.
Medicīniskā komunikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2021 16:37:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_203 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vladimirs Voicehovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; zināšanas no medicīnas filozofijas un bioētikas; zināšanas no ievada studiju procesā; zināšanas no argumentācijas pamatiem. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu. Attīstīt studējošo spējas izvēlēties konkrētajā klīniskajā situācijā adekvātu komunikācijas formu un veidu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Medicīnas komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām. Konflikta situācijas, krīzes situācijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Profesionālās darbības juridiskie aspekti, nosacījumi un prasības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar interneta izglītotiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, u.c.). Komunikācija ar ITN pacientiem. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio: Status (fiziskais un mentālais), habitus, redzamas virsmas, caput, collum, corpus, extremitas. Darbs grupās. Vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Ieteikumu izstrāde komunikācijai konkrētā situācijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais eksāmens: 50% no gala vērtējuma – studējošais prezentē kādu no 12 kursa tēmām (PowerPoint prezentācija, 15 – 20 min.); 30% no gala vērtējuma – studējoša aktivitāte kursa laikā (dalība diskusijās, jautājumi, komentāri); 20% no gala vērtējuma – testa "Historia morbi" rezultāti. Students uzrāda izpratni par prezentējamo tēmu un apliecina spējas izvirzītās problēmas risināt reālās klīniskās situācijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Demonstrēt izpratni komunikācijas sfērā un aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem. Demonstrēt izpratni par saskarsmes saturu, formām un veidiem ārsta praktiskajā darbā. Demonstrēt orientēšanos ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Prasmes: | Prast komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Prast izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas kontrolē atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības. Prast izvēlēties atbilstošāko komunikāciju pēc formas un satura dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Kompetences: | Spēt komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. Spēt profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas. Veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Allen, James F. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. Boston: Pearson, 2012 | ||||||||
2 | Back, Anthony Arnold, Robert Tulsky, James. Mastering Communication with Seriously Ill Patients. Cambridge University Press, 2009 | ||||||||
3 | Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008 | ||||||||
4 | Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2005 | ||||||||
5 | Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. Rīga, 1984 | ||||||||
6 | Kupčs J. Saskarsmes būtība. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997 | ||||||||
7 | Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2009 | ||||||||
8 | Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011 | ||||||||
2 | Allen, Judy Brock, And Susan A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000 | ||||||||
3 | Barker, Philip J. Mental Health Ethics. Taylor & Francis Routledge, 2011 | ||||||||
4 | Benedetti F. The Patient's Brain: the Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford; New York: Oxford University Press, 2011 | ||||||||
5 | Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008 | ||||||||
6 | Christianson, Jon Warrick, Louise H. Physician Communication with Patients: Research Findings and Challenges. University of Michigan Press, 2012 | ||||||||
7 | Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th edition. McGraw-Hill, 2011 | ||||||||
8 | EACH homepage / database | ||||||||
9 | England, Carole Morgan, Ransolina. Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. McGraw-Hill Education, 2012 | ||||||||
10 | Feldman M., Christensen J. Behavioral Medicine: A Guide for Clinical Practice. 2007. http://www.accessmedicine.com/content.aspx?aID=6439652&sear… | ||||||||
11 | Groopman J. How Doctors Think. Houghton Mifflin Harcourt Trade & Reference Publishers, 2008 | ||||||||
12 | Heritage, John Maynard, Douglas W. Drew, Paul. Communication in Medical Care: Interaction between Primary Care Physicians and Patients. Cambridge University Press, 2006 | ||||||||
13 | Jackson J.C. Ethics in Medicine. Cambridge, UK;Malden, MA: Polity, 2006 | ||||||||
14 | Lasmane S., Milts A., Rubenis A. Ētika. Rīga, Zvaigzne ABC, 1995 | ||||||||
15 | Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga, Kamene, 1994 | ||||||||
16 | Parrott, Roxanne. Talking about Health: Why Communication Matters. Wiley-Blackwell, 2009 | ||||||||
17 | Pilnick, Alison Hindmarsh, Jon Gill, Virginia Teas. Communication in Healthcare Settings: Policy, Participation and New Technologies. Wiley-Blackwell, 2010 | ||||||||
18 | Pīzs A. Ķermeņa valoda. – Rīga, Jumava, 1995 | ||||||||
19 | Roter, Debra L. Hall, Judith A. Doctors Talking with Patients/Patients Talking with Doctors: Improving Communication in Medical Visits (2nd Edition). ABC-CLIO, 2006 | ||||||||
20 | Sanders L. Every Patient Tells a Story: Medical Mysteries and the Art of Diagnosis. Broadway Books, 2009 | ||||||||
21 | Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002 | ||||||||
22 | Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2011 | ||||||||
23 | Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006 | ||||||||
24 | Surbone, Antonella Zwitter, Matja Rajer, Mirjana. New Challenges in Communication with Cancer Patients. Springer US, 2012 | ||||||||
25 | Thomas, Richard K. Health Communication. Springer, 2006 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://estudijas.rsu.lv/index.php |