.
Kustību terapijas pamati un motorā kontrole
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 12:16:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_261 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agris Liepa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 28 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 56 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 23 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 46 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējā vai vidējā speciālā izglītība, ietverot dabas zinātņu profila priekšmetus: bioloģiju, anatomiju, kā arī LSPA apgūtās zināšanas anatomijā un funkcionālajā anatomijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi un veidot topošajiem fizioterapeitiem izpratni par cilvēka pozas un kustību analīzi, motorās kontroles teoriju, bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem un terapijas programmas izveidošanu balstoties uz motorās kontroles pamatelementiem pieaugušajiem, bērniem. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par zīdaiņa motoro attīstību. 2. Sniegt zināšanas par motorās kontroles pamatelementiem. 3. Apskatīt anatomisko struktūru savstarpējo ietekmi uz pozu un kustību, un iemācīt veikt cilvēka kustību un ķermeņa stāvokļa analīzi. 4. Iemācīt izvirzīt terapijas mērķus un izveidot vingrinājumu programmu, balstoties uz motorās kontroles teoriju un bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
3 | Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
5 | Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
6 | Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
7 | Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
8 | Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
9 | Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
10 | Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile). | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
5 | Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
6 | Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanā | Nodarbības | 5.00 | cits | |||||
7 | Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
8 | Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiem | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
9 | Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
10 | Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile). | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Literatūras avotu studijas. 2. Vingrinājumu programmas izveide. 3. Studentu grupā sagatavot un demonstrēt ikdienas aktivitāšu analīzi. 4. Studentu grupā sagatavot un prezentēt prasmju taksonomiju. 5. Gatavošanās kontroldarbam par motorās kontroles stadijām. 6. Gatavošanās rakstiskai teorētiskajam pārbaudījumam. 7. Gatavošanās praktiskajam pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc 10 ballu skalas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. - ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. - ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - Studējošie spēs analizēt motorās attīstības pozu secību un tām atbilstošu vingrojumu izvēli. Studenti iegūst zināšanas: 1. par motorās attīstības pozu secību un tām atbilstošu vingrojumu izvēli; 2. par anatomisko struktūru bojājumu ietekmi uz pozu un kustību motoro kontroli; 3. par motorās kontroles pamatelementu ietekmi uz ikdienas aktivitātes kvalitāti; 4. par cilvēka pozas un aktivitāšu analīzes pamatprincipiem; 5. par vingrinājumu programmas izveides pamatprincipiem. | ||||||||
Prasmes: | - Pielietojot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs analizēt cilvēka pozas un aktivitāšu analīzes pamatprincipus. Studenti apgūst prasmes: 1. motorās attīstības pozu secība, analīze un demonstrācija; 2. cilvēka kustību, ķermeņa stāvokļa un ikdienas aktivitāšu praktiska analīze; 3. demonstrēt cilvēka pozīcijas, kurās piedāvāt aktīvas kustības un pozu noturēšanu, progresiju atbilstoši motorās kontroles elementiem un attīstības principiem. | ||||||||
Kompetences: | - Spēs pieņemt radošu risinājumu patstāvīgi vai, strādājot komandā ar kolēģiem, par motorās kontroles elementiem un attīstības principiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi – Rīga, 1999. | ||||||||
2 | Alī M. Mana bērna attīstības ceļš – Rīga, 2009. | ||||||||
3 | Shumway Cook - Anne, Woollacott Marjorie H. Motor Control: translating research into clinical practice. Lippincott Williams &Wilkins Wolters Kluwer Company, 2012. | ||||||||
4 | Galley P.M., Forster A.L. Human muvement- an introductory text for physioterapy students. 2nd Edition, Singapore, Longman Singapore Publishers Ltd, 1994 | ||||||||
5 | Kendall P.F., Kendall McCreary E., Provanse P.G. Muscles testing and Function with Posture and Pain. 5th Edition, Lippincott Williams& Wilkins, 2005. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Smith Laura K., Weiss Elizabeth L., Lehmkuhl Don L. Brunnstrom`s Clinical Kinesiology. 5th Edition, Philadelphia, F.A. Davis Company, 1996. | ||||||||
2 | Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas prambula. Rīga, Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
3 | Hoppenfeld S. Physical examination of the spine and extremities. Connecticut, Appelton and Lange company, 1998. |