus. Pielietot medicīniskās informācijas ticamības un kvalitāte izvērtēšanas kritērijus.
Kompetences:Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. Šis kurss nodrošina kompetences, kas ļauj studentam atpazīt pētījumu nozīmi klīniskajā praksē un pamatprasmes medicīniskās informācijas meklēšanai un kritiskai novērtēšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell. 1st Edition, 2016, 124 p.
2Daly B., Watt R.G., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013.
3Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p.
4Fejerskov O., Uribe S., Mariño R.J. Dentistry in a Historical Perspective and a Likely Future of the Profession. In: Mariño R.J., Morgan M.V., Walmsley A.D., editors. Career Paths in Oral Health. Cham: Springer International Publishing; 2018. p. 3–19.
5Kristapsone S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Biznesa augstskola Turība, Otrais, aktualizētais izdevums, 2014, 350 lpp.
6Ārvalstu studentiem/For international students
7Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell. 1st Edition, 2016, 124 p.
8Daly B., Watt R.G., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013.
9Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p.
10Fejerskov O., Uribe S., Mariño R.J. Dentistry in a Historical Perspective and a Likely Future of the Profession. In: Mariño R.J., Morgan M.V., Walmsley A.D., editors. Career Paths in Oral Health. Cham: Springer International Publishing; 2018. p. 3–19.
Papildu literatūra
1Brinkmane A., Senakola E., Veldre O., Mironova A. Mutes veselības mācības programma pirmsskolas izglītības iestādēm. Rīga: Mutes veselības fonds, 2014; 60. lpp.
2E.Senakola, A.Brinkmane, L.Kroniņa. Mutes dobuma veselība pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā. Doctus, 2018, Nr.9, 35.-38.lpp.
3EU Manual of Dental Practise. 5th Edition, 2014.
4E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. 1-56.lpp.
5Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence LTDA, 2014.
6Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu: rokasgrāmata primārās un ...
7Ross M. Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, Luis Monteiro, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206.
8Toolkit for delivering the 5A’s and 5R’s brief tobacco interventions in primary care. WHO, 2014.
9Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention. WHO, 2017.
10Maldupa I., Uribe S. Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. 2014;(1):35–41.
11Ārvalstu studentiem/For international students
12EU Manual of Dental Practise. 5th Edition, 2014.
13Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence LTDA, 2014.
14Ross M. Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, Luis Monteiro, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206.
Citi informācijas avoti
1Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med.