.
Biofizika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.09.2022 10:30:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FK_058 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Fizika; Cietvielu fizika | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andris Mikulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Fizikas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 1. stāvs, 147.a un b kabinets, fizikarsu[pnkts]lv, +371 67061539 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas matemātikā un fizikā. Valsts valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | 1. Veicināt zināšanu apguvi par galvenajiem vispārīgās medicīniskās fizikas jautājumiem. 2. Veicināt izpratnes veidošanu par fizikas likumu nozīmi medicīnas diagnostikas aparatūras principos un slimību diagnostikā. 3. Apgūt kursā ietverto medicīniskās fizikas jautājumu (biomehānikas, asinsrites, acs optiskās sistēmas, dzirdes) uzdevumu tipus un to risināšanas metodiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads medicīniskajā fizikā. Biomehānika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Viļņi un svārstības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Elektrība un magnētisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mehāniskie viļņi. Skaņa un tās fizikālie raksturlielumi. Logaritmiskās skalas. Klīnisko akustisko izmeklēšanas metožu fizikālie pamati. Akustiskie mērījumi un to pielietojums medicīnā. Akustikas metodes medicīniskajā diagnostikā. Praktiskais darbs: Audiometrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Magnētiskais lauks, tā raksturlielumi. Zemes magnētiskais lauks, tā nozīme. Vielu magnētiskās īpašības. Cilvēka organisma audu magnētiskās īpašības. Elektromagnētiskais lauks un tā ietekme uz cilvēka organismu. Magnētiskā lauka izmantošana medicīnā. Kodolmagnētiskā rezonanse. Magnētiskās rezonanses tomogrāfija. Praktiskais darbs: Zemes magnētiskā lauka izpēte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bioloģisku objektu audu un orgānu elektriskās aktivitātes izmantošana diagnostikā. Neelektrisku fizikālu lielumu mērīšanas metodes. Signālpārveidotāji. Praktiskais darbs: Termoelektriskie signālpārveidotāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Staru (ģeometriskā) optika. Gaismas izplatīšanās likumi. Optiskās sistēmas. Cilvēka acs. Optiskās mikroskopijas pamatprincipi. Optiskās šķiedras un to izmantošana medicīnā. Endoskopija. Gaismas polarizācija. Polarizētas gaismas iegūšanas metodes. Vielu optiskā aktivitāte. Bioloģisko audu izpēte polarizētā gaismā. Praktiskais darbs: Gaismas refraktometrija / polarimetrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Jonizējošā starojuma veidi. Rentgenstarojums, tā rašanās. Bremzējošais un raksturīgais rentgenstarojums, to spektri. Rentgenstarojuma mijiedarbība ar vielu. Rentgenstaru izmantošana medicīnā. Datortomogrāfija. Radioaktivitāte. Radioaktīvās sabrukšanas likums. Jonizējošā starojuma iedarbība uz cilvēka organismu. Dozimetrijas ierīces. Radioaktīvo izotopu un neitronu izmantošana medicīnā. Daļiņu paātrinātāji un to izmantošana medicīnā. Praktiskais darbs: Elementārdaļiņu skaitītājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un pāru darbs – laboratorijas darbu izstrāde atbilstoši kursa tēmām, zinātnisko publikāciju lasīšana, izmantojot apgūtās zināšanas. Uzdevumu par asinsriti, šļirču uzbūvi, asinspārliešanu, cilvēka ķermeņa uzbūves parametru aprēķini. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studējošā līdzdalība praktiskajās nodarbībās, individuālā uzdevuma izpilde seminārā un izstrādāto praktisko darbu rezultāti kolokvijā. Ieskaitē ir dažāda veida testa jautājumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Korekti lietot medicīniski fizikālos terminus. 2. Izklāstīt fizikas un matemātikas nozīmi medicīnā un slimību veidošanās procesos. 3. Aprakstīt medicīnas diagnostikā iegūstamo parametru fizikālās īpašības un iegūšanas veidus. 4. Izskaidrot kardiovaskulāro slimību diagnostikas pamatprincipus. 5. Izskaidrot asinspārliešanas un šļirču uzbūvi no fizikāli-matemātiskā viedokļa. 6. Nosaukt un novērtēt elektromagnētiskā spektra diapazonu iedarbības veidus uz cilvēka veselību. 7. Paskaidrot lāzera uzbūvi, tā darbības principus, izmantošanu medicīnā un lāzerdrošību. 8. Izskaidrot vienkāršākās medicīniskās diagnostikas aparatūras uzbūves un darbības principus. 9. Novērtēt apkārtējās pasaules fizikālo iedarbību uz cilvēka ķermeni un aizsardzības pasākumus no nevēlamas iedarbības. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Orientēsies biofizikā izmantotajos terminos; 2. Izmantos iegūtās zināšanas kardiovaskulāro slimību novērtēšanai; 3. Novērtēs asinspārliešanas un šļirču izmantošanu no fizikāli-matemātiskā viedokļa. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi novērtēt fizikālus (gan dabas, gan tehnoloģiskus) fenomenus, to iedarbību uz cilvēka ķermeni un pamatot to izmantošanu medicīnas diagnostikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | P. Davidovits. Physics in Biology and Medicine. Academic press, 2008 (3rd ed.). (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | S. Amador Kane. Introduction to physics in modern medicine. - Taylor & Francis, 2003. | ||||||||
2 | D. Giancoli. Physics: principles with applications. - Prentice Hall, 2005. |