.
Sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2022 09:57:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_049 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Stomatoloģisko saslimšanu profilakse, periodontoloģija. | ||||||||
Mērķis: | 1. daļa. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. 2. daļa. Sniegt studentiem zināšanas, attīstīt prasmes un kompetences, lai viņi spētu ar zinātniskām metodēm atrast atbildes uz klīniskiem jautājumiem, galvenokārt, izprotot zinātnisko metodoloģiju tādā līmenī, lai spētu lasīt un kritiski analizēt zinātnisko literatūru. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā. Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā. Izglītojošas programmas pasaulē mutes veselības veicināšanā. Labas prakses piemēri, arī Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ievads sabiedrības veselības aprūpē vēsturiskie aspekti. Primārā mutes veselības aprūpe. Otavas harta. Kopējas stratēģijas, kuras tiek rekomendētas daudzu hronisku saslimšanu profilaksei un arī mutes saslimšanu profilaksei (kopējo riska faktoru pieeja). Augšupteces un lejupteces koncepts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Zobu higiēnistu apmācības modelis Latvijā un pasaulē. Vēsturiskie aspekti. Profesijas standarts Latvijā. Profilakses stunda zobu higiēnista kabinetā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Smēķēšana un mutes veselība. Epidemioloģiskie dati. Pasīvā smēķēšana, smēķēšana un sievietes veselība. Galvenās smēķēšanas izraisītās sekās mutē. Nikotīnaizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas lomā smēķēšanas atmešanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zobu traumu profilakse. Epidemioloģiskie rādītāji un etioloģija. Pirmā palīdzība zoba kroņa lūzuma gadījumā un pie pilnīgi izsista zoba. Sabiedrības informēšana par iespējām novērst zobu traumas, vadlīnijas profilaktiskām aktivitātēm. Video. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ievads zinātniskajā metodoloģijā medicīnā un zobārstniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pētījumu dizaini. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Medicīniskās informācijas meklēšana: informācija pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Medicīniskās informācijas meklēšana: informācija profesionāļiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ētika biomedicīnas pētījumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā, studentiem atbildot uz noteiktiem jautājumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Mutes veselības izglītošana un veicināšana visās vecuma grupās: smēķēšanas izraisītās sekas mutē, smēķēšanas atmešanas iespējas un zobārstniecības komandas loma. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Zobu traumu profilakse. Aizsargkapes. /Ja, būs iespēja realizēt -studenti prezentē savas lekcijas, rotaļspēles, kuras novadītas pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepriekš iepazīstoties ar prakses nolikumu pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepazīšanās ar programmu "Mutes veselības mācības programma PII iestādēm Rīgas pilsētā" 2014.g. - grāmata (58 lpp.), buklets (8 lpp.), 2 plakāti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Kritiskās analīzes uzdevums - patstāvīgais darbs. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Kritiskās analīzes uzdevums - prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām, prezentāciju sagatavošana un informatīvu bukletu vai video izstrāde. Voluntāri - katrs students prakses laikā pirmsskolas un skolas izglītības iestādēs veido savu prezentācijas un nodarbības modeli mutes veselības izglītošanā, atskaitās par to ar uzstāšanos pēdējā seminārā. Studentiem būs jāsagatavo patstāvīgais darbs - informācijas meklēšana un analizēšana pēc noteiktiem kritērijiem par izvēlētu tēmu; un prezentācijas sagatavošana par meklēšanas procesu un atrastajiem rezultātiem. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. daļa. Studiju kursa laikā, prezentāciju un informatīvu bukletu izstrāde mutes veselības veicināšanā. Voluntāri - atskaite par izglītojošo darbu ar bērniem pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestādēs. 2.daļa. Patstāvīgajam darbam tiks izmantota e-studiju aktivitāte “Seminārs”, un vērtējumu veidos 70% kolēģu vērtējums + 30% vērtējums par veiktajiem kolēģu darbu novērtējumiem. Labāko patstāvīgo darbu autori prezentēs rezultātus pēdējā seminārā; vērtējums būs formatīvs. Gala eksāmena vērtējums sastāda 50% no 1. daļas un 50% no 2.daļas vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūs izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Iegūs izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Atpazīs zinātniskās metodikas principus. Identificēs mūsdienu medicīnas zinātnes veiksmes un problēmas. Atpazīs uz pierādījumiem balstītas medicīnas konceptu. Atpazīs pamata klīniskās-epidemioloģiskās pētniecības dizainus. Identificēs pētījuma jautājumus. Atšķirs medicīnas informācijas interneta vietnes pacientiem un profesionāļiem. Pazīs biomedicīnas meklēšanas pārlūkus publicētai literatūrai. Identificēs ētikas principus biomedicīnas pētījumos. Identificēs ētiku regulējošos dokumentus medicīnas zinātnē. Atpazīs galvenās ētikas problēmas zinātnē. | ||||||||
Prasmes: | Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas nosacījumus, izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. Veikt meklēšanu medicīnas informācijas interneta vietnēs un pārbaudīt tās ticamību. Veikt medicīnas informācijas meklēšanu datubāzēs, izmantojot meklēšanas pārlūkus. Pielietot medicīniskās informācijas ticamības un kvalitāte izvērtēšanas kritērijus. | ||||||||
Kompetences: | Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. Šis kurss nodrošina kompetences, kas ļauj studentam atpazīt pētījumu nozīmi klīniskajā praksē un pamatprasmes medicīniskās informācijas meklēšanai un kritiskai novērtēšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell. 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
2 | Daly B., Watt R.G., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
3 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
4 | Fejerskov O., Uribe S., Mariño R.J. Dentistry in a Historical Perspective and a Likely Future of the Profession. In: Mariño R.J., Morgan M.V., Walmsley A.D., editors. Career Paths in Oral Health. Cham: Springer International Publishing; 2018. p. 3–19. | ||||||||
5 | Kristapsone S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Biznesa augstskola Turība, Otrais, aktualizētais izdevums, 2014, 350 lpp. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
7 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell. 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
8 | Daly B., Watt R.G., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
9 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
10 | Fejerskov O., Uribe S., Mariño R.J. Dentistry in a Historical Perspective and a Likely Future of the Profession. In: Mariño R.J., Morgan M.V., Walmsley A.D., editors. Career Paths in Oral Health. Cham: Springer International Publishing; 2018. p. 3–19. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brinkmane A., Senakola E., Veldre O., Mironova A. Mutes veselības mācības programma pirmsskolas izglītības iestādēm. Rīga: Mutes veselības fonds, 2014; 60. lpp. | ||||||||
2 | E.Senakola, A.Brinkmane, L.Kroniņa. Mutes dobuma veselība pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā. Doctus, 2018, Nr.9, 35.-38.lpp. | ||||||||
3 | EU Manual of Dental Practise. 5th Edition, 2014. | ||||||||
4 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. 1-56.lpp. | ||||||||
5 | Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence LTDA, 2014. | ||||||||
6 | Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu: rokasgrāmata primārās un ... | ||||||||
7 | Ross M. Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, Luis Monteiro, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206. | ||||||||
8 | Toolkit for delivering the 5A’s and 5R’s brief tobacco interventions in primary care. WHO, 2014. | ||||||||
9 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention. WHO, 2017. | ||||||||
10 | Maldupa I., Uribe S. Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. 2014;(1):35–41. | ||||||||
11 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
12 | EU Manual of Dental Practise. 5th Edition, 2014. | ||||||||
13 | Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence LTDA, 2014. | ||||||||
14 | Ross M. Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, Luis Monteiro, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med. |