.
Karioloģijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.06.2024 15:56:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_076 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Bioloģija; Zobārstniecība; Māszinības; Sabiedrības veselība; Medicīnas tehnoloģijas; Medicīnas pakalpojumi; Ārstniecība; Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Maldupa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par kariesa etioloģiju, dažādu faktoru nozīmi kariesa attīstībā no emaljas demineralizācijas līdz dentīna kariesa līmenim. Sniegt zināsanas un attīstīt kariesa diagnostikas un kariozo bojājumu novērtēšanas prasmes, attīstīt pacienta izmeklēšanas un pacienta ambulatorās kartes aizpildīšanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profilakse zobārstniecībā, vēsture un terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa profilaksē un ārstēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zobu tīrīšanas principi - tehnika, līdzekļi, zobu pastas un citi mājās lietojamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kariesa riska noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kariozo bojājumu diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Agrīna, neinvazīva un minimāli invazīva kariesa ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Emaljas demineralizācijas un remineralizācijas procesi, kariozā bojājuma attīstības sākums; citi zobu audu zuduma mehānismi (erozijas, abrāzijas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Kariesa riska novērtēšana, kariesa diagnostika - metodes, prakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kariozo bojājumu konstatēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Pacienta ambulatorās kartes aizpildīšana līdz kariesa riska novērtējumam (ieskaitot). | Nodarbības | 4.00 | klīniskā bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profilakse zobārstniecībā, vēsture un terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa profilaksē un ārstēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zobu tīrīšanas principi - tehnika, līdzekļi, zobu pastas un citi mājās lietojamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kariesa riska noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kariozo bojājumu diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Agrīna, neinvazīva un minimāli invazīva kariesa ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Emaljas demineralizācijas un remineralizācijas procesi, kariozā bojājuma attīstības sākums; citi zobu audu zuduma mehānismi (erozijas, abrāzijas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Kariesa riska novērtēšana, kariesa diagnostika - metodes, prakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kariozo bojājumu konstatēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Pacienta ambulatorās kartes aizpildīšana līdz kariesa riska novērtējumam (ieskaitot). | Nodarbības | 4.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Padziļināta tēmu izpēte; grupu darbs; prezentāciju gatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 30% grupu darbs par zobu kopšanas līdzekļiem + 30% nodarbību apmeklējums + 40% vidējais nodarbību vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas kursa apguves studējošais pārzinās: Mutes biofilmas, uztura, siekalu un citu saimnieka faktoru, fluorīdu un uzvedības/sociālo faktoru saistība ar kariesu un citiem zobu cieto audu bojājumiem. Bioķīmiskie procesi biofilmā, siekalās un cietajos zobu audos. Skābju un bāzu veidošanās, buferējošās īpašības un piesātinājuma ietekme siekalās un biofilmā. Vides faktoru, medikamentu un sistēmisko slimību loma saistībā ar kariesu un citiem zobu cieto audu traucējumiem. Zobu cieto audu izmaiņu fizikālais un bioloģiskais pamats saistībā ar kariozo bojājumu konstatēšanu un novērtēšanu. Kariesa riska novērtēšanas principi. Diagnostikas metožu efektivitātes novērtēšanas principi, ko piemēro kariesam un citiem zobu cieto audu traucējumiem. Jaunas informācijas novērtēšana par riska faktoriem un indikatoriem, kariesa un citu zobu cieto audu traucējumu diagnostikas, konstatēšanas un novērtēšanas metodēm. | ||||||||
Prasmes: | Aprakstīt un apspriest mehānismus un dinamiskos procesus, kas saistīti ar veselības stāvokļa uzturēšanu, kā arī saimnieka reakciju uz kariesu makroskopiskā, mikroskopiskā un molekulārā līmenī. Iegūt datus, izvēloties atbilstošus riska faktorus/indikatorus, ja/kad tas ir iespējams, no: pacienta anamnēzes, kas ietver medicīniskos, mutes dobuma, zobārstniecības, sociālos un ekonomiskos aspektus; ar mutes veselību saistītiem paradumiem, ņemot vērā mutes higiēnu, zināšanas, motivāciju un pašvērtējumu, uztura paradumus un intraorālos bioloģiskos faktorus; kariesa pieredzi; fluorīdu lietošanu; un sistēmisko veselību; kā arī ņemt vērā jaunus validētus riska faktorus, kad parādās jauni pierādījumi. Atpazīt patoloģiskus zobu audus un atšķirt kariozā procesa izraisītas cieto audu izmaiņas no citas izcelsmes cieto audu patoloģijāmvai anomālijām. Ievākt un reģistrēt datus par dažādām kariozā bojājuma stadijām, pazīmēm un ar zobu kariesu saistīto simptomu klātbūtni. Novērtēt aktivitātes statusu dažādāskariozā bojājuma stadijās. Izprast uz pierādījumiem balstītas prakses priekšrocības gan individuālā, gan sabiedrības veselības līmenī. | ||||||||
Kompetences: | Spēj pielietot zināšanas un izpratni par kariesa etioloģiju un attīstību, lai spētu atpazīt kariesu, veikt kariesa diagnostiku, ievācot, analizējot un integrējot datus par kariesa riska faktoriem, kariesa pazīmēm, simptomiem un identificēt kariozos bojājumus, novērtējot to attīstības stadiju un aktivitātes statusu, lai noteiktu, vai kariess ir bijis vai pašlaik ir, vai pastāv bojājumu rašanās risks. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kühnisch, J., Aps, J. K., Splieth, C., Lussi, A., Jablonski-Momeni, A., Mendes, F. M., Schmalz, G., Fontana, M., Banerjee, A., Ricketts, D., Schwendicke, F., Douglas, G., Campus, G., van der Veen, M., Opdam, N., Doméjean, S., Martignon, S., Neuhaus, K. W., Horner, K., & Huysmans, M.-C. D. (2024). ORCA-EFCD consensus report on clinical recommendation for caries diagnosis. Paper I: caries lesion detection and depth assessment. Clinical Oral Investigations, 28(4), 227. | ||||||||
2 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
3 | Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016. | ||||||||
4 | Maldupa I, Uribe S, Brinkmane A, Senakola E, Krūmiņa K. Fluorīdu lietošanas vadlīnijas Latvijā, 2014. | ||||||||
5 | Marsh PD, Head DA, Devine DA. Ecological approaches to oral biofilms: control without killing. Caries Res. 2015; 49 Suppl 1:46-54. | ||||||||
6 | Wright et al. Evidence-based clinical practice guideline for the use of pit-and-fissure sealants. 2016:147(8):672-682. | ||||||||
7 | Sheiham A, James WP. Diet and Dental Caries: The Pivotal Role of Free Sugars Reemphasized. J Dent Res. 2015 Oct;94(10):1341-7. | ||||||||
8 | Gomez A, Espinoza JL, Harkins DM, Leong P, Saffery R, Bockmann M, et.al. Host Genetic Control of the Oral Microbiome in Health and Disease. Cell Ho | ||||||||
9 | Marsh PD, Head DA, Devine DA. Ecological approaches to oral biofilms: control without killing. Caries Res. 2015; 49 Suppl 1:46-54. | ||||||||
10 | Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015, Feb; 23(2):76-82. | ||||||||
11 | Takahashi N. Oral Microbiome Metabolism From “Who Are They?” to “What Are They Doing?” J Dent Res. 2015; 94(12):1628–37. | ||||||||
12 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
13 | Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016. | ||||||||
14 | Wright et al. Evidence-based clinical practice guideline for the use of pit-and-fissure sealants. 2016:147(8):672-682. | ||||||||
15 | Conrads, G. and About, I. (2018) ‘Pathophysiology of Dental Caries’, Monographs in oral science, 27, pp. 1–10. | ||||||||
16 | Neuhaus, K.W. and Lussi, A. (2018) ‘Carious Lesion Diagnosis: Methods, Problems, Thresholds’, Monographs in oral science, 27, pp. 24–31. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93. | ||||||||
2 | Guerrieri A, Gaucher C, Bonte E, Lasfargues JJ. Minimal intervention dentistry: part 4. Detection and diagnosis of initial caries lesions. BDJ 2012;213(11):551–7. | ||||||||
3 | Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904. | ||||||||
4 | Rugg-Gunn A. Dental caries: Strategies to control this preventable disease. Acta Med Acad. 2013 Nov;42(2):117-30. | ||||||||
5 | Silva N, Abusleme L, Bravo D, Dutzan N, Garcia-Sesnich J, Vernal R, Hernández M, Gamonal J. Host response mechanisms in periodontal diseases. J Appl Oral Sci. 2015 May-Jun;23(3):329-55. | ||||||||
6 | Fontana M, Young DA, Wolff MS, Pitts NB, Longbottom C. Defining dental caries for 2010 and beyond. Dent Clin North Am. 2010 Jul;54(3):423-40. | ||||||||
7 | Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016 | ||||||||
8 | Kay E.J., Levine R. S., Stillman-Lowe C. A guide to Prevention in Dentistry: Including the Scientific Basis of Oral Health Education. British Dental Journal, 2004 | ||||||||
9 | Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries” Karger, 2009 | ||||||||
10 | Al-Yaseen, W., Raggio, D. P., Araujo, M., & Innes, N. (2024). “I Just Wanted a Dentist in My Phone”-Designing Evidence-Based mHealth Prototype to Improve Preschool Children’s Oral and Dental Health: Multimethod Study of the Codevelopment of an App for Children's Teeth. JMIR Formative Research, 8, e49561. | ||||||||
11 | Tassery, H., Miletic, I., Turkun, L. S., Sauro, S., Gurgan, S., Banerjee, A., Basso, M., Khelafia, S., Terrer, E., Pilliol, V., & Slimani, A. (2024). Preventive management of carious lesions: from non-invasive to micro-invasive operative interventions. British Dental Journal, 236(8), 603–610. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med) | ||||||||
2 | https://www.icdas.org/ | ||||||||
3 | https://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Odontologiska-fak… | ||||||||
4 | http://www.ada.org/en/ | ||||||||
5 | http://www.aapd.org/ | ||||||||
6 | http://www.cdafoundation.org/education/cambra |