Skip to main content

Personības psiholoģiskās teorijas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.10.2024 09:29:00
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_117LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agita Ābele
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pedagoģijas bakalaura grāds sportā vai profesionālais bakalaura grāds sporta zinātnē. Bakalaura grāds vai augstākā izglītība radniecīgā zinātņu nozarē vai apakšnozarē.
Mērķis:
Pilnveidot maģistrantūras studentu zināšanas un izpratni par nozīmīgākajiem psiholoģijas pamatvirzieniem personības izpētē, par personības izpratni, teorijām un to autoriem, kā arī teoriju izpausmēm sporta jomā. Kursa uzdevumi: - Iepazīstināt ar dažādām psiholoģiskām pieejām personības izpētē. - Iepazīstināt ar ievērojamākiem psihologiem un viņu teorijām par personību. - Sekmēt prasmes analizēt un diskutēt par personības teorijām, saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Klasiskā psihoanalīze, Z.Freida atziņas par psihes struktūru un psihoseksuālās attīstības stadijām.Lekcijas1.00auditorija
2Analītiskā psiholoģija. K.G.Jungs un personības psiholoģiskie tipi. Individuālā psiholoģija, A.Ādlers. Mīlestības izpratne Ē.Fromma teorijā. Sociokulturālā psihoanalīze. K.Hornija, viņas atziņas par neirotiskas personības izpratni.Nodarbības2.00auditorija
3E.Eriksons, Ego psiholoģija un psihosociālās attīstības stadijas. Personības identitāte un krīzes.Nodarbības2.00auditorija
4Biheiviorisms. Personības uzvedības analīze. A.Bandura, Sociālās izziņas teorija.Lekcijas1.00auditorija
5Dž.A.Kellijs un kognitīvā pieeja personības izpētē. Ē.Berne - transakciju analīze, Ego pozīcijas un dzīves scenāriju analīze.Nodarbības1.00auditorija
6Humānistiskā psiholoģija. Pašvērtējuma loma personības attīstībā. Pašaktualizācijas teorija. Personības vajadzību hierarhija. Eksistenciālā psiholoģija. R.Mejs, I.Jaloms. Personības attīstība.Nodarbības1.00auditorija
7Mūsdienu psiholoģiskās teorijas sportā – Emocionālā Inteliģence (D.Goulmens) un daudzveidīgo spēju pieeja (H.Gardners).Nodarbības2.00auditorija
8Pārbaudījums.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Psihoanalītisko teoriju salīdzinošais izvērtējums. Recenzija saskaņā ar kritērijiem. Biheiviorālo un humānistisko teoriju fokusēts skatījums uz personību sportā. Argumentēta eseja. Personības brieduma kritēriji, to izpausme uzvedībā sportā. Kriteriāls izvērtējums. Sportistu personības tipi vairāku personības teoriju skatījumā dažādos sporta veidos. Prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Apgūstot studiju kursu, students saņem diferencētu vērtējumu, ko veido visu patstāvīgo darbu rezultāti, ieskaites darbs un aktīva uzstāšanās un diskusijas nodarbībās. Lai saņemtu gala vērtējumu, jāveic 4 patstāvīgie darbi, jāsniedz to prezentēšana vai diskusija nodarbībās un sekmīgi jānokārto zināšanu pārbaudes darbs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Tiks apgūtas zināšanas: par būtiskākām psihologu teorijām par personības būtību un izpēti.
Prasmes:Tiks pilnveidotas prasmes analizēt personības teorijas un diskutēt par to saistību ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.
Kompetences:Tiks pilnveidotas kompetences izprast un diskutēt par dažādām psiholoģiskajām personības izpētes pieejām un teorijām, kā arī atlasīt un izmantot ievērojamāko psihologu teorētiskās atziņas par personību saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija. 2.sējums. Rīga: Zvaigzne ABC.
2Kalvāns, Ē. (2017). Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: RTA.
3Goulmens, D. (2021).Tava emocionālā inteliģence. Jumava.
Papildu literatūra
1Vorobjovs, A. (2005). No domas līdz zinātnei. R.: Izglītības soļi.
2Šuvajevs, I. (2002). Dzīļu psiholoģija: personas, idejas un risinājumi. R.: Zvaigzne ABC.
3Karpova, Ā. (1998). Personības teorijas un to radītāji. R.: Zvaigzne.
4Reņģe, V. (1999). Psiholoģija: Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne.
5Larsen, R. J. (2018). Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. 6th edition. New York: McGraw-Hill Education
Citi informācijas avoti
1Psihoanalītiķis mājas lapa
2European Journal of Personality
3Journal of Personality and Social Psychology