.
Likumpārkāpumu novēršanas darba aktualitātes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.05.2024 18:23:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_504 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par policijas darbu. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar starptautiskajām policijas struktūrvienību aktuālajām prevencijas darba problēmām un kompetenci, sadarbojoties ar iedzīvotājiem. Uzdevumi: veidot teorētiskas un praktiskas iemaņas komunikācijā ar situācijās iesaistītajām pusēm, citām valsts un pašvaldību iestādēm, dažādām iedzīvotāju grupām. Veikt preventīvo darbu, pievēršot īpašu uzmanību zādzību, naida noziegumu, radikalizācijas un vardarbības prevencijai. Iegūt zināšanas par cietušo tiesībām, īpaši policijas darbu ar mazaizsargātām personu grupām un atkārtoti cietušajiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Tēmas aktualitāte - likumpārkāpumu novēršanas aktualitātes un dažāda jēdziena “Uz sabiedrību vērsts policijas darbs” izpratne pasaulē. Jautājuma vēsturiskā attīstība Latvijā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
2 | Starptautiskā pieredze. ES dalībvalstu policijas dienestu stratēģijas un dažādās sadarbības formas ar iedzīvotājiem, īstenojot uz sabiedrību vērstas policijas darba metodes. Starptautisko cilvēktiesību organizāciju (Apvienoto nāciju organzācija, Eiropas savienības, Eiropas padomes, Ekonimiskās sadarbības un attīstības organizācijas) pieņemtie dokumenti un vadlīnijas, kas nosaka tiesību aizsardzības institūciju darbinieku rīcības standartus darbam ar sabiedrību un attieksmi pret cietušajiem. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Mūsdienu aktuālo policijas darba metožu pielietošana, terorisma un radikalizācijas novēršanai. Naida nieziegumi policijas darbā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Aktuālie prevencijas projekti un aktuālās Eiropas savienības dalībvalstu iniciatīvas. Sasiaste ar preventīvā darba organizēšanu Valsts policijā: zādzības (izdalot kategorijas); starptautisko interneta noziegumu prevencija; transporta līdzekļu zādzību prevencija. Policijas uzraudzība (PIC). | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Preventīvā darba organizācija un novērtēšanas kritēriji ārvalstu un Latvijas praksē. Iedzīvotāju vēlmju noskaidrošana un dažādi veidi, kā to izdarīt (aptaujas, iedzīvotāju tikšanās, world cafe, iedzīvotāju aptaujāšana), | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
6 | Policijas rīcībā nonākušo un iegūto aptauju datu izmantošana, vietējā drošības plāna sastādīšanā. Padziļināta drošības situācijas analīze un rīcības saskaņošana ar partneriem. Individuālais darbs pie vietējās drošības problēmas identificēšanas un risināšanas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Prevencijas metožu pielietošana ikdienas darbā savā apkaimē – piemēri (Problēmu risināšana uz "vietas" u.c. sadarbības formas un prakse). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||||
8 | Vides dizains noziedzības mazināšanai (CPTED) – policijas darbinieks kā drošības eksperts. Droša vide un iespēja iesaistīt citus partnerus. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
9 | Prezentācijas sagatavošana par individuāli analīzētu un atrisinātu drošības problēmu apkaimē – prakse un rezultātu izvērtēšana un prezentēšana auditorijā. Atgriezeniskā saikne no pasniedzējiem un grupas biedriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Tēmas aktualitāte - likumpārkāpumu novēršanas aktualitātes un dažāda jēdziena “Uz sabiedrību vērsts policijas darbs” izpratne pasaulē. Jautājuma vēsturiskā attīstība Latvijā. | Lekcijas | 0.40 | auditorija | |||||
2 | Starptautiskā pieredze. ES dalībvalstu policijas dienestu stratēģijas un dažādās sadarbības formas ar iedzīvotājiem, īstenojot uz sabiedrību vērstas policijas darba metodes. Starptautisko cilvēktiesību organizāciju (Apvienoto nāciju organzācija, Eiropas savienības, Eiropas padomes, Ekonimiskās sadarbības un attīstības organizācijas) pieņemtie dokumenti un vadlīnijas, kas nosaka tiesību aizsardzības institūciju darbinieku rīcības standartus darbam ar sabiedrību un attieksmi pret cietušajiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
3 | Mūsdienu aktuālo policijas darba metožu pielietošana, terorisma un radikalizācijas novēršanai. Naida nieziegumi policijas darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Aktuālie prevencijas projekti un aktuālās Eiropas savienības dalībvalstu iniciatīvas. Sasiaste ar preventīvā darba organizēšanu Valsts policijā: zādzības (izdalot kategorijas); starptautisko interneta noziegumu prevencija; transporta līdzekļu zādzību prevencija. Policijas uzraudzība (PIC). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Preventīvā darba organizācija un novērtēšanas kritēriji ārvalstu un Latvijas praksē. Iedzīvotāju vēlmju noskaidrošana un dažādi veidi, kā to izdarīt (aptaujas, iedzīvotāju tikšanās, world cafe, iedzīvotāju aptaujāšana), | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Policijas rīcībā nonākušo un iegūto aptauju datu izmantošana, vietējā drošības plāna sastādīšanā. Padziļināta drošības situācijas analīze un rīcības saskaņošana ar partneriem. Individuālais darbs pie vietējās drošības problēmas identificēšanas un risināšanas. | Lekcijas | 0.80 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Prevencijas metožu pielietošana ikdienas darbā savā apkaimē – piemēri (Problēmu risināšana uz "vietas" u.c. sadarbības formas un prakse). | Lekcijas | 0.80 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Vides dizains noziedzības mazināšanai (CPTED) – policijas darbinieks kā drošības eksperts. Droša vide un iespēja iesaistīt citus partnerus. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
9 | Prezentācijas sagatavošana par individuāli analīzētu un atrisinātu drošības problēmu apkaimē – prakse un rezultātu izvērtēšana un prezentēšana auditorijā. Atgriezeniskā saikne no pasniedzējiem un grupas biedriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Grupu projekts, situāciju un problēmu analīze, diskusijas un publiskās uzstāšanās sagatavošana par izvēlēto drošības problēmu apkaimē. Eiropas cilvēktiesību tiesas spriedumu analīze par policijas darbu un cilvēktiesībām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pie eksāmena var netikt pielaists students, kurš ir apmeklējis mazāk par pusi no lekcijām un nav sekmīgi nokārtojis starppārbaudījumu praktisko darbu – prezentāciju par drošības problēmu. Kursa gala vērtējumu veido vērtējums par individuāli veikto drošības problēmas analīzi (50%) un eksāmena atzīme (50%), kuras galvenais kritērijs ir iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students iegūs zināšanas par prevencijas darba aktualitātēm un uz sabiedrību vērsta policijas darba metodēm Latvijā un ārvalstīs. Zināšanas par konkrētu noziedzīgo nodarījumu prevenciju un profesionālu attieksmi pret cietušajiem. Zināšanas par mūsdienu prevencijas darba metodēm un spēs iegūtās zināšanas pielietot praksē. | ||||||||
Prasmes: | Prasmes pielietot šīs metodes ikdienas policijas darbā, iemaņas izmantot iegūto rezultātu darba plānošanai un noziedzības mazināšanai. Prasme analizēt un risināt drošības situāciju un iesaistīt sadarbības partnerus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc kursa apguves studējošais spēs izpildīt noteiktos pienākumus atbilstoši noteiktajām prasībām darbam ar cietušajām personām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Autoru kolektīvs Landmane D., Rinkevics A., Eināts K. Atkārtotu likumpārkāpumu novēršanas pamatprincipi. Valsts policija. Rīga, 2019, 112.lpp | ||||||||
2 | Autoru kolektīvs. Uz sabiedrību vērts policijas darbs Latvijā 2009. – 2012. gads. Pieredze un nākamie soļi, Valsts policija. 2012. 92.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Autoru kolektīvs Ž. Ozoliņas redakcijā. Cilvēkdrošība Latvijā un pasaulē. Apgāds Zinātne, 2012, Rīga, 463. lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Autoru kolektīvs I. Ziemeles zinātniskajā redakcijā. Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā. Otrais papildinātais izdevums. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2021, 542. lpp. | ||||||||
5 | Bērziņa – Ruķere. Uz sabiedrību vērsta policijas darba metodes mūsdienu mainīgajā pasaulē. Socratis, 2019. Nr. 1 (13) | ||||||||
6 | Landmane D., Rikevics A. Policijas darba kvalitāte cietušo vērtējumā. Rīga, Valsts policija, 2013. gads, 62.lpp. | ||||||||
7 | Ronalds V. Klarks, Džons E. Eks. Noziedzības analīze 60 soļos. Valsts policija, 2011, 141.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Jurista Vārds. Tematiskais izdevums: Naida noziegumi un naida runa: starptautiskie standarti, Latvijas regulējums un piemērošana, 2022. gada 21. jūnijs (nr. 25-26-1239-1240). | ||||||||
9 | Latvijas Republikas Valsts policijas Iekšējie normatīvie dokumenti | ||||||||
10 | Valsts policijas attīstības koncepcija | ||||||||
11 | Valsts policijas Prevencijas darba stratēģija | ||||||||
12 | Valsts policijas 100 gades grāmata. Valsts policija vakar, šodien, rīt, 2020. gads, 224.lpp. | ||||||||
13 | Eiropas Savienības dalībvalstu policijas prevencijas darba stratēģijas un labās prakses piemēri pieejami Eiropas Noziedzības novēršanas tīkla mājas lapā. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Starptautisko cilvēktiesību organizāciju dokumenti, kas nosaka tiesību aizsardzības institūciju vadlīnijas darbam ar sabiedrību. Eiropas policijas koledžas (CEPOL) Pētījumi un publikācijas, apmācības kursu materiāli. | ||||||||
2 | Eiropas policijas koledžas mājas lapa. | ||||||||
3 | Par Apvienoto Nāciju organizāciju organizācijas vadlīnijām tiesību aizsardzības institūciju darbiniekiem. | ||||||||
4 | http://www.un.org | ||||||||
5 | http://www.hrw.org | ||||||||
6 | Par Eiropas padomi un Eiropas padomes cilvēktiesību uzraudzības mehānismiem Spīdzināšanas novēršanas komiteju un Eiropas komiteju pret rasismu un neiecietību. | ||||||||
7 | Eiropas cilvēktiesību tiesas mājas lapa, kur pieejami spriedumi par Latviju | ||||||||
8 | Par EDSO | ||||||||
9 | www.osce.org | ||||||||
10 | Vadošo tiesību zinātņu un kriminālās justīcijas pētniecības institūtu mājas lapas. |