.
Mutes veselības veicināšana klīniku un populācijas līmenī
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.01.2024 09:15:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_077 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tsk![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija, profilakse zobārstniecībā, periodontoloģija. | ||||||||
Mērķis: | 1. daļa. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. 2. daļa. Attīstīt pacienta izmeklēšanas, kariesa un kariozo bojājumu diagnostikas, profilakses un agrīnas ārstēšanas prasmes, izmantojot uz pierādījumiem balstītas metodes un materiālus; sniegt zināšanas par pareizu pacienta dokumentācijas aizpildīšanu un profilakses un ārstēšanas plāna sastādīšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā. Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā. Izglītojošas programmas pasaulē mutes veselības veicināšanā. Labas prakses piemēri, arī Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ievads sabiedrības veselības aprūpē vēsturiskie aspekti. Primārā mutes veselības aprūpe. Otavas harta. Kopējas stratēģijas, kuras tiek rekomendētas daudzu hronisku saslimšanu profilaksei un arī mutes saslimšanu profilaksei (kopējo riska faktoru pieeja). Augšupteces un lejupteces koncepts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Zobu higiēnistu apmācības modelis Latvijā un pasaulē. Vēsturiskie aspekti. Profesijas standarts Latvijā. Profilakses stunda zobu higiēnista kabinetā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Smēķēšana un mutes veselība. Epidemioloģiskie dati. Pasīvā smēķēšana, smēķēšana un sievietes veselība. Galvenās smēķēšanas izraisītās sekas mutē. Nikotīnaizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas lomā smēķēšanas atmešanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zobu traumu profilakse. Epidemioloģiskie rādītāji un etioloģija. Pirmā palīdzība zoba kroņa lūzuma gadījumā un pie pilnīgi izsista zoba. Sabiedrības informēšana par iespējām novērst zobu traumas, vadlīnijas profilaktiskām aktivitātēm. Video. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā, studentiem atbildot uz noteiktiem jautājumiem. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Mutes veselības izglītošana un veicināšana visās vecuma grupās: smēķēšanas izraisītās sekas mutē, smēķēšanas atmešanas iespējas un zobārstniecības komandas loma. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Zobu traumu profilakse. Aizsargkapes. /Ja, būs iespēja realizēt - studenti prezentē savas lekcijas, rotaļspēles, kuras novadītas pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepriekš iepazīstoties ar prakses nolikumu pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Iepazīšanās ar programmu "Mutes veselības mācības programma PII iestādēm Rīgas pilsētā" 2014.g. - grāmata (58 lpp.), buklets (8 lpp.), 2 plakāti. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Pacienta izmeklēšana – anamnēze, uztura aptauja, iepazīšanās ar pacienta karti, mutes higiēnas instrukcijas un motivācija, uztura rekomendācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Mutes higiēnas stāvokļa novērēšana - Higiēnas indekss, Aplikuma indekss, Silness-Loe indekss, Vienkāršotais Green-Vermilion indekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Periodonta stāvokļa novērtējums - CPITN indekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Kariesa diagnostika (ICDAS) ar attēliem un izrautiem zobiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Kariesa diagnostika klīnikā (ICDAS, KPE indeksi), citu zobu cieto audu patoloģiju diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Kariesa riska novērtējums, ārstēšanas plāna sastādīšana, zobu pulēšana, fluorīdu aplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Fisūru un proksimālo silantu aplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1.daļa - Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām, prezentāciju sagatavošana un informatīvu bukletu vai video izstrāde. Voluntāri - katrs students prakses laikā pirmsskolas un skolas izglītības iestādēs veido savu prezentācijas un nodarbības modeli mutes veselības izglītošanā, atskaitās par to ar uzstāšanos pēdējā seminārā. 2.daļa - Uz katru nodarbību studentiem jāiepazīstas ar materiāliem e-studijās (metodiskiem un video materiāliem un zinātniskiem rakstiem); Uz 7. nodarbību studentiem jāsagatavo pilnīgi aizpildīta pacienta karte ar saslimšanas riska novērtējumu, ārstēšanas plānu un vēstuli pacientam. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. daļa. Studiju kursa laikā, prezentāciju un informatīvu bukletu izstrāde mutes veselības veicināšanā. Voluntāri - atskaite par izglītojošo darbu ar bērniem pirmsskolas un sākumskolas izglītības iestādēs. 2.daļa - 70% rakstiskais eksāmens + 20% nodarbību kontroldarba vērtējums + 10% nodarbību apmeklējums. Kopējā atzīme veidojas no 50% pirmā daļa un 50% otrā daļa. Rakstisks eksāmens kursa noslēgumā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1.daļa - Iegūs izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Iegūs izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. 2.daļa - Nosauks un raksturos mutes stāvokļa novērtējuma indeksus, noteikšanas procedūru un atbilstošos kodus. Aprakstīs kariesa riska noteikšanas metodes. Nosauks fluorīdu aplikāciju indikācijas un protokolus dažādās kariesa riska grupās. Nosauks okluzālo un proksimālo silantu indikācijas. | ||||||||
Prasmes: | 1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas nosacījumus, izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. 2.daļa - Pielietos mutes veselības novērtējuma indeksus mutes higiēnas noteikšanai, periodonta veselības, kariesa pieredzes un aktivitātes novērtēšanai. Noteiks un pierakstīs kariozo bojājumu stadiju un aktivitāti. Pielietos profesionālos fluorīdu līdzekļus dažādās vecuma un kariesa riska grupās. Aplicēs okluzālos un proksimālos silantus kariesa profilaksei un ārstēšanai. | ||||||||
Kompetences: | 1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. 2.daļa - Spēs patstāvīgi izvērtēt dažādu mutes saslimšanu diagnostikas, profilakses un ārstēšanas metožu pielietojuma nepieciešamību individuāli katram pacientam; spēs sekot zinātniskajā literatūrā par jaunu diagnostikas un ārstēšanas līdzekļu pielietojumu un esošo metožu racionālu izmantošanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell. 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
2 | Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis, Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, [2021] | ||||||||
3 | Daly B., Watt R.G., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
4 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
5 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. | ||||||||
6 | Maldupa I, Sopule A, Uribe SE, Brinkmane A, Senakola E. Caries Prevalence and Severity for 12-Year-Old Children in Latvia. Int Dent J. 2021 Jun;71(3):214–23. | ||||||||
7 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
8 | Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | EU Manual of Dental Practise. 5th Edition, 2014. | ||||||||
2 | Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence LTDA, 2014. | ||||||||
3 | Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un perinatālās aprūpes speciālistiem nikotīna atkarīgu pacientu diagnosticēšanai un īsās intervences sniegšanai pacientu smēķēšanas atmešanas veicināšanai. | ||||||||
4 | Ross M. Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, Luis Monteiro, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206. | ||||||||
5 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention. WHO, 2017. | ||||||||
6 | Paula Moynihan, Yuka Makino, Poul Erik Petersen,| Hiroshi Ogawa. Implications of WHO Guideline on Sugars for dental health professionals. Community Dent Oral Epidemiol. 2018;46:1–7. | ||||||||
7 | Sheiham A, James WP. Diet and Dental Caries: The Pivotal Role of Free Sugars Reemphasized. J Dent Res. 2015 Oct;94(10):1341-7. | ||||||||
8 | Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93. | ||||||||
9 | Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO) | ||||||||
3 | World Oral Health Day, FDI. | ||||||||
4 | Egita Senakola un citi autori- Publikācijas Doctus | ||||||||
5 | https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25994176/ | ||||||||
6 | https://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Odontologiska-fak… | ||||||||
7 | http://www.ada.org/en/ | ||||||||
8 | http://www.aapd.org/ | ||||||||
9 | http://www.cdafoundation.org/education/cambra |