.
Bioķīmija zobārstiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2022 10:25:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_074 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Medicīniskā bioķīmija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Brangulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Kurss Medicīniskā Bioķīmija: CFUBK_005. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēka organismā notiekošajiem bioķīmiskajiem procesiem (gremošanu un metabolismu) molekulārā līmenī. Veicināt izpratni par bioķīmisko procesu regulācijas mehānismiem gan molekulārā, gan fizioloģiskā līmenī, akcentējot ogļhidrātu metabolismu. Skaidrot proteīnu lomu ekstracelulārā matriksa un saistaudu veidošanā. Skaidrot bioķīmiskos procesus, kas saistīti ar zobu un mutes veselību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makromolekulas. Ogļhidrātu gremošana, saistītās patoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Makromolekulas. Peptīdu un lipīdu gremošana, saistītās patoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Uzturvielu hidrolīze, peptīdu ķēdes šķelšana, ar gremošanu saistītās patoloģijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioenerģētika, ATP loma cilvēka metabolismā, Elektronu transporta ķēde un oksidatīvā fosforilācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Glikolīzes (aeroba un anaeroba) saistība ar citiem metabolajiem procesiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Oksidatīvais stress, elektronu transporta ķēdes aktivatori un inhibitori. Anaerobā glikolīze, laktoacidoze – cēloņi un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ogļhidrātu, lipīdu un aminoskābju metabolisma hormonālā regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Uzturvielu metabolisms absorbcijas un postabsorbcijas periodā, un fiziskās slodzes laikā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Audu proteīni – ekstracelulārais matriks un saistaudi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Zobu, siekalu un dentālā kariesa bioķīmija. Fluors un fluoroze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Cilvēka siekalu un zobu proteomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācijas: gada novitāte zobārstniecības bioķīmijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursā paredzētas 48 patstāvīgā darba stundas, no kurām 12 būs organizēts darbs saistībā ar prezentāciju gatavošanu. Pārējās 36 stundas iekļauj: • patstāvīgu e-studijās piedāvāto materiālu apgūšanu (grāmatas, pārskata zinātniskās publikācijas); • iepriekšēju e-studijās pieejamo mājasdarbu sagatavošanu uz katru semināra nodarbību; • zinātnisko publikāciju analīzi; • patstāvīgu gatavošanos eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens (gala pārbaudījums) iekļauj vispārīgus daudz-izvēļu jautājumus par visām studiju kursā iekļautajām tēmām; dažādus rakstiskos uzdevumus, kur tiek atprasītas zināšanas par galvenajiem gremošanas un metabolisma procesiem; rakstiskos uzdevumus, kas novērtē studenta vispārēju izpratni par bioķīmisko procesu saistību ar mutes un zobu veselību. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • izskaidrot un aprakstīt olbaltumvielu, lipīdu, nukleīnskābju un ogļhidrātu gremošanu un ar to saistītās patoloģijas; • nosaukt enzīmu aktivitāti ietekmējošos faktorus; • raksturot metaboliskos ceļus, kas cilvēka organismā saista ogļhidrātus, lipīdus un aminoskābes un ļauj šīm vielu grupām veikt savstarpējas pārvērtības, nosaukt, kādi hormoni ietekmē šīs pārvērtības; • nosaukt un izskaidrot pamata komplikācijas, kas saistītas ar apgūto bioķīmisko ceļu disfunkciju (piemēram, laktoacidoe, ketoacidoze u.c.); • nosaukt un izskaidrot saistaudu bioķīmiskos procesus un to specifiskas adaptācijas; • nosaukt un izskaidrot bioķīmiskos procesus, kas nodrošina mutes un zobu veselību. | ||||||||
Prasmes: | 1. Zināšanu pielietojums – spēja: • secīgi izskaidrot molekulu šķelšanu gremošanas traktā, identificēt šķelšanas galaproduktus; • secīgi izskaidrot pamata metabolisko ceļu regulāciju un to nozīmi mutes un zobu veselībā; • izskaidrot proteomikas lomu zobārstniecībā. 2. Prasme risināt situāciju uzdevumus. 3. Prasme izmantot zinātnisko literatūru kā informācijas avotu. 4. Komunikācijas prasmes, kas iegūtas organizētā grupu darbā. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgi apgūstot kursu, students spēs: • analizēt iespējamās izmaiņas gremošanas procesos un to saistību ar mutes un zobu veselību; • analizēt iespējamās izmaiņas cilvēka metabolismā un to saistību ar mutes un zobu veselību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | DM Vasudevan, S Sreekumari, Kannan Vaidyanathan. 2017. Textbook of Biochemistry for Dental Students, 3rd Edition | ||||||||
2 | Lieberman, M.A. and Peet, A. 2018. Marks' Basic Medical Biochemistry. 4th ed. Lippincott Williams& Wilkins | ||||||||
3 | Nelson, D. L. and Cox, M. M. 2017. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th ed. New York: W. H. Freeman & Co (or a newer version). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Baynes, J. W., Dominiczak, M. H. 2019. Medical Biochemistry. 4th ed. |