.
Personības psiholoģiskās teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.10.2024 09:29:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_117 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agita Ābele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pedagoģijas bakalaura grāds sportā vai profesionālais bakalaura grāds sporta zinātnē. Bakalaura grāds vai augstākā izglītība radniecīgā zinātņu nozarē vai apakšnozarē. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot maģistrantūras studentu zināšanas un izpratni par nozīmīgākajiem psiholoģijas pamatvirzieniem personības izpētē, par personības izpratni, teorijām un to autoriem, kā arī teoriju izpausmēm sporta jomā. Kursa uzdevumi: - Iepazīstināt ar dažādām psiholoģiskām pieejām personības izpētē. - Iepazīstināt ar ievērojamākiem psihologiem un viņu teorijām par personību. - Sekmēt prasmes analizēt un diskutēt par personības teorijām, saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Klasiskā psihoanalīze, Z.Freida atziņas par psihes struktūru un psihoseksuālās attīstības stadijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Analītiskā psiholoģija. K.G.Jungs un personības psiholoģiskie tipi. Individuālā psiholoģija, A.Ādlers. Mīlestības izpratne Ē.Fromma teorijā. Sociokulturālā psihoanalīze. K.Hornija, viņas atziņas par neirotiskas personības izpratni. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | E.Eriksons, Ego psiholoģija un psihosociālās attīstības stadijas. Personības identitāte un krīzes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Biheiviorisms. Personības uzvedības analīze. A.Bandura, Sociālās izziņas teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dž.A.Kellijs un kognitīvā pieeja personības izpētē. Ē.Berne - transakciju analīze, Ego pozīcijas un dzīves scenāriju analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Humānistiskā psiholoģija. Pašvērtējuma loma personības attīstībā. Pašaktualizācijas teorija. Personības vajadzību hierarhija. Eksistenciālā psiholoģija. R.Mejs, I.Jaloms. Personības attīstība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mūsdienu psiholoģiskās teorijas sportā – Emocionālā Inteliģence (D.Goulmens) un daudzveidīgo spēju pieeja (H.Gardners). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pārbaudījums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Psihoanalītisko teoriju salīdzinošais izvērtējums. Recenzija saskaņā ar kritērijiem. Biheiviorālo un humānistisko teoriju fokusēts skatījums uz personību sportā. Argumentēta eseja. Personības brieduma kritēriji, to izpausme uzvedībā sportā. Kriteriāls izvērtējums. Sportistu personības tipi vairāku personības teoriju skatījumā dažādos sporta veidos. Prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apgūstot studiju kursu, students saņem diferencētu vērtējumu, ko veido visu patstāvīgo darbu rezultāti, ieskaites darbs un aktīva uzstāšanās un diskusijas nodarbībās. Lai saņemtu gala vērtējumu, jāveic 4 patstāvīgie darbi, jāsniedz to prezentēšana vai diskusija nodarbībās un sekmīgi jānokārto zināšanu pārbaudes darbs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Tiks apgūtas zināšanas: par būtiskākām psihologu teorijām par personības būtību un izpēti. | ||||||||
Prasmes: | Tiks pilnveidotas prasmes analizēt personības teorijas un diskutēt par to saistību ar sporta pedagoga specialitātes specifiku. | ||||||||
Kompetences: | Tiks pilnveidotas kompetences izprast un diskutēt par dažādām psiholoģiskajām personības izpētes pieejām un teorijām, kā arī atlasīt un izmantot ievērojamāko psihologu teorētiskās atziņas par personību saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija. 2.sējums. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
2 | Kalvāns, Ē. (2017). Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: RTA. | ||||||||
3 | Goulmens, D. (2021).Tava emocionālā inteliģence. Jumava. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Vorobjovs, A. (2005). No domas līdz zinātnei. R.: Izglītības soļi. | ||||||||
2 | Šuvajevs, I. (2002). Dzīļu psiholoģija: personas, idejas un risinājumi. R.: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Karpova, Ā. (1998). Personības teorijas un to radītāji. R.: Zvaigzne. | ||||||||
4 | Reņģe, V. (1999). Psiholoģija: Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne. | ||||||||
5 | Larsen, R. J. (2018). Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. 6th edition. New York: McGraw-Hill Education | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Psihoanalītiķis mājas lapa | ||||||||
2 | European Journal of Personality | ||||||||
3 | Journal of Personality and Social Psychology |