.
Futbola pamati un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 15:22:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_220 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristaps Slaidiņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību futbola mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes Futbola spēlēšanā un izglītojamo sacensību organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Futbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Futbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi Futbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Futbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||||
5 | Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar futbola apguves un pielietošanas uzdevumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Skolas futbola sacensību organizēšana un vadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Futbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Futbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi Futbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Futbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||||
5 | Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar futbola apguves un pielietošanas uzdevumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Skolas futbola sacensību organizēšana un vadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums futbola tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Futbola tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritiska izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Futbola spēles noteikumu un tiesnešu žestu apguve, ieteikumu izstrāde skolas futbola pasākumu nodrošināšanai. 4. Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija futbola vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas skolēnu snieguma līmeņa apraksta un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Futbola spēles izcelšanās, vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. 2. Futbola tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums futbola vingrinājumu apguvē. | ||||||||
Prasmes: | 4. Praktiski plānot, vadīt futbola vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 5. Pielietot futbola spēlētāju darbības noteikumus, veikt tiesnešu un mācību spēles sekretāra pienākumus. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas futbolā modificētās mācību spēļu sacensībās. | ||||||||
Kompetences: | 7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās futbola vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un futbola līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem, veselību veicinošās daudzveidīgās futbola vingrinājumu aktivitātēs visās izglītības pakāpēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar futbola vingrinājumiem un futbola pasākuma drošumu skolā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus futbola apguvē. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus futbola apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā futbola mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus futbola apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās futbolā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga: RaKA, 526lpp. | ||||||||
2 | 2. Jansone, R., & Fernāte A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Izglītības satura un eksaminācijas centrs. 59lpp. | ||||||||
3 | 3. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone. | ||||||||
4 | 4. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. | ||||||||
5 | 5. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416. | ||||||||
6 | 6. Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs. (2019). Valsts izglītības satura centrs. ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 179lpp. | ||||||||
7 | 7. Džifords, K. (2004). Futbols. Lieliskās spēles rokasgrāmata. – Rīga, Zvaigzne ABC, 96lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Latvijas futbola vēsture. (2000). Rīga, Apgāds Jāņa sēta, 495lpp. | ||||||||
2 | 2. Altbergs, O., Jēkabsons, T., Kupčs, J., & Laizāne, S. (1991). Sporta spēles skolā. Rīga, Zvaigzne, 304lpp. | ||||||||
3 | 3. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 334lpp. | ||||||||
4 | 4. Ponomarjovs, A. (1997). Futbola sacensību organizēšana un tiesāšana skolā. Rīga, LSPA, 28lpp. | ||||||||
5 | 5. Futbols. (2012). Spēles noteikumi un tiesāšana. Rīga, Nordik, 165lpp. | ||||||||
6 | 6. Bērziņš, A. (2012). Telpu futbola spēles noteikumi. Nordik, 156lpp. | ||||||||
7 | 7. Чесно, Ж., Л. (2006). Футбол. Обучение базовой технике. Москва, ТВТ Дивизион, 175с. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LFF | ||||||||
2 | UEFA | ||||||||
3 | FIFA | ||||||||
4 | science direct |