.
Fizika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.12.2022 09:39:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FK_054 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Fizika; Cietvielu fizika | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksandrs Mičko | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Fizikas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 1. stāvs, 147.a un b kabinets, fizikarsu[pnkts]lv, +371 67061539 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas fizikas un matemātikas kurss. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas akustikas pamatos; Radīt izpratni par zinātnes nozīmi veselības aprūpē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada lekcija. Matemātiskās analīzes elementi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mehānikas pamatjēdzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mehāniskās svārstības un viļņi, to raksturlielumi. Skaņas fizikālie un psiholoģiskie raksturlielumi. Cilvēka dzirdes fizika. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Elektromagnētiskās svārstības un viļņi, to izmantošana medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Radioaktivitāte, tās veidi, reģistrācijas metodes. Izmantošana medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Programmu pielietojums matemātiskos aprēķinos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Harmoniskās svārstības. Svārstu veidi. Svārstību raksturlielumi. Sarežģītu svārstību frekvenču spektrs. Praktiskais darbs: Svārstības. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
8 | Elastības spēks un deformācijas. Cietība, plastiskums, stiepjamība un trauslums. Ergometrija. Praktiskais darbs: Elastības moduļa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Gaismas avotu spontānais un inducētais starojums. Gaismas viļņu īpašības – interference un difrakcija. Lāzerstarojums. Praktiskais darbs: Lāzerstarojuma raksturlielumu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Staru (ģeometriskā) optika. Gaismas izplatīšanās likumi. Optiskās sistēmas. Praktiskais darbs: Gaismas refraktometrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Magnētiskais lauks, tā raksturlielumi. Zemes magnētiskais lauks, tā nozīme. Cilvēka organisma audu magnētiskās īpašības. Elektromagnētiskais lauks un tā ietekme uz cilvēka organismu. Praktiskais darbs: Zemes magnētiskā lauka izpēte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Mehāniskie viļņi. Skaņa un tās fizikālie raksturlielumi. Logaritmiskās skalas. Klīnisko akustisko izmeklēšanas metožu fizikālie pamati. Akustiskie mērījumi un to pielietojums medicīnā. Akustikas metodes medicīniskajā diagnostikā. Praktiskais darbs: Audiometrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ultraskaņa un infraskaņa, tās iegūšana, īpašības un izmantošana medicīnā. Triecienvilnis. Doplera efekts. Šķidruma plūsma. Hemodinamikas fizikālie jautājumi. Sirds darbs un jauda. Praktiskais darbs: Šķidruma plūsmas ātruma noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Jonizējošā starojuma veidi. Rentgenstarojums, tā rašanās. Bremzējošais un raksturīgais rentgenstarojums, to spektri. Rentgenstarojuma mijiedarbība ar vielu. Jonizējošā starojuma iedarbība uz cilvēka organismu. Praktiskais darbs: Elementārdaļiņu skaitītājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Ārpus nodarbībām un lekcijām studenti studē literatūru un e-studiju materiālus, apraksta un interpretē praktiskā darba rezultātus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 50% līdzdalība un aktivitāte nodarbībās, praktisko nodarbību protokoli, 50% eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Korekti lietot fizikālos terminus; Izskaidrot skaņas uztveri un tās nozīmi; Raksturot skaņas fizikālos un psihofizikālos lielumus; Raksturot elektromagnētisko viļņu iedarbību uz cilvēka ķermeni un aizsardzības pasākumus no nevēlamas iedarbības. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs apstrādāt fizikālo mērījumu datus; Pratīs lietot fizikā izmantotos terminus; Pratīs risināt uzdevumus ar lielumiem decibelu skalās. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi novērtēt skaņas fizikālos parametrus, tās saistību ar cilvēka runas un dzīves kvalitāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Praktiskie un laboratorijas darbi medicīniskajā un bioloģiskajā fizikā : 1. semestris / autori: Uldis Teibe, Paulis Butlers, Imants Kalniņš, Uldis Berķis, Zenta Avota, Jānis Sprieslis, Viesturs Poriņš. Rīgas Stradiņa universitāte. Fizikas katedra. Rīga: RSU, 2008. 74 lpp. (izdevums akceptējams) | ||||||||
2 | Praktiskie un laboratorijas darbi medicīniskajā un bioloģiskajā fizikā : 2. semestris / autori: Uldis Teibe, Paulis Butlers, Imants Kalniņš, Uldis Berķis, Zenta Avota, Jānis Sprieslis, Viesturs Poriņš. Rīgas Stradiņa universitāte. Fizikas katedra. Rīga: RSU, 2010. 77, [1] lpp. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Giancoli D. C. Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics. 4th ed., London: Prentice Hall, 2009, pp. 689. |