.
Ārprāta antropoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_023 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vents Sīlis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Spēja lasīt un saprast tekstu angļu valodā. Vēlamas priekšzināšanas medicīnas socioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par faktoru kopumu, kas nosaka sabiedrību mainīgo attieksmi pret normalitāti un garīgām saslimšanām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Antropoloģija, kultūra, psihiatrija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starpkultūru psihiatrija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Normalitāte / abnormalitāte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Normalitāte un abnormalitāte dažādās kultūrās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ārprāts sociālajās zinātnēs un to ietekme uz psihiatriju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ārprāts sociālo zinātņu skatījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ārprāts un apklusinātās grupas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārprāts institūcijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ārprāts un politika, ekonomika un farmācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ārprāts institūcijā 2 | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Globālā mentālā veselība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Dzīve ar ārprātu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Slimība kā komunikācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Medikamenti un ārprāts | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Identitāte, kopiena un garīgā veselība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Mūsdienu pētījumu psihiatriskajā antropoloģijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pirms katra semināra apgūst norādīto literatūru un/vai izskata gadījuma aprakstus, norādītās filmas vai video materiālus, sagatavojas to analīzei un diskusijai. Patstāvīgi gatavojas zināšanu pārbaudes darbam un nodarbību ieskaitei. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | (1) Aktīva līdzdalība semināros, demonstrējot spēju izlasīto materiālu aktīvi reproducēt un parādot patstāvīgas spriešanas un argumentācijas iemaņas. (2) Divi zināšanu pārbaudes darbi par lekciju un semināru tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēs izskaidrot, kā dažādi faktori (kultūra, sociālā vide, reliģija, politiskais režīms, mediji, medicīna u.c.) nosaka normalitāti un ārprātu. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs analizēt ar garīgajām saslimšanām saistītu problemātiku sabiedrībā un veselības un sociālajā aprūpē: labklājība sociālās aprūpes centros un psihiatriskajās klīnikās, stigmatizācija un diskriminācija, integrācija sabiedrībā u.c. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs interpretēt dažādu faktoru (kultūras specifikas, sociālās vides, reliģijas, politiskā režīma, medicīnas u.c.) ietekmi normalitātes un ārprāta definēšanā un izvērtēt šo faktoru ietekmi garīgo saslimšanu ārstēšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fuko, M. (2001). Uzraudzīt un sodīt: cietuma rašanās. Rīga: Omnia mea. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Lūse, A. (2009). Zināšanas un vara: psiholoģisku problēmu diskursa formas. Kentaurs XXI, Nr. 48. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Lūse, A. (2007). „Patības balss un cēloņsakarību atbalss stāstos par krīzes pieredzi'. M. Zirnīte (red.), Dzīvesstāsti: vēsture, kultūra, sabiedrība, 269-83. Rīga: "Dzīvesstāsts" & LU Filozofijas un socioloģijas institūts. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Skultāne, V. (2002). „Naratīvs un slimība”. Cilvēks, dzīve, stāstījums: rakstu krājums. Rīga: Latvijas antropologu biedrība; Latvijas Universitātes Literatūras folkloras un mākslas institūts. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Rozier, E. (2011). „Institution defining Madness: A Place for the Individual”. Grāmatā Probing Madness. Red. K.Szmigiero. Oxford: Inter-Disciplinary Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
7 | Rozier, E. (2011). „Institution defining Madness: A Place for the Individual”. Grāmatā Probing Madness. Red. K.Szmigiero. Oxford: Inter-Disciplinary Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglītis, I. (1989). Psihiatrija: rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
2 | Foucault, M. (2001). Madness and civilization. A History of Insanity in the Age of Reason. London: Routledge. | ||||||||
3 | Foucault, M. (2006). History of Madness. London: Routledge. | ||||||||
4 | Foucault, M. (2003). The birth of the clinic: an archaeology of medical perception. London: Routledge. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
6 | Foucault, M. (2001). Madness and civilization. A History of Insanity in the Age of Reason. London: Routledge. | ||||||||
7 | Foucault, M. (2006). History of Madness. London: Routledge. | ||||||||
8 | Foucault, M. (2003). The birth of the clinic: an archaeology of medical perception. London: Routledge. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lībeka, M. Traks uz mūžu – nieks vien. LA, 23.10.2012. (pieejams http://www.la.lv/traks-uz-muzu-nieks-vien-2/ ) | ||||||||
2 | Lībeka, M. Traks pēc nāves. LA, 28.01.2013. (pieejams http://www.la.lv/traks-pec-naves%E2%80%A9-2/) | ||||||||
3 | Nav viegli būt citādam, dokumentāla īsfilma, 2012. (pieejams http://www.youtube.com/watch?v=E4fM9IrkQ1c) | ||||||||
4 | One Flew Over the Cuckoo's Nest, mākslas filma/art movie, 1975. (http://www.imdb.com/title/tt0073486/?ref_=nv_sr_1) | ||||||||
5 | Temple Grandin, mākslas filma/art movie, 2010. (http://www.imdb.com/title/tt1278469/?ref_=nv_sr_1) | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
7 | One Flew Over the Cuckoo's Nest, mākslas filma/art movie, 1975. (http://www.imdb.com/title/tt0073486/?ref_=nv_sr_1) | ||||||||
8 | Temple Grandin, mākslas filma/art movie, 2010. (http://www.imdb.com/title/tt1278469/?ref_=nv_sr_1) |