.
Fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.08.2023 10:33:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_058 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Rudīte Lagzdiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 26 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 38 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 26 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 38 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijā, histoloģijā, bioķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem iespēju apgūt teorētiskās zināšanas par vesela cilvēka organisma fizioloģiskām funkcijām, to realizācijas mehānismu un vadību, praktisko darbu gaitā novērot, analizēt un novērtēt dažādas organisma funkcijas un to regulāciju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads fizioloģijā. Organisma funkciju regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fizioloģisko funkciju reģistrēšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
3 | Nervu sistēmas darbības principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cīpslu refleksi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
5 | Nervu sistēmas darbības principi. Veģetatīvā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Acu zīlīšu refleksi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Muskuļu darbības fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Asins grupu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Asinis. Asins rece. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Elektrokardiogramma. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Asinsrites principi. Sirds darbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Arteriālā asinsspiediena mērīšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Asinsrite asinsvados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Spirogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Elpošanas sistēmas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Diurēzes izmaiņas ūdens slodzes ietekmē. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | Izvadprocesi. Nieru darbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Endokrīnās sistēmas funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Endokrīnā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Garšas un ožas sensorās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Garšas sliekšņa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Košļāšanas EMG. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
26 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Glikozes līmeņa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Vielu un enerģijas maiņas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Vielmaiņas intensitātes noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
30 | Termoregulācija. Skābju un sārmu līdzsvara regulācija organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Ķermeņa temperatūras raksturojums un izmaiņas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads fizioloģijā. Organisma funkciju regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fizioloģisko funkciju reģistrēšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
3 | Nervu sistēmas darbības principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cīpslu refleksi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
5 | Nervu sistēmas darbības principi. Veģetatīvā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Acu zīlīšu refleksi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Muskuļu darbības fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Asins grupu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Asinis. Asins rece. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Elektrokardiogramma. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Asinsrites principi. Sirds darbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Arteriālā asinsspiediena mērīšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Asinsrite asinsvados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Spirogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Elpošanas sistēmas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Diurēzes izmaiņas ūdens slodzes ietekmē. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | Izvadprocesi. Nieru darbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Endokrīnās sistēmas funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Endokrīnā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Garšas un ožas sensorās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Garšas sliekšņa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Košļāšanas EMG. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
26 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Glikozes līmeņa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Vielu un enerģijas maiņas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Vielmaiņas intensitātes noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
30 | Termoregulācija. Skābju un sārmu līdzsvara regulācija organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Ķermeņa temperatūras raksturojums un izmaiņas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pirms nodarbībām jāapgūst teorētiskais materiāls, praktiskajā nodarbībā jāpiedalās diskusijā par tēmu, jāuzdod jautājumi, jāiepazīstas ar praktiskā darba gaitu; pēc katras praktiskās nodarbības – patstāvīgi jānoformē praktiskā darba secinājumi un jāiesniedz pārbaudei, jāizpilda zināšanu pārbaudes tests. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semestra laikā teorētisko zināšanu pārbaudes nodarbībās un iegūti sekmīgi rezultāti visos kolokvijos, sekmīgi veikti un ieskaitīti nodarbību praktiskie darbi, 1. semestra beigās – Ieskaite (semestra), 2. semestra beigās – Eksāmens. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vērtējuma vidējam procentam tiek pieskaitīts 1% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā, atbilstoši RSU Studiju reglamentā apstiprinātajai vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa sekmīgas apguves rezultātā students pratīs izskaidrot norises dažādās cilvēka orgānu sistēmās, orgānu darbības regulāciju, spēs raksturot un novērtēt vesela cilvēka organisma fizioloģiskos parametrus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs prasmes veikt organisma pamata fizioloģisko funkciju izmeklēšanu un mērīšanu, pratīs analizēt un izvērtēt iegūtos rezultātus, risināt ar cilvēka fizioloģijas jautājumiem saistītus uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas un prasmes spēs pielietot, veicot cilvēka funkcionālā stāvokļa novērtēšanu, risinot ar uztura problēmām un uztura terapiju saistītus jautājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova, O. Fizioloģija ārstiem. Rīga, Medicīnas apgāds. Atjaunots izdevums 2021. gadā. | ||||||||
2 | Aberberga-Augškalne, L. 2008. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga, Medicīnas apgāds. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Costanzo, Linda S. 2023. Costanzo Physiology. 7th ed. Elsevier, Inc. Clinical Key | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hall, J.E. (eds.) 2021. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th ed. Phyladelphia: Elsevier, Inc. Clinical Key | ||||||||
2 | Barret, K.E. (eds.) 2014. Gastrointestinal Physiology. 2nd ed. USA: McGraw-Hill Education. Access Medicine | ||||||||
3 | Barret, K.E., et al. (eds.) 2019. Ganong's Review of Medical Physiology. 26th ed. USA: McGraw-Hill Education. Access Medicine | ||||||||
4 | Johnson, L.R. (eds.) 2019. Gastrointestinal Physiology, 9th ed. Elsevier, Inc. Clinical Key | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | e-studijās ievietotās interneta saites atbilstoši mācību tēmai. |